مدیریت تنش‌های شدید آبی و برقی با اقدامات دولت سیزدهم

11:42 - 08 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۵۸۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیریت تنش‌های شدید آبی و برقی با اقدامات دولت سیزدهم
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به کاهش نرخ فقر در ایران در دولت سیزدهم گفت: تنش‌های شدید آبی و برقی در پی اقدامات دولت شهید رئیسی مدیریت شد.

خبرگزاری میزان - احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری هفتگی خود ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه در سانحه سقوط هلیکوپتر گفت: از طرف تمام اعضای دولت حضور تاریخی مردم را در مراسم تشییع شهدا قدردانی می‌کنم و امیدوارم مسیر پر برکت شهید رئیسی ادامه پیدا کند.

وی افزود: حضور ۲ سخنگو برای پاسخگویی به رسانه‌ها در موضوعات عمومی و اقتصادی دولت و برگزاری منظم جلسات سخنگویی ناشی از دغدغه و تاکید رئیس جمهور شهید بر لزوم پاسخگویی به افکار عمومی بود.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به تازه‌ترین گزارش منتشر شده بانک جهانی گفت: در نشست‌های قبلی به استناد داده‌های منابع اماری داخلی و رسمی کشور روند بهبود شاخص‌های کلان را تشریح میکردم، اما در نشست امروز به استناد گزارش تازه بانک جهانی به تشریح عملکرد دولت سیزدهم در شاخص‌های کلان می‌پردازم.

خاندوزی تاکید کرد: در گزارش تازه بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در ۴ سال گذشته با واژه‌های «پایدار» و «مقاوم شده» توصیف شده است.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت تغییر مسیر رشد اقتصادی از شرایط ناپایدار دهه نود به شرایط پایدار و باثبات مورد تاکید و تایید گزارش بانک جهانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به نرخ فقر در ایران اظهار کرد: این نرخ  از عدد ۲۹.۳ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده و تقریبا ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شده اند.

خاندوزی گفت: رشد مصرف خانوار‌های واقع شده در ۴۰ درصد دهک‌های پایین کشور نسبت به ۶۰ درصد دهک‌های بالا، افزایش بیشتری پیدا کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: نتایجی که در گزارش بانک جهانی و گزارش‌های مشابه مشاهده می‌شود ناشی از گفتمان‌هایی است که در دولت سیزدهم طی دو سال و نیم گذشته پیگیری شد.

خاندوزی با بیان اینکه اولین گفتمان، حوزه سیاست خارجی بود گفت: دولت قبل، پس از خروج آمریکا از برجام ایده جدیدی برای مدیریت کشور نداشت و این موضوع منجر به بحرانی شدن متغیر‌های کلان اقتصادی شد.

وی افزود: پیش از خروج امریکا از برجام نیز هر ۳ ماه کشور در انتظار این بود که آیا رئیس جمهور آمریکا استمرار توقف تحریم‌ها را امضا می‌کند یا خیر؛ شرایط به گونه‌ای شده بود که توئیت یک فرد در آمریکا بیشتر از اظهارات مقامات داخلی در اقتصاد اثر گذار بود.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: در دولت سیزدهم با گفتمان حاکم در دولت، از سرگیری روابط با کشور‌های متحد و همسایه، آزاد سازی منابع جمهوری اسلامی در کره جنوبی، عضویت در پیمان‌هایی نظیر شانگ‌های و بریکس و اقتدار جمهوری اسلامی در پاسخ به رژیم اشغالگر رقم خورد.

به گفته خاندوزی فروش نفت ایران در شرایط تحریم به چند برابر پیش از دولت شهید رئیسی افزایش یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در مواجهه با ویژه‌خواری‌ها و نبود شفافیت‌ها گفت:دولت سیزدهم در مسیر شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و ابربدهکاران بانکی مسیر بدون بازگشتی را شروع کرده است.

خاندوزی با بیان اینکه تنش های شدید آبی و برقی با اقدامات دولت سیزدهم مدیریت شد گفت: دولت سیزدهم در این ۳ سال نگاه توسعه محور داشت که از جمله مصادیق آن می‌توان به ارتقای بودجه عمرانی در بودجه اشاره کرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ شاهد تحقق بیش از صد در صدی بودجه عمرانی بودیم و بودجه عمرانی از ۷۷ هزار میلیارد تومان به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که نتایج این اقدامات نیز در پروژه‌های آبرسانی، افزایش ظرفیت تولید برق و محرومیت زدایی از استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کردستان و همدان قابل مشاهده است.

دولت سیزدهم تجربه خزانه خالی را برای دولت آینده تکرار نخواهد کرد

سید احسان خاندوزی با اشاره به اولویت‌های دولت سیزدهم در ۵۰ روز باقیمانده گفت: تاکید دولت بر بستن پرونده‌های باز و تعهدات انجام نشده در طی ۵۰ روز آینده اولویت اول است.

سخنگوی اقتصادی دولت اولویت دوم را تداوم ثبات مدیریت اقتصادی تا پایان اسفند دانست و گفت: اگرچه دولت دیگری پس از ۵۰ روز مستقر خواهد شد، اما نگاه دولت سیزدهم این است که نباید از مجوز‌های موجود بودجه‌ای مانند اوراق، ذخایر کالای اساسی، منابع ارزی صرفا برای این ۵۰ روز استفاده شود بلکه نگاه ما این است که باید شرایط دولت تا پایان اسفند را مد نظر داشته باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت سیزدهم قطعا تجربه خزانه خالی خودش را برای دولت آینده تکرار نخواهد کرد.

انتهای پیام/

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *