آیا لاهه مانع تراژدی انسانی در رفح می‌شود؟

11:01 - 30 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۰۴۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آیا لاهه مانع تراژدی انسانی در رفح می‌شود؟
اصرار رژیم صهیونیستی به اجرای عملیات نظامی زمینی علیه رفح در جنوب نوار غزه با شکایت مجدد آفریقای جنوبی به لاهه روبرو شد؛ این در حالی است که مخالفت با برنامه ادعایی رژیم صهیونیستی حتی از سمت حامیان آن نیز اعلام شده است.

خبرگزاری میزان – آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ (لاهه) خواسته تا به رژیم صهیونیستی دستور پایان حمله به رفح را داده و برای در امان ماندن جنوبی‌ترین شهر نوار غزه اقدام‌های فوری را انجام دهد.

پرسش این است که این امر تا چه حد امکان‌پذیر است و آیا دیوان بین‌المللی دادگستری می‌تواند مانع رقم خوردن جنایتی جدید در رفح شود؟

درخواست آفریقای جنوبی از لاهه درباره رفح چیست؟

تیم حقوقی آفریقای جنوبی با ارائه درخواستی کتبی از قاضی‌های دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا به رژیم صهیونیستی دستور توقف سریع عملیات نظامی به رفح در جنوب غزه را داده و مسیر را برای ورود بازرسان و خبرنگاران بین‌المللی به رفح بدهد.

وکلای آفریقای جنوبی استدلال کردند که با گذشت هفت ماه از زمان آغاز جنگ غزه که به ویرانه شدن این منطقه و قربانی شدن بیش از ۳۵ هزار نفر از ساکنان آن منجر شد، مقیاس رنج در این باریکه به حدی شدید شده که ساکنان آن را برای دریافت غذا، دارو و دیگر کمک‌ها مستاصل ساخته و این امر نشان‌دهنده ضرورت برقراری آتش‌بس کامل است.

به گفته یکی از وکلای آفریقای جنوبی، تداوم کارزار جنایت‌های ویرانگر رژیم صهیونیستی در رفح، آخرین بخش غزه را که تاکنون از تهاجم زمینی ارتش این رژیم در امان بوده، با جنایتی مواجه می‌کند که بنیان زندگی فلسطینی‌ها را در غزه نابود خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر دیوان بین‌المللی دادگستری هم‌اکنون اقدامی نکند، امکان بازسازی یک جامعه پایدار فلسطینی در غزه، حداقل برای تمام عمر کسانی که از جنگ کنونی غزه جان سالم به در برده‌اند، از بین خواهد رفت.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی همچنین با اشاره به قتل‌عام گسترده خبرنگاران در غزه از زمان شروع دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه این منطقه، خواستار رفع منوعیت ورود خبرنگاران و بازرسان مستقل برای انجام تحقیقات شدند.

 

آیا لاهه می‌تواند مانع رقم خوردن تراژدی انسانی در رفح شود؟

واکنش رژیم صهیونیستی به درخواست جدید آفریقای جنوبی چیست؟

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به درخواست جدید آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری، مدعی شد که این ادعا‌ها مغرضانه و نادرست بوده و به منابع غیرمعتبر تکیه می‌کند.

رژیم صهیونیستی با طرح این ادعا که همواره مطابق قوانین بین‌المللی و تعهد‌های بشردوستانه خود عمل کرده و اقدام‌هایی را برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی اجرا می‌کند، خواستار رد درخواست آفریقای جنوبی شد.

دلیل مخالفت‌های جدی با عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه چیست؟

عملیات زمینی رژیم صهیونیستی علیه رفح به همین دلایل حتی با مخالفت نزدیک‌ترین متحد‌های این رژیم روبرو شده است؛ هرچند این مخالفت‌ها با در نظر داشتن تداوم سیل تسلیحات به اراضی اشغالی ژست حقوق بشری بیش نیست، اما می‌تواند نشان‌دهنده نگرانی‌‎های جدی در زمینه بشردوستانه در پی انجام این حمله باشد.

گستردگی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه اکنون فراتر از آمار و ارقام برای جهان مشخص شده و دیگر امکان پنهان کردن آن وجود ندارد؛ همین امر اعتراض‌های جدی را در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهای حامی رژیم صهیونیستی به راه انداخته است.

رفح اکنون محل اسکان آوارگانی است که طی هفت ماه گذشته دست‌کم یک‌بار آواره شده‌اند؛ آغاز عملیات زمینی علیه این منطقه برای این آوارگان به معنای جست‌وجوی دوباره مکان امن ناموجود در غزه است.

 

آیا لاهه می‌تواند مانع رقم خوردن تراژدی انسانی در رفح شود؟

حکم پیشین لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی چه بود؟

دیوان بین‌المللی دادگستری در ژانویه (دی ۱۴۰۲) اعلام کرد که خطر نقض حقوق مردم فلسطین برای محافظت در برابر نسل‌کشی وجود دارد و به همین دلیل به رژیم صهیونیستی دستور داد تا با تمام ابزار‌ها از کشتار فلسطینی‌ها جلوگیری کند.

عالی‌ترین نهاد قضایی جهان همچنین از رژیم صهیونیستی خواست تا از انجام اقدام‌های مغایر با نسل‌کشی، جلوگیری و مجازات اقدام‌های تحریک‌کننده نسل‌کشی و تسهیل ارائه خدمات اولیه فوری خودداری کند.

هیئتی از قاضی‌های دادگاه در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲) در تصمیمی مورد اجماع، با صدور دستور اقدام‌های جدید هشدار دادند که قحطی در غزه در راه است و به همین دلیل رژیم صهیونیستی باید اجازه دسترسی بلامانع به کمک‌های غذایی به غزه را بدهد.

آیا لاهه می‌تواند مانع حمله رژیم به رفح شود؟

نگاهی به واقعیت‌های موجود در این رابطه می‌تواند پاسخ پرسش یادشده را بدهد.

- اگرچه احکام و دستور‌های دیوان بین‌المللی دادگستری لازم‌الاجرا و بدون تجدیدنظر است، اما این نهاد، ابزاری برای اجرایی کردن تصمیم‌ها و احکام خود ندارد.
- رژیم صهیونیستی تاکنون بار‌ها نشان داده که توجهی به احکام و دستور‌های صادره از سوی مجامع و محاکم بین‌المللی ندارد
- صدور دستور نهایی از سوی لاهه سال‌ها طول می‌کشد.
- کشور‌های غربی به‌ویژه آمریکا با حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی مسیر بی‌توجهی آن به مجامع و محاکم بین‌المللی را هموار می‌کنند.

با در کنار هم قرار دادن این تکه‌های پازل واقعیت پرونده غزه، چشم‌انداز تحولات آتی رفح آشکارتر می‌شود.

در امان بودن رفح از جنایت‌های رژیم صهیونیستی فقط وابسته به دستور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری نیست، بلکه اعمال فشار‌های بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی در این زمینه از سوی افکار عمومی جهان از یک‌سو و کشور‌های مختلف از سوی دیگر می‌تواند مکمل دستور یادشده باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *