قوانین مالکیت سلاح در آمریکا؛ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گویند؟

10:40 - 09 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۷۶۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قوانین مالکیت سلاح در آمریکا؛ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گویند؟
حوادث پرشمار تیراندازی در آمریکا و در مجموع موضوع خشونت‌های مسلحانه همواره یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکایی‌ها بوده و این در حالی است که همچنان اختلاف‌های گسترده‌ای درباره سیاست‌ها و قوانین مربوط به مالکیت سلاح در این کشور وجود دارد.

خبرگزاری میزان - موضوع سلاح به‌طور عمیقی در جامعه آمریکا و بحث‌های سیاسی این کشور ریشه دوانده است.

متمم دوم قانون اساسی آمریکا حق مالکیت سلاح را تضمین می‌کند و حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی می‌گویند که آن‌ها شخصا اسلحه در اختیار دارند.

این در حالی است که در حال حاضر نگرانی‌هایی درباره ارتباط میان حمل اسلحه و افزایش میزان مرگ‌ومیر ناشی از حمل سلاح و تیراندازی‌های جمعی وجود دارد. پیش از این جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قوانینی را برای سیاست‌های حمل سلاح پیشنهاد کرده بود.

براساس گزارش‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده در ماه‌های اخیر، حدود ۴ نفر از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی می‌گویند که در خانواده‌ای زندگی می‌کنند که اسلحه در اختیار دارد. همچنین ۳۲ درصد می‌گویند که شخصا مالک سلاح گرم هستند.

 

نظر آمریکایی‌ها درباره قوانین مالکیت سلاح؛ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گویند؟

 

تفاوت‌هایی در میزان مالکیت اسلحه براساس وابستگی سیاسی، جنسیت، نوع جامعه و عوامل دیگر وجود دارد. 

جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوری‌خواه بیش از ۲ برابر بیشتر از دموکرات‌ها (۴۵ درصد در مقابل ۲۰ درصد) احتمال دارد که بگویند شخصا اسلحه در اختیار دارند. 

همچنین ۴۰ درصد مردان در آمریکا می‌گویند که اسلحه در اختیار دارند؛ در حالی که این رقم در زنان ۲۵ درصد است.

۴۷ درصد از بزرگسالانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، گزارش می‌دهند که شخصا مالک اسلحه گرم هستند. همچنین سهم کم‌تری از افرادی که در حومه شهر (۳۰ درصد) یا مناطق شهری (۲۰ درصد) زندگی می‌کنند، سلاح گرم در اختیار دارند.

مطالعه‌های انجام شده همچنین نشان می‌دهد که ۳۸ درصد از سفیدپوستان آمریکایی دارای اسلحه هستند. این میزان برای سیاه‌پوستان ۲۴ درصد، لاتین‌تبار‌ها ۲۰ درصد و آسیایی‌تبار‌ها ۱۰ درصد است.

حفاظت شخصی به دلیل ناامنی در صدر فهرست دلایلی است که صاحبان اسلحه برای داشتن سلاح گرم بیان می‌کنند. 

حدود سه چهارم (۷۲ درصد) صاحبان اسلحه می‌گویند که حفاظت از خود دلیل اصلی آن‌ها برای داشتن اسلحه است. سهم بسیار کوچک‌تر می‌گویند که دلیل اصلی آن‌ها برای شکار (۳۲ درصد)، تیراندازی ورزشی (۳۰ درصد)، مالکیت برای کلکسیون اسلحه (۱۵ درصد) یا شغلشان (۷ درصد) است.

 

نظر آمریکایی‌ها درباره قوانین مالکیت سلاح؛ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گویند؟

 

دلایل مالکیت اسلحه از زمان بررسی سال ۲۰۱۷ موسسه پیو در مورد نگرش نسبت به مالکیت اسلحه و سیاست‌های مربوط به اسلحه تا حدی تغییر کرده است. 

در آن زمان، ۶۷ درصد از دارندگان اسلحه، حفاظت را به‌عنوان دلیل اصلی داشتن سلاح گرم ذکر کردند. این نشان می‌دهد که مالکیت اسلحه برای حفاظت از خود در مقایسه با سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است. 

مخالفان و موافقان مالکیت سلاح گرم

آمریکایی‌ها در مورد این‌که آیا مالکیت اسلحه ایمنی را افزایش یا کاهش می‌دهد، اختلاف نظر دارند. حدود نیمی (۴۹ درصد) می‌گویند که با اجازه دادن به شهروندان برای محافظت از خود با سلاح گرم، ایمنی افزایش می‌یابد، اما سهم مساوی می‌گویند که مالکیت اسلحه با دسترسی بیش از حد افراد به سلاح گرم و افزایش سوء‌استفاده، ایمنی را کاهش می‌دهد.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در پاسخ به این پرسش متفاوت هستند؛ ۷۹ درصد از جمهوری‌خواهان می‌گویند که مالکیت اسلحه بیشتر به افزایش ایمنی کمک می‌کند، در حالی که سهم تقریبا یکسانی از دموکرات‌ها (۷۸ درصد) می‌گویند که این کار به کاهش ایمنی منجر می‌شود.

 

نظر آمریکایی‌ها درباره قوانین مالکیت سلاح؛ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گویند؟

 

آمریکایی‌های شهری و روستایی نیز دیدگاه‌های کاملا متفاوتی دارند. در میان بزرگسالانی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند، ۶۴ درصد می‌گویند که مالکیت اسلحه ایمنی را کاهش می‌دهد، در حالی که ۳۴ درصد می‌گویند که این داشتن سلاح برای افزایش ایمنی لازم است. 

در میان افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، ۶۵ درصد می‌گویند که مالکیت اسلحه ایمنی را افزایش می‌دهد، در حالی که ۳۳ درصد می‌گویند که این کار ایمنی را کاهش می‌دهد.

آمریکایی‌ها به‌طور فزاینده‌ای می‌گویند که خشونت با اسلحه یک مشکل بزرگ در این کشور است.

از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی، ۶ نفر می‌گویند که خشونت با اسلحه امروزه یک مشکل بسیار بزرگ در این کشور است که در مقایسه با بهار ۲۰۲۲ حدود ۹ درصد افزایش داشته است. 

 

نظر آمریکایی‌ها درباره قوانین مالکیت سلاح؛ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گویند؟

 

با نگاهی به آینده، ۶۲ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که پیش‌بینی می‌کنند سطح خشونت با سلاح گرم طی ۵ سال آینده افزایش یابد. این در حالی است که تنها حدود ۳۱ درصد انتظار دارند سطح خشونت ثابت بماند. 

مالکیت آسان سلاح در آمریکا

بیشتر آمریکایی‌ها (۶۱ درصد) می‌گویند که خرید قانونی اسلحه در این کشور بسیار آسان است.

همچنین اختلاف‌های حزبی و جمعیتی نیز در مورد این‌که آیا دسترسی به اسلحه باید آسان باشد یا خیر، وجود دارد.

 

نظر آمریکایی‌ها درباره قوانین مالکیت سلاح؛ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گویند؟

 

حدود ۶ نفر از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی (۵۸ درصد) موافق قوانین سخت‌گیرانه مالکیت اسلحه هستند. درصدی که می‌گویند این قوانین باید سخت‌گیرانه‌تر باشد در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۱، ۵۳ درصد موافق قوانین سخت‌گیرانه اسلحه بودند و این رقم در حال حاضر به حدود ۶۰ درصد رسیده است.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از والدین دارای دست‌کم یک فرزند کمتر از ۱۸ سال، حدود یک سوم (۳۲ درصد) والدین دارای فرزند دانش‌آموز می‌گویند که بسیار یا به‌شدت نگران تیراندازی در مدرسه فرزندانشان هستند.

 

نظر آمریکایی‌ها درباره قوانین مالکیت سلاح؛ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گویند؟

 

براساس نظرسنجی ژوئن ۲۰۲۳ (مرداد ۱۴۰۲)، توافق حزبی گسترده‌ای در مورد برخی از پیشنهاد‌های مربوط یه سیاست اسلحه وجود دارد، اما بیشتر آن‌ها از نظر سیاسی تفرقه‎افکن هستند.

بیشتر بزرگسالان آمریکا در هر ۲ ائتلاف حزبی تا حدودی یا به‌شدت طرفدار ۲ سیاستی هستند که دسترسی به سلاح را محدود می‌کند؛ جلوگیری از خرید اسلحه برای افراد مبتلا به بیماری‌های روانی (۸۸ درصد جمهوری‌خواهان و ۸۹ درصد دموکرات‌ها از این طرح حمایت می‌کنند) و افزایش حداقل سن برای خرید اسلحه به ۲۱ سال (۶۹ درصد جمهوری‌خواهان، ۹۰ درصد دموکرات‌ها). 

بیشتر حامیان در هر ۲ حزب همچنین با اجازه دادن به افراد برای حمل سلاح گرم بدون مجوز مخالف هستند (۶۰ درصد جمهوری‌خواهان و ۹۱ درصد دموکرات‌ها با این موضوع مخالف هستند).

دیدگاه ۲ نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا طی یک سخنرانی طولانی در انجمن ملی سلاح آمریکا، که طی آن حمایت این گروه تاثیرگذار را پذیرفت، متعهد شد در مقررات حمل سلاح را که جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات وضع کرده بود، بازنگری کند. 

ترامپ از این انجمن برای ترغیب حامیان اسلحه استفاده کرد تا در انتخابات نوامبر (آبان ۱۴۰۳) به پای صندوق‌های رای بروند.

گروه انجمن مهم مربوط به حقوق مالکیت سلاح اکنون ۲ بار از ترامپ حمایت کرده است (در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴).

جمهوری‌خواهان عمدتا با قوانین سخت‌گیرانه‌تر مالکیت اسلحه مخالف هستند و می‌گویند که حق مالکیت سلاح در متمم دوم قانون اساسی آمریکا تعیین شده است. این موضع حتی در مواجهه با جریان مداوم تیراندازی‌های جمعی که به درخواست بسیاری از دموکرات‌ها برای اعمال کنترل‌های بیشتر بر مالکیت اسلحه منجر شده، ثابت مانده است.

پس از این سخنرانی، ستاد انتخاباتی بایدن ترامپ را متهم کرد که خواسته‌های لابی اسلحه را بر امنیت عمومی ترجیح می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *