معاون سازمان انرژی اتمی: ایران در زمینه تولید سامانه‌های پرتودهی در جایگاه خوبی قرار دارد

13:13 - 10 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۹۳۶
معاون سازمان انرژی اتمی: ایران در زمینه تولید سامانه‌های پرتودهی در جایگاه خوبی قرار دارد
مرکز پرتو فرآیند ایران مرکزی به‌عنوان مرکز پرتودهی مجهز به سامانه خودحفاظ گاما با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها به بهره‌برداری رسید.

خبرگزاری میزان - مرکز پرتو فرآیند ایران مرکزی (اصفهان) روز پنجشنبه، دهم خرداد ماه با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از مدیران و متخصصان صنعت هسته‌ای، خیام‌نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مرتضوی، استاندار اصفهان و برخی از مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید.

مرکز پرتو فرآیند ایران مرکزی (اصفهان) به‌عنوان مرکز پرتودهی مجهز به سامانه خودحفاظ گاما ساخت ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ در مرکز پرتو فرآیند ایران مرکزی (اصفهان) محصولاتی مانند حبوبات، غلات، گیاهان دارویی و برخی از خشکبار پرتودهی خواهد شد

این مرکز علاوه بر ارائه خدمات روزانه و متداول به بخش کشاورزی، قادر به پشتیبانی از فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه است.

مراحل احداث این مرکز نظیر ساخت جایگاه استقرار سامانه پرتودهی، استخر بارگذاری، بهسازی سوله و فضای پیرامونی، ساخت سیستم‌های انتقال محصول در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شده است.

در این آیین سید پژمان شیرمردی، مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها و نیز رئیس مرکز پرتو فرآیند ایران مرکزی (اصفهان) به ارائه توضیحاتی درباره روند احداث این مجتمع پرداختند.

معاون سازمان و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها در آیین افتتاح مرکز پرتو فرآیند ایران مرکزی در اشترجان استان اصفهان، اظهار کرد: مرکز پرتو فرآیند ایران مرکزی (اصفهان) با توجه به اهمیت نقش امنیت غذایی و افزایش انبارمانی محصولات راه‌اندازی شده است، زیرا اکنون موضوع امنیت غذایی در جهان به‌عنوان چالش جدی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: تا سه سال پیش گفته می‌شد امنیت غذایی مبتنی بر تولید است، اما اکنون یکی از نکات مهمی که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد مربوط به حوزه نگهداشت است که کمتر مورد توجه بوده است؛ سالانه ۶۰۰ میلیون نفر در جهان از طریق غذای آلوده به بیماری مبتلا می‌شوند که با پرتوددهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی می‌توان این موارد را کاهش داد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: پرتودهی در تولید ارقام اصلاح شده مقاوم در برابر آفات و کاهش بار میکروبی در دانه‌ها و غلات موثر است؛ با استفاده از فناوری پرتودهی می‌توان سموم و مواد شیمیایی موثر در ابتلا به سرطان را کنترل کرد و حتی این فناوری می‌تواند به جای سموم گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

شیرمردی با اشاره به اینکه فناوری پرتودهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی نیز دارای تاثیرات در ابعاد اقتصادی است، گفت: سند مربوط به توسعه مراکز پرتودهی توسط شهید آیت‌الله رئیسی به امضا رسیده بود و در نظر داریم تا با افزایش این مراکز، بار اقتصادی ناشی از ضایعات محصولات کشاورزی و ... را کاهش دهیم؛ یکی دیگر از فعالیت‌های موثر در این حوزه، مشارکت بخش خصوصی است که در فاز نخست برای ۴ سامانه با بخش خصوصی قرارداد منعقد شد؛ هم‌زمان با مذاکره با بخش خصوصی توانستیم آگاهی بخش عمومی را نیز ارتقا دهیم.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها، اکنون در زمینه تولید سامانه‌های پرتودهی ایران در جایگاه خوبی قرار دارد و تا پایان سال تعداد مراکز پرتودهی در کشور به ۱۲ مورد افزایش خواهد یافت.

سال گذشته نخستین سامانه پرتودهی صنعتی کشور در استان قزوین راه‌اندازی شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *