بالا گرفتن اعتراض‌ها به نژادپرستی نظام‌مند در انگلیس

13:36 - 11 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۰۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بالا گرفتن اعتراض‌ها به نژادپرستی نظام‌مند در انگلیس
اعتراض‌ها به نژادپرستی ساختاری در انگلیس در هفته‌های اخیر به سطوح جدیدی رسیده است و در چارچوب انتخابات پارلمانی پیش رو مطرح می‌شود.

خبرگزاری میزان – بازیگران و نویسندگان سیاه‌پوست سرشناس انگلیسی به نژادپرستی نظام‌مند در این کشور اعتراض کردند.

به گزارش رویترز، این اعتراض‌ها در پی آن آغاز شد که یکی از احزاب اصلی انگلیس با نامزدی دایان ابوت، سیاستمدار سرشناس سیاه‌پوست انگلیسی برای انتخابات مخالفت کردند.

ابوت که دارای سابقه‌ای طولانی به‌عنوان عضو سیاه‌پوست پارلمان انگلیس است، در سال ۱۹۸۷ برای نخستین بار به نمایندگی پارلمان انتخاب شد؛ عضویت وی در حزب کارگر سال گذشته درپی اظهاراتش درباره مواجه نبودن دیگر اقلیت‌های قومی و نژادی با نژادپرستی در انگلیس به حالت تعلیق درآمد.

دایان جولی ابوت، نخستین زن سیاه‌پوستی است که به پارلمان انگلیس راه یافت؛ وی از سال ۲۰۱۶ وزیر کشور در سایه انگلیس است و پیش از آن نیز به‌عنوان وزیر بهداشت و توسعه بین‌الملل در سایه فعالیت کرده بود.

حزب کارگر اگرچه به‌تازگی با بازگشت وی به حزب موافقت کرد، اما از نامزدی ابوت برای انتخابات پارلمانی انگلیس در ۴ جولای(۱۴ تیر) ممانعت کرد.

بازیگران، نویسندگان و دیگر فعالان سیاه‌پوست حوزه فیلم با امضای نامه‌ای سرگشاده اعلام کردند که رفتار صورت گرفته با ابوت طی یک سال گذشته مهر تاییدی بر نژادپرستی نظام‌مند در انگلیس است.

در این بیانیه آمده است: از جامعه‌ای می‌آییم که تبعیض یک واقعیت روزمره است و وقتی آن را می‌بینیم، بی‌عدالتی را به خوبی می‌شناسیم.

حزب کارگر انگلیس در نظرسنجی‌ها با حدود ۲۰ امتیاز از حزب محافظه‌کار ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور، پیشی گرفته است؛ فرصت نامزدی در انتخابات پارلمانی انگلیس در ۷ ژوئن (۱۸ خرداد) بسته می‌شود، اگرچه انتظار می‌رود حزب کارگر فهرست نامزد‌های خود را قبل از تاریخ یاد شده اعلام کند.

موضوع نژادپرستی نظام‌مند در انگلیس، زندگی را برای اقلیت‌های قومی و نژادی با دشواری‌های بزرگی مواجه کرده است.

گروه کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل پیشتر اعلام کردند که نژادپرستی در انگلیس ساختاری، نهادی و سیستمی است و هشدار دادند که آفریقایی‌تبار‌ها در این کشور همچنان با تبعیض و تضییع حقوق اساسی خود مواجه هستند.

آن‌ها تاکید کردند: ما نگرانی‌های جدی در مورد مصونیت از مجازات و عدم رسیدگی به تفاوت‌های نژادی در سیستم عدالت کیفری، مرگ‌ میر در بازداشت پلیس و ماهیت غیرانسانی استراتژی پلیس انگلیس داریم.

از دیدگاه افراد آفریقایی‌تبار، نژادپرستی در انگلیس ساختاری، نهادی و سیستمی است و تجربه زیسته آفریقایی‌تبار‌ها در برخورد با نهاد‌های دولتی و عمومی، بخش خصوصی و جامعه این است که این‌ها سلسله مراتب نژادی و اقدام‌های نژادپرستانه مداوم و گسترده را تداوم می‌بخشند.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *