گفت‌وگو|

افشاردوست: باید به فکر بقا در لیگ ملت‌ها باشیم نه المپیک/ باتجربه‌های تیم ملی عصای دست کادرفنی نیستند

7:45 - 09 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۵۵۳
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
افشاردوست: باید به فکر بقا در لیگ ملت‌ها باشیم نه المپیک/ باتجربه‌های تیم ملی عصای دست کادرفنی نیستند
کارشناس و پیشکسوت والیبال ایران گفت: باتوجه به نتایج هفته اول لیگ ملت‌ها فعلاً باید امیدوار بود که در شرایط فعلی سهمیه این مسابقات را حفظ کنیم چون شانس پایینی برای صعود به المپیک داریم. 

محمود افشاردوست در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ که با قبول ۴ شکست در چهار بازی اول همراه بود، اظهار داشت: پیش‌بینی شخصی‌ام این بود که تیم ملی بتواند در هفته نخست مقابل صربستان و آرژانتین به پیروزی برسد. هرچند آرژانتین پیشینه پرافتخاری در سطح والیبال جهان دارد و در آخرین المپیک هم به مدال برنز رسیده، اما تیم ملی فعلی آنها با ترکیب ۳-۴ سال پیشش تفاوت دارد و شاهد حضور بازیکنان جوان جدیدی در این تیم در هفته اول بودیم. به همین خاطر تصور می‌کردم با وجود بازی خوبی که ارائه دادیم بتوانیم از سد آرژانتین بگذریم. 

وی افزود: درخصوص صربستان هم معتقدم با یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های سال‌های اخیر این کشور بازی داشتیم و می‌شد در آن بازی هم به برتری رسید. در کل در ۳ بازی هفته اول شرایط خوبی نداشتیم و در هیچ فاکتور و بخشی والیبال خوبی بازی نکردیم. 

تیم ملی نسبت به ۲ سال پیش هیچ تفاوتی نکرده

این کارشناس والیبال تصریح کرد: مشکلاتی که همواره در لیگ شاهد آن هستیم و همچنین نقاط ضعف ۲-۳ سال اخیر تیم ملی همچنان در هفته اول لیگ ملت‌ها پابرجا و نمایان بود و باوجود جلسات تخصصی که با حضور کارشناسان در طول یک سال اخیر برگزار شد تقریبا تفاوتی در عملکرد تیم ملی نسبت به ۲ سال گذشته ندیدیم. البته در بازی آخر بسیار خوب بازی کردیم و علاوه بر سرویس‌های موثر و دریافت‌های سالم در دفاع روی تور، توپ‌گیری و حمله هم خیلی بهتر از ۳ بازی نخست بودیم و اگر کمی شانس یارمان بود، می‌توانستیم شاهد اولین برد تیم ملی باشیم.

بازیکن سابق تیم ملی والیبال با اشاره به سفر‌های طولانی ملی‌پوشان در طول لیگ ملت‌ها، گفت: هرچند عملکرد رو به پیشرفت تیم ملی به ویژه در بازی چهارم مقابل آرژانتین کاملا مشهود بود و نوید بازی‌های هماهنگ‌تری در هفته دوم را می‌دهد، اما نباید از یاد برد که ملی‌پوشان پس از سفر طولانی از برزیل باید دوباره در پرواز طولانی دیگری راهی ژاپن شوند که شرایط جوی و زمانی متفاوتی دارد. این سفر و جابجایی قطعا روی عملکرد بازیکنان تاثیر خواهد گذاشت، اما امیدوارم جنگندگی و همدلی در بازی با آرژانتین را در هفته دوم و سوم هم ببینیم. 

در ۲ هفته بعدی باید به فکر بقا در لیگ ملت‌ها باشیم نه المپیک! 

افشاردوست با تاکید بر لزوم حفظ جایگاه در رنکینگ جهانی، اظهار کرد: فعلا باید امیدوار بود و انرژی مثبت فرستاد چرا که در شرایط فعلی بقا در لیگ ملت‌ها و بهبود رنکینگ بسیار مهم‌تر از صعود به المپیک است. امیدوارم در هفته دوم که عملا تیم ملی شانس بسیار کمی برای رسیدن به المپیک پاریس دارد، با استرس کمتر و تمرکز بیشتری لیگ ملت‌ها را ادامه دهد تا حداقل با پیروزی در ۸ بازی آینده هم جایگاه و امتیازاتمان در رنکینگ جهانی را بهبود ببخشیم و هم با ایستادن در رتبه‌ای مناسب شرایط بقا در لیگ ملت‌های سال‌های آتی را تضمین کنیم.

 

افشاردوست: باید به فکر بقا در لیگ ملت‌ها باشیم نه المپیک/ نوسان بازیکنان باعث شده پائز به ترکیب اصلی نرسد/ باتجربه‌های تیم ملی عصای دست کادرفنی نیستند/ می‌توانستیم صربستان و آرژانتین را ببریم

بازگرداندن ستاره‌هایی مانند معروف، موسوی و غفور را فراموش کنید

وی در پاسخ به اینکه آیا بهتر نیست دوباره از ستاره‌هایی مانند معروف و موسوی برای کمک به تیم ملی دعوت کرد، گفت: در دو دهه اخیر خیلی از ستاره‌ها و بازیکنان شاخصی مانند معروف، موسوی، غفور و ... بودند که در مقاطع مختلف به تیم ملی کمک کردند و در نزد مردم هم بسیار خوشنام و محبوب بودند، اما اینکه به دلیل ضعف در برخی فاکتور‌ها دوباره دست به دامان ستاره‌های سال‌های قبل شویم کار حرفه‌ای و درستی نیست. تغییر نسل برای هر تیم ملی اجتناب‌ناپذیر است، اما مدت زمان گذر از تیم بحران رابطه مستقیمی با پروسه بازیکن‌سازی و استعدادیابی دارد. باید از موضوع بازگرداندن ستاره‌های سابق گذر کنیم و تمرکزمان روی همین بازیکنان و نسل جوان‌تر در رده‌های پایه تیم ملی باشد.

انتظار تغییر در تیم ملی در ۲ هفته از پائز نمی‌رفت

این پیشکسوت والیبال درباره ارزیابیش از عملکرد پائز و کادرفنی جدید تیم ملی، اظهار داشت: درباره کادرفنی نمی‌توانیم پس از چهار بازی نظر بدهیم، زیرا باوجود مدت زمات کمی که بالای سر تیم ملی بوده‌اند و بازی‌های تدارکاتی بسیار کم اصلا حرفه‌ای نیست که یک مربی را ارزیابی کنیم. پائز در این زمان کم قطعا توانایی ایجاد تغییر را نداشته و چنین انتظاری هم از نمی‌رود. از اول هم مشخص بود که پائز یا هر مربی خارجی دیگر پس از پایان بازی‌های باشگاهیش بالای سر تیم ملی حاضر خواهد بود و زمانی هم به ایران رسید که تنها ۲ هفته وقت داشت؛ بنابراین نمی‌توان انتظار تغییرات تاکتیکی و تکنیکی داشت و سرمربی جدید تیم ملی فقط می‌تواند از نظر روحی-روانی روی بازیکنان در این مدت کم کار کند.

افشاردوست ادامه داد: متاسفانه والیبال ما سال‌هاست با مشکلات ریشه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و فقط در این سال‌ها با این مشکلات و ضعف‌ها والیبال بازی کردیم و برای حل این نقاط ضعف چاره‌ای اندیشیده نشد. هر مربی خارجی هم که آمد، نتوانست این مشکلات را حل کند. یکی از مهمترین مشکلاتی که خود بازیکنان ملی‌پوش هم به ان اذعان دارند نوسان فنی است و این یعنی آن که بازیکنان تیم ملی همیشه پرنوسان هستند و یک روز خوب، یک روز عالی و یک روز بد هستند. این مشکل در طول لیگ هم کاملا نمایان است و بهترین بازیکنان لیگ تنها در ۶-۷ بازی عملکرد عالی دارند و در مابقی بازی‌ها پرنوسان ظاهر می‌شوند. همین نوسان بازیکنان باعث شده که پائز در دو هفته تمرین و ۴ بازی به ترکیب اصلی نرسد، مشکلی که در زمان بهروز عطایی هم وجود داشت.

ببینید بازیکنان شاخص ما کجا بازی می‌کنند و ستاره‌های لهستان و ایتالیا در چه تیم‌هایی هستند

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم بازیکنان باتجربه بتوانند بازی‌ها را برای‌مان دربیاورند، اما منهای بازی با آرژانتین شاهد درخششی از بازیکنان باتجربه نبودیم. باید ببینیم در حال حاضر در چه سطحی والیبال بازی می‌کنیم و کجای والیبال دنیا قرار داریم و سپس براساس آن جایگاه خودمان را بسنجیم. شما بازیکنان تراز اول و باتجربه ایران را با بازیکنان شاخص تیم‌هایی مانند ایتالیا، لهستان و حتی آرژانتین مقایسه کنید و ببینید آن بازیکنان در چه تیم‌ها و لیگ‌های معتبری بازی می‌کنند و بازیکنان باتجربه ما در چه تیم‌هایی هستند. همین موضوعات هستند که باعث تفاوت بین تیم‌های ملی مختلف می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *