جایگاه متزلزل ریشی سوناک؛ چالش‌های حزب محافظه‌کار در آستانه انتخابات انگلیس

9:53 - 08 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۵۳۹
جایگاه متزلزل ریشی سوناک؛ چالش‌های حزب محافظه‌کار در آستانه انتخابات انگلیس
نخست‌وزیر انگلیس، بزرگ‌ترین خطر دوران نخست‌وزیری پر از چالش خود را با برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام انجام داده و بسیاری بر این عقیده هستند که حزب محافظه‌کار در این انتخابات شکست خواهد خورد.

خبرگزاری میزان - ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، به‌تازگی یک انتخابات عمومی زودهنگام را برای ۴ جولای (۱۴ تیر) اعلام کرد.

به‎نظر می‎رسد که سرنوشت حزب محافظه‌کار به رای‎دهندگان مشتاق تغییر دولت محافظه‌کار هستند، واگذار شده است.

اعلام غافل‎گیرکننده سوناک، در جریان یک سخنرانی، آغازگر ۶ هفته کارزار انتخاباتی است.

نگاهی به وضعیت حزب محافظه‌کار انگلیس

حزب محافظه‌کار انگلیس در طول ۸ سال، ۴ نخست‌وزیر را کنار گذاشته‌ و در میان هرج‎ومرج زنجیره‌ای برگزیت، همه‌گیری ویروس کرونا و بحران هزینه‌های زندگی به سر می‌برند.

با پیشروی حزب مخالف کارگر در بیشتر نظرسنجی‌ها با اختلاف دو رقمی در ۱۸ ماه گذشته، شکست محافظه‌کاران فضای اجتناب‌ناپذیری به خود گرفته است.

با وجود این، سوناک اینگونه برآورد می‌کند که انگلیس در روز‌های اخیر به اندازه کافی خبر‌های خوب داشته (از جمله بارقه‌هایی از رشد اقتصادی تازه و پایین‌ترین نرخ تورم در ۳ سال گذشته) تا حزب او بتواند به قدرت دوباره برسد.

نخست‌وزیر انگلیس در سخنرانی خود با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام، گفت: اکنون زمان آن است که انگلیس آینده خود را انتخاب کند.

تحلیل‎گران سیاسی، سران مخالف و اعضای حزب سوناک موافق هستند که کوه انتخاباتی که او باید از آن بالا برود بسیار مرتفع و دشوار است.

محافظه‌کاران که زیر بار اقتصاد ضعیف، یورش فاجعه‌بار به سمت سیاست‌های مالیاتی کاهش‌یافته و رسوایی‌های متوالی سنگینی می‌کنند، فرسوده و سرگردان به نظر می‌رسند و به دلیل دشمنی‌های داخلی از هم جدا شده‌اند؛ آن‌ها با تهدیدی از طرف حزب راست افراطی ضدمهاجر این کشور مواجه هستند.

برآورد‌ها از نتیجه انتخابات پیش رو در انگلیس

انتظار تقریبا عمومی در انگلیس این است که حزب محافظه‌کار سوناک در انتخابات شکست بخورد.

حزب کارگر از اواخر سال ۲۰۲۱ در نظرسنجی‌های انتخابات انگلیس پیشتاز بوده و این پیشتازی برای کل دوره نخست‌وزیری سوناک بسیار زیاد بوده است؛ آن‌ها به‌طور متوسط حدود ۲۰ امتیاز بالاتر از حزب محافظه‌کار هستند.

هنگامی که این ارقام به پیش‌بینی کرسی‌های پارلمان تبدیل می‌شوند، نشان‌دهنده پیروزی آسوده حزب کارگر هستند و یا پیروزی حزب کارگر به قدری بزرگ است که به معنای نابودی برای محافظه‌کاران است.

روند برگزاری انتخابات انگلیس

سران احزاب در حال حاضر در مسیر مبارزات انتخاباتی قرار دارند، اما پارلمان انگلیس چند روز فرصت دارد تا قبل از انحلال رسمی، ۲۵ روز قبل از روز رای‌گیری، مسائل مبرم و مهم را به پایان برساند.

هنگامی که این اتفاق بیفتد، پارلمانی که در انتخابات عمومی قبلی در سال ۲۰۱۹ تشکیل شده بود، دیگر وجود ندارد و همه قانون‌گذاران حاضر دیگر نماینده نخواهند بود و دولت سوناک به اداره این کشور ادامه خواهد داد.

احتمالا مجموعه‌ای از مناظره‌های تلویزیونی نیز برگزار خواهد شد و سوناک و استارمر، رئیس حزب کارگر رودرروی یکدیگر قرار خواهند گرفت.

سپس در روز پنجشنبه ۴ جولای، مردم انگلیس بین ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب به وقت محلی در انتخابات شرکت می‌کنند و به محض اتمام زمان رای‌گیری، آرا شمارش می‌شود و پیروز انتخابات معمولا در ساعت‌های اولیه اعلام می‌شود.

رقیب ریشی سوناک در انتخابات کیست؟

رقیب ریشی سوناک برای قدرت، کی‌یر استارمر، رئیس حزب کارگر، است که به شدت از او برای تصدی پست نخست‌وزیری جدید انگلیس حمایت می‌شود.

استارمر، یک وکیل سابق و معتبر حقوق بشر که سپس به عنوان ارشدترین دادستان انگلیس خدمت می‌کرد، وارد عرصه سیاست شد.

او در سال ۲۰۱۵ نماینده حزب کارگر شد و کمتر از ۵ سال بعد و پس از مدتی که به عنوان وزیر در سایه برگزیت در طول خروج طولانی مدت انگلیس از اتحادیه اروپا فعالیت کرد، رئیس این حزب شد.

سیستم انتخابات انگلیس چگونه است؟

در انگلیس، رأی‌دهندگان به‌طور مستقیم نخست وزیر را انتخاب نمی‌کنند بلکه آن‌ها یک عضو پارلمان (MP) را به نمایندگی از حوزه انتخابیه محلی خود انتخاب می‌کنند.

رئیس حزبی که اکثریت ۶۵۰ کرسی پارلمان انگلیس را به دست می‌آورد، به‌طور خودکار نخست‌وزیر می‌شود و می‌تواند دولت تشکیل دهد و فرد پیروز برای کسب اکثریت باید ۳۲۶ کرسی را به دست آورد.

اگر اکثریتی وجود نداشته باشد، احزاب باید به عنوان یک دولت اقلیت به دنبال ایجاد ائتلاف باشند.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *