واکنش مقام‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی به شهادت وزیر امور خارجه

10:39 - 31 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۲۴۵
واکنش مقام‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی به شهادت وزیر امور خارجه
انتشار خبر شهادت امیرعبداللهیان با موجی از ابراز تاسف از سوی مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی کشورهای مختلف دنبال شد.

خبرگزاری میزان - شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در پی وقوع سانحه برای بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و هیئت همراه در روز یک‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، سبب شد مقام‌های و شخصیت‌های سیاسی سراسر جهان با انتشار و ارسال پیام‌هایی ضمن اعلام همدردی خود با دولت و کشور ایران، از وقوع این سانحه ابراز تاسف کنند.

در عین حال، در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه پرچم جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌ها، سرکنسولگری‌ها و نمایندگی‌های دائم نزد سازمان‌های بین‌المللی به حالت نیمه‌برافراشته درآمد.

 

پیام‌های تسلیت مقام‌های سیاسی درپی شهادت وزیر امور خارجه
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۶:۳۰

-وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان سانحه سقوط بالگرد، اعلام کرد: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

-جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: اتحادیه اروپا درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان را در سانحه غم‌انگیز بالگرد تسلیت می‌گوید؛ اتحادیه اروپا با خانواده‌های قربانیان و شهروندان ایرانی آسیب‌دیده ابراز همدردی می‌کند.

-سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی، دبیرکل جنبش انصارالله یمن درپی شهادت وزیر امور خارجه پیام تسلیت منتشر کرد.

-جنبش جهاد اسلامی فلسطین، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را ضایعه بزرگی برای جمهوری اسلامی به دلیل حضور مهم و برجسته آن‌ها خواند.

-امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و همراهانشان را به رهبر معظم انقلاب و مردم ایران تسلیت گفت.

-دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت.

-رئیس‌جمهور مصر درگذشت رئیس‌جمهور ایران، وزیر امور خارجه و همراهانشان را به مردم ایران تسلیت گفت.

پیام تسلیت وزیر خارجه عمان
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۶:۲۴

بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان با انتشار پیامی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه را تسلیت گفت.

وی نوشت: درگذشت نابهنگام رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را به خانواده محترم ایشان، دولت جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران تسلیت می‌گویم؛ هر دو از همکاران ممتاز بودند و از آشنایی و همکاری با آن‌ها خوشحال شدم.

سفیر ایران در لبنان: امیرعبداللهیان با همه مقام‌های لبنانی روابط متمایزی برقرار کرد
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۶:۱۵

مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان درپی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه، نوشت که رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه نماد ایثار در خدمت به ملت ایران و مسائل ملت بودند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های امیرعبداللهیان، تصریح کرد: وی با همه مقام‌های لبنانی روابط متمایزی برقرار کرد و مدام مشتاق تقویت آن‌ها بود؛ همچنین بار‌ها با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دیدار کرد و جلسه‌های خوشایند و دوستانه‌ای رقم زد.

وزیر خارجه اسلواکی: آن‌ها خود را وقف خدمت به کشور کردند
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۶:۱۳

ژوراج بلانار، وزیر خارجه اسلواکی، درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه را به مردم ایران تسلیت گفته و اعلام کرد: آن‌ها خود را وقف خدمت به کشور و پیشبرد روابط دیپلماتیک کردند.

پیام تسلیت ایتالیا در پی شهادت وزیر امور خارجه
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۶:۱۱

سرجو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا، درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه را تسلیت گفت.

 

ورشو شهادت امیرعبداللهیان را تسلیت گفت
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۶:۰۹

وزارت خارجه لهستان درگذشت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را که در میان هیئت همراه با رئیس‌جمهور در سانحه دلخراش بالگرد جان خود را از دست دادند، تسلیت گفت.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور و وزارت خارجه چین
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۶:۰۵

سفارت چین در ایران اعلام کرد: شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در پی وقوع سانحه منجر به شهادت ریاست جمهور آیت‌الله رئیسی، این ضایعه را به معاون اول ریاست‌جمهوری، خانواده دکتر رئیسی و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت؛ همچنین، وزیر خارجه چین مراتب تسلیت خود را بابت این سانحه دردناک ابراز کرد؛ سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نیز ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد که چین از دولت و ملت ایران در حفظ استقلال، ثبات و توسعه خود حمایت می‌کند. 

حضور نخست‌وزیر پاکستان در سفارت ایران در اسلام‌آباد
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۶:۰۲

رضا امیری مقدم، سفیر ایران در پاکستان از حضور شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور در سفارت جمهوری اسلامی ایران برای ابراز همدردی و اعلام همبستگی درپی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه خبر داد.

واکنش مقام‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی به شهادت وزیر امور خارجه

 

پیام تسلیت ناتو درپی شهادت وزیر امور خارجه
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۵:۵۹

فرح دخل الله، سخنگوی ناتو با انتشار پیامی، شهادت وزیر امور خارجه را تسلیت گفت.

وی نوشت: درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و دیگر جان‌باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی: این یک تراژدی غیرعادی و غیرقابل تصور است
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۵:۵۲

سیریل راماپوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پیامی منتشر کرد.

وی با ابراز تاسف عمیق از این سانحه هوایی که به شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و اعضای هیئت همراه منجر شد، این ضایعه را از طرف دولت و مردم آفریقای جنوبی به رهبر انقلاب اسلامی و دولت و ملت جمهوری اسلامی تسلیت گفت.

راماپوزا همچنین گفت که افکارش با خانواده‌های رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه است.

وی که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در نوامبر ۲۰۱۵ سفری کاری به ایران داشت، گفت: این یک تراژدی غیرعادی و غیرقابل تصور است.

پیام تسلیت هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ایران
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۵:۴۵

استفان پریزنر، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ایران درپی شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر اعضای هیئت همراه، پیامی را منتشر کرد.

وی نوشت: سازمان ملل در ایران مراتب تسلیت خود را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور محترم، جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر محترم امور خارجه و دیگر مقام‌های همراه در حادثه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ابراز داشته است.

پیام تسلیت وزیر خارجه سوئیس
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۳:۵۹

ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس با انتشار پیامی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه را تسلیت گفت.

وی نوشت: با توجه به سانحه هلیکوپتر که جان ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همتای من و هیئت همراه آن‌ها را گرفت، به خانواده‌های قربانیان و شهروندان ایرانی آسیب‌دیده تسلیت می‌گویم.

پیام تسلیت پادشاه و ولیعهد عربستان درپی شهادت وزیر امور خارجه
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۳:۲۵

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت رئیس شورای اروپا درپی شهادت وزیر امور خارجه
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۳:۲۴

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در پیامی، اعلام کرد: اتحادیه اروپا درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران و دیگر همراهان را در سانحه بالگرد تسلیت می‌گوید؛ فکر ما با خانواده‌های آن‌ها است.

گروسی شهادت وزیر امور خارجه را تسلیت گفت
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۳:۰۹

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و هیئت همراه را تسلیت گفت.

وی نوشت: درگذشت جانسوز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر اعضای هیئت همراه را تسلیت عرض می‌کنم؛ فکر ما در این دوران سخت با خانواده آن‌ها و مردم ایران است.

وزارت خارجه چین شهادت وزیر امور خارجه را تسلیت گفت
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۲:۰۳

وانگ یی، وزیر خارجه چین، درگذشت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همتای خود حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه را به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

پیام تسلیت سفیر ایران در ریاض: این مصیبت برای همکاران خارجه غم مضاعفی داشت
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۰:۵۶

علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: شهادت جانکاه دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهان را در مسیر خدمت به وطن تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم؛ خداوند آنان را قرین و غریق رحمت واسعه خود گرداند؛ این مصیبت برای همکاران خارجه غم مضاعفی داشت؛ رحمهم الله وأسکنهم فسیح جناته.

پیام تسلیت امیر قطر
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۰:۴۷

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در پیامی اعلام کرد: صادقانه‌ترین مراتب تسلیت و تعزیت را به دولت و ملت ایران به مناسبت درگذشت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها عرض می‌کنیم.

 

لاوروف درگذشت وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۰:۴۶

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پیامی شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه را تسلیت گفت.

پیام تسلیت بشار اسد درپی شهادت وزیر امور خارجه
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۰:۴۴

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در پیامی اعلام کرد: قلبا به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، درگذشت (شهادت) ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهانشان را به آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای و دولت و مردم دوست، ایران تسلیت می‌گوییم.

سریلانکا از درگذشت امیرعبداللهیان عمیقا غمگین است
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۰:۴۲

رئیس‌جمهور سریلانکا با انتشار پیامی اعلام کرد: سریلانکا از درگذشت غم‌انگیز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های ارشد ایران، عمیقا شوکه و اندوهگین است؛ عمیق‌ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنم؛ فکر و دعای ما با خانواده رئیس‌جمهور و هیئت همراه است.

وزیر خارجه مالزی شهادت همتای ایرانی را تسلیت گفت
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۰:۳۹

محمد حاجی حسن، وزیر خارجه مالزی در پیام تسلیت برای شهادت حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود به همراه رئیس جمهور، تصویری از خود با امیرعبداللهیان به اشتراک گذاشت و نوشت: انا لله و انا الیه راجعون.

محمد حسن اعلام کرد: دعای من این است که ارواح درگذشتگان به فضل او (خدا) قرین رحمت شود و در کنار مومنین و آن‌هایی که اعمال صالح انجام می‌دهند، قرار گیرد. الفاتحه.

نخست‌وزیر پاکستان: وزیر امور خارجه ایران دوست خوب پاکستان بود
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۰:۲۲

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در پی شهادت وزیر امور خارجه اعلام کرد: پاکستان کمتر از یک ماه پیش در سفری تاریخی میزبان رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه بود؛ آن‌ها دوستان خوب پاکستان بودند؛ پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

پیام تسلیت مقام‌های عراقی در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۰:۱۷

سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق با انتشار پیامی، اعلام کرد: با تاسف و تاثر خبر شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و همچنین شماری از همراهان ایشان به‌ویژه آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز اظهار کرد: با کمال تاسف و اندوه خبر درگذشت آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانشان را در جریان این مصیبت ناگوار دریافت کردیم؛ ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به رهبر جمهوری اسلامی و دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسئول در این کشور اعلام می‌داریم.

 

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *