گفت‌وگو| 

استفاده از سامانه هوشمند اطلاعات مالی محکومان از سوی قضات به منظور کاهش پرونده‌های اعسار در محاکم

8:52 - 10 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۵۸۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
استفاده از سامانه هوشمند اطلاعات مالی محکومان از سوی قضات به منظور کاهش پرونده‌های اعسار در محاکم
رئیس کل محاکم تهران با تاکید بر اینکه روند استفاده از سامانه سهام روبه‌ رشد است، گفت: هم‌اکنون وضعیت مطلوبی در استفاده از این سامانه و بهره‌برداری از آن داریم، آمار مقایسه‌ای شعب قضایی در مجتمع‌ها و بین مجتمع‌ها نشان دهنده این امر است.  

ربیع‌اله قربانی در گفت‌وگو با میزان، درباره روند رسیدگی به پرونده‌های اعسار در محاکم تهران، بیان کرد: پرونده‌های اعسار از دعاوی متداول مطرح شده در دادگستری‌ها بوده و هستند و شامل دعوی اعسار از هزینه دادرسی و دعوی اعسار از پرداخت محکوم‌به می‌شوند. 

وی ادامه داد: در راستای سند تحول قضایی، سامانه سهام یا همان سامانه هوشمند اطلاعات مالی محکوم علیه و یا مدعی دعوای اعسار را داریم که قضات ما از طریق این سامانه، به اطلاعات مالی در حوزه بورس، اموال منقول و غیر منقول، خودرو، حساب‌های بانکی دسترسی دارند؛ با استفاده از این سامانه دسترسی قضات به اطلاعات مالی برخط است.

بیشتر بخوانید: 

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران: تعداد پرونده‌های مختومه در شعب دادگاه‌های حقوقی و کیفری رشد ۱۲ درصدی داشته است/ بازدید مستمر قضات محاکم تهران از زندان‌ها

رئیس کل محاکم تهران با تاکید بر اینکه روند استفاده از سامانه سهام رو به رشد است، عنوان کرد: هم‌اکنون وضعیت مطلوبی در استفاده از این سامانه و بهره‌برداری از آن داریم. آمار مقایسه‌ای شعب قضایی در مجتمع‌ها و بین مجتمع‌ها نشان دهنده این امر است. 

قربانی یادآور شد: با بررسی سیستمی الکترونیک گواهان حرفه‌ای؛ یا به عبارتی گواهان اجاره‌ای که قابل شناسایی هستند اطلاعات آنها در اختیار قضات است و قضات در صورت احراز هویت آنها از پذیرش گواهی کذب آنها جهت جلوگیری از انحراف جریان دادرسی امتناع می‌کنند.

وی تاکید کرد: جدای از اینکه این فرصت برای طرف دعوا وجود دارد که شاهد را جرح کند، اطلاعات نیز به ما کمک می‌کنند تا متوجه شویم این گواه حرفه‌ای است یا خیر؟ ضمن اینکه با نظارت مستمری که در سطح استان وجود دارد، اطلاعات این افراد به قضات داده می‌شود. 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *