گزارش|

کمبود آب یا تاخیر در آب‌رسانی؛ مشکل درختان چیتگر چیست؟

8:00 - 09 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۰۹۸
کمبود آب یا تاخیر در آب‌رسانی؛ مشکل درختان چیتگر چیست؟
خشک شدن برخی از درختان بوستان چیتگر تهران در هفته‌های گذشته با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد که مرور واکنش‌ها کمبود آب را متهم اصلی این اتفاق معرفی می‌کند، آیا امضای تفاهم‌نامه مابین وزیر نیرو و شهرداری تهران برای اختصاص حجمی از پساب برای آبیاری بوستان‌های تهران می‌تواند مانع از بروز مجدد چنین اتفاقاتی شود؟

خبرگزاری میزان - به گفته علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، نزدیک به ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار فضای سبز طی ۳ سال اخیر در پایتخت ایجاد شده، آبیاری فضای سبز بوستان‌های تهران در حال حاضر و با آغاز فصل گرما و احتمال کمبود آب و همچنین استفاده بیشتر مردم از بوستان‌ها بیش‌از پیش مورد توجه قرار گرفته به ویژه اینکه چندی پیش اخباری درباره خشکاندن و قطع درختان بوستان جنگلی چیتگر توسط شهرداری تهران مطرح شده بود.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه ۲۲ تهران جزو نخستین افرادی بود که به این خبر واکنش نشان داد و در توضیح دلایل بروز این اتفاق گفت: در بوستان‌های جنگلی از جمله چیتگر، شهرداری صرفا مسئولیت نگهداری از درختان را برعهده دارد و به اصطلاح باغبان است و اجازه هیچ‌گونه دخل و تصرف در درختان از جمله قطع کردن یا کاشتن درختان را بدون اجازه اداره منابع طبیعی ندارد. حتی برای کاشتن درختان جدید توسط شهرداری هم نوع درختان، محل کاشت و تعداد درختان باید به تایید منابع برسد.

پس از این واکنش ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران نیز در یکی از جلسات شورای اسلامی شهر تهران گفت: نگهداشت سه بوستان مهم لویزان، چیتگر و سرخه حصار بر عهده شهرداری است؛ اما تعداد زیادی از درختان به دلیل عدم آبرسانی به‌موقع، خشک شده و باید قطع شوند.

مشکل اصلی درختان چیتگر کمبود آب است

پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با میزان درباره خشک شدن درختان بوستان جنگلی چیتگر گفت: مشکل اصلی در این مورد کمبود آب است و شهرداری تهران بسیار این موضوع را پیگیری کرده، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز چند مرتبه در رابطه با این موضوع در صحن تذکر داده و این مسئله را پیگیری کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه شهرداری در آن منطقه در حال انجام تعاملاتی است که زمینه استفاده از پسآب موجود را فراهم کند، ادامه داد: در گذشته نیز در منطقه چیتگر با مشکل کمبود آب مواجه بودیم چرا که حجم آبی که باید در آن منطقه مصرف شود بالاست و وزارت نیرو در این مورد با شهرداری تهران مشکلات جدی دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: شهرداری تهران حدود یک میلیون و ۳۳۰ اصله درخت در سال گذشته کاشته است و امیدواریم با شرایط پرآبی وضعیتمان بهتر شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید بتوانیم یک فرایند دائمی را برای مشکل کم‌آبی ایجاد کنیم، توضیح داد: بهترین اقدام در این مورد این است که سهمی از پسآب را از وزارت نیرو برای آنجا بگیریم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

۱۴۵ میلیون متر معکب پساب برای آبیاری فضای سبز تهران در نظر گرفته شده است

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز درباره آبیاری فضای سبز بوستان‌های تهران به میزان گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین وزیر نیرو و شهرداری تهران امضا شده و در آن ۱۴۵ میلیون متر مکعب پسآب برای آبیاری فضای سبز تهران در نظر گرفته شده و شهرداری تهران نیز در این زمینه اهتمام دارد و این مقدار به تدریج بیشتر می‌شود.

وی افزود: این تفاهم‌نامه در حال اجرا شدن است و قطعا تاثیر بسزایی در رفع مشکل آبیاری فضای سبز پایتخت دارد.

باید به‌سمت آبیاری قطره‌ای و بارانی حرکت کنیم

در همین رابطه مهدی بابایی، نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: در رابطه با آبیاری ۲ بوستان چیتگر و لویزان با شرکت آب و فاضلاب استان تهران تفاهم کردیم که آب مورد نیاز به صورت پسآب در اختیار شهرداری قرار گیرد و در این مورد دغدغه نداشته باشیم.

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم کمبود آبی بود که برای آبیاری درختان بوستان چیتگر تخصیص داده شده بود و خشک شدن تعدادی از درختان را به همراه داشت، ادامه داد: در بوستان‌های دیگر شهر تهران نیز مسئله کم‌آبی با تعاملاتی که با شرکت آب و فاضلاب استان تهران داریم حل می‌شود و به طور کلی در این زمینه دغدغه خاصی نداریم.

این عضو شورای اسلامی تهران با اشاره به اینکه دغدغه اصلی ما افزایش بهره‌وری و راندمان است، عنوان کرد: باید تا جایی که می‌توانیم از شیوه‌های سنتی آبیاری به سمت آبیاری قطره‌ای و بارانی حرکت کنیم تا راندمان آبیاری را بالا ببریم.

بابایی با بیان اینکه ممکن است در برخی بوستان مشکل آبیاری داشته باشیم گفت: مناطقی که نمی‌توانند مشکل‌شان را در تعامل با شرکت آب و فاضلاب استان تهران حل کنند مسئله را به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ارجاع می‌دهند و ما سعی می‌کنیم با برگزاری جلسات مشکل تامین آب را با اولویت پساب حل کنیم.

انتهای پیام/

 


برچسب ها: آبیاری فضای سبز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *