اصلاح قراردادهای منعقد شده در صورت ضرردهی بخش خصوصی/صادرات سالانه ۵ میلیون تن مواد معدنی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:در قراردادهای سازمان بنادر ماده ای گنجانده شده است تا هر طرف قرارداد در صورت ضرر و زیان بتوانند آن را اصلاح کنند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محمد راستاد در مراسم گرامی داشت هفته حمل و نقل و انعقاد قرارداد و تفاهمنامه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی سرمایهگذاری بخش خصوصی در بنادر، با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در سالهای اخیر تلاش کرده تا اعتماد بخش خصوصی را جلب کند، گفت: سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی در بنادر و ۱۹ تفاهم نامه حاکی از مشارکت بنادر با بخش خصوصی است و در این راستا شاهد سرمایه گذاریهای جدید در بنادر خواهیم بود.
وی ادامه داد: یکی از حوزههای تمرکز سازمان بنادر، پایانههای عمومی است که دارای تجهیزات بیشتر و درآمدهای کمتری هستند که باید شرایط برای رشد این بنادر فراهم شود تا حداقل اشتغال را در این مناطق حفظ کنیم.
وی ادامه داد: یکی از حوزههای تمرکز سازمان بنادر، پایانههای عمومی است که دارای تجهیزات بیشتر و درآمدهای کمتری هستند که باید شرایط برای رشد این بنادر فراهم شود تا حداقل اشتغال را در این مناطق حفظ کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تجمع قراردادهای پایانههای عمومی در بندر امام خمینی (ره) و شهید رجایی صورت گرفته و اولویت بعدی در سازمان، ارتقای این ۲ بندر است تا بتوانیم همانند گذشته سرمایه گذاریهای خود در بخش زیربناهای بندری از جمله اسکله پس کرانه و کانالهای بندری داشته باشیم.
راستاد با بیان اینکه ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر از اهمیت بالایی برخودار است، گفت: در بنادر تلاش شده تا انگیزههای مناسبی برای سرمایه گذاران داخلی ایجاد شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: سازمان بنادر باید از تمام ظرفیتهای بنادر از جمله زیرساختهای روبنایی و زیربنایی استفاده کند و ما نمیتوانیم در نبود سرمایه گذار، ظرفیتهای بنادر را رها کنیم به همین دلیل بخشی از تجهیزات توسط خود بنادر تامین میشود و ما به دنبال زمینه و شرایط لازم برای تکمیل سرمایه گذاریهای روبنایی و زیر ینایی هستیم و قاعدتا باید به گونهای عمل کنیم که دغدغه مسئولان کاهش یابد.
وی توضیح داد: در قراردادهای سازمان بنادر مادهای گنجانده شده تا هر طرف قرارداد در صورت ضرر و زیان بتوانند آن را اصلاح کند و تمامی این موارد امکان پذیر است و هم اکنون در دستور کار این سازمان قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: باید هزینه حمل کالا برای صاحب کالا توجیهپذیر باشد از این رو در تلاش هستیم تا هزینهها را کاهش دهیم. یکی از این هزینهها سوخت است لذا در تلاش هستیم کشتیهای که در مسیر داخلی تردد میکنند، سوخت یارانهای دریافت کنند.
وی اذعان داشت: با همراهی مراجع مربوطه پیگیری میکنیم تا کاهش مصوبه هزینه سوخت برای کشتیرانیها محقق شود. حتی در احجام پایینتر میتوان از ناوگان منطقهای کشور استفاده کرد تا کالای کاپوتاژی جابهجا کرد.
راستاد با اشاره به صحبتهای معاون وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم مبنی بر حمل و نقل کالاهای اساسی در مسیر داخلی از طریق دریا، افزود: انگیزه وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه میتواند نویدبخش این باشد که عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر افزایش پیدا کند.
رئیس هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: باید بتوانیم به اتفاق دستاندرکاران میزان رسوب و ماندگاری کالای اساسی را در بنادر به طور خاص کاهش دهیم و شرایطی فراهم شود تا ماندگاری کالا در بنادر به حداقل ممکن برسد.
راستاد اظهار داشت: امیدوارم با مکانیزمی که بین همه دستگاههای مربوطه وجود دارد شرایطی رقم بخورد تا ماندگاری و رسوب کالا کاهش یابد البته در این حوزه معاون اول رئیس جمهور هم توجه ویژهای دارد و البته در جلسهای قرار است مشکلاتی که منجر به رسوب کالا در بنادر میشود، بررسی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کالاهای متروکه بخشی از فضای بنادر را اشغال کردهاند، گفت: از حجم کالاهای متروکه در بنادر کشور بایستی کاسته شود.
وی ادامه داد: ۵۰ هزار دستگاه کانتینر امروز در بندر شهید رجایی که ۱۰ هزار کانتینر آن متروکه است و به موقع از بنادر خارج نشدهاند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:میزان صادرات غیرنفتی از نظر وزنی دو برابر واردات غیر نفتی است، کاهش صادرات غیرنفتی نسبت به کاهش واردات کمتر است و ۵ درصد کاهش صادرات غیر نفتی است، در حالی که در واردات حجم کاهش بیشتر است.
راستاد گفت: در بنادر امام خمینی (ره) و شهید رجایی باید پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی داشته باشیم که این پروژه در چابهار آغاز شده است. در بندر شهید رجایی حجم صادرات مواد معدنی سالانه ۲۰ میلیون تن است که به روش سنتی و با هزینهای بالا انجام میشود، اما قراردادی در این بندر در آستانه انعقاد است که پایانه مدرن و مکانیزه مواد معدنی با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومان ساخته میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بندر امام خمینی(ره) سالانه ۵ میلیون تن صادرات مواد معدنی داریم که این انگیزه برای بخش خصوصی برای صادرات مکانیزه ایجاد میکند.
وی افزود: در بندر امام خمینی(ره) باید از نظر نحوه عملیات پایانه مواد فله، غلات و کالاهای اساسی توجه خاص شود و به دنبال آن باشیم که از تخلیه، انتقال و نگهداری در انبارهای سرپوشیده به سمت پایانههای مکانیزه فله و غلات حرکت کنیم.
راستاد با بیان اینکه ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر از اهمیت بالایی برخودار است، گفت: در بنادر تلاش شده تا انگیزههای مناسبی برای سرمایه گذاران داخلی ایجاد شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: سازمان بنادر باید از تمام ظرفیتهای بنادر از جمله زیرساختهای روبنایی و زیربنایی استفاده کند و ما نمیتوانیم در نبود سرمایه گذار، ظرفیتهای بنادر را رها کنیم به همین دلیل بخشی از تجهیزات توسط خود بنادر تامین میشود و ما به دنبال زمینه و شرایط لازم برای تکمیل سرمایه گذاریهای روبنایی و زیر ینایی هستیم و قاعدتا باید به گونهای عمل کنیم که دغدغه مسئولان کاهش یابد.
وی توضیح داد: در قراردادهای سازمان بنادر مادهای گنجانده شده تا هر طرف قرارداد در صورت ضرر و زیان بتوانند آن را اصلاح کند و تمامی این موارد امکان پذیر است و هم اکنون در دستور کار این سازمان قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: باید هزینه حمل کالا برای صاحب کالا توجیهپذیر باشد از این رو در تلاش هستیم تا هزینهها را کاهش دهیم. یکی از این هزینهها سوخت است لذا در تلاش هستیم کشتیهای که در مسیر داخلی تردد میکنند، سوخت یارانهای دریافت کنند.
وی اذعان داشت: با همراهی مراجع مربوطه پیگیری میکنیم تا کاهش مصوبه هزینه سوخت برای کشتیرانیها محقق شود. حتی در احجام پایینتر میتوان از ناوگان منطقهای کشور استفاده کرد تا کالای کاپوتاژی جابهجا کرد.
راستاد با اشاره به صحبتهای معاون وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم مبنی بر حمل و نقل کالاهای اساسی در مسیر داخلی از طریق دریا، افزود: انگیزه وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه میتواند نویدبخش این باشد که عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر افزایش پیدا کند.
رئیس هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: باید بتوانیم به اتفاق دستاندرکاران میزان رسوب و ماندگاری کالای اساسی را در بنادر به طور خاص کاهش دهیم و شرایطی فراهم شود تا ماندگاری کالا در بنادر به حداقل ممکن برسد.
راستاد اظهار داشت: امیدوارم با مکانیزمی که بین همه دستگاههای مربوطه وجود دارد شرایطی رقم بخورد تا ماندگاری و رسوب کالا کاهش یابد البته در این حوزه معاون اول رئیس جمهور هم توجه ویژهای دارد و البته در جلسهای قرار است مشکلاتی که منجر به رسوب کالا در بنادر میشود، بررسی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کالاهای متروکه بخشی از فضای بنادر را اشغال کردهاند، گفت: از حجم کالاهای متروکه در بنادر کشور بایستی کاسته شود.
وی ادامه داد: ۵۰ هزار دستگاه کانتینر امروز در بندر شهید رجایی که ۱۰ هزار کانتینر آن متروکه است و به موقع از بنادر خارج نشدهاند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:میزان صادرات غیرنفتی از نظر وزنی دو برابر واردات غیر نفتی است، کاهش صادرات غیرنفتی نسبت به کاهش واردات کمتر است و ۵ درصد کاهش صادرات غیر نفتی است، در حالی که در واردات حجم کاهش بیشتر است.
راستاد گفت: در بنادر امام خمینی (ره) و شهید رجایی باید پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی داشته باشیم که این پروژه در چابهار آغاز شده است. در بندر شهید رجایی حجم صادرات مواد معدنی سالانه ۲۰ میلیون تن است که به روش سنتی و با هزینهای بالا انجام میشود، اما قراردادی در این بندر در آستانه انعقاد است که پایانه مدرن و مکانیزه مواد معدنی با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومان ساخته میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بندر امام خمینی(ره) سالانه ۵ میلیون تن صادرات مواد معدنی داریم که این انگیزه برای بخش خصوصی برای صادرات مکانیزه ایجاد میکند.
وی افزود: در بندر امام خمینی(ره) باید از نظر نحوه عملیات پایانه مواد فله، غلات و کالاهای اساسی توجه خاص شود و به دنبال آن باشیم که از تخلیه، انتقال و نگهداری در انبارهای سرپوشیده به سمت پایانههای مکانیزه فله و غلات حرکت کنیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *