گفت‌وگو|

ریشه‌های خشونت پلیس آمریکا علیه معترضان به جنگ غزه؛ حقوق بشر غربی حربه‌ای برای سرکوب استادان و دانشجویان

8:00 - 30 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۳۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ریشه‌های خشونت پلیس آمریکا علیه معترضان به جنگ غزه؛ حقوق بشر غربی حربه‌ای برای سرکوب استادان و دانشجویان
کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به گسترش اعتراض در دانشگاه‌های آمریکا در پی ادامه جنگ رزیم صهیونیستی علیه نوار غزه، گفت که آمریکا همواره در جهت منافع خود حقوق بشر را زیر پا می‌گذارد.

خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض به جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه مورد توجه کارشناسان و رسانه‌ها قرار گفته است.

مقام‌های محلی و دانشگاهی به بهانه‌های واهی حفاظت از دانشگاه و مبارزه با آنچه یهودی‌ستیزی می‌خوانند، سرکوب شدید تجمع‌های اعتراضی را به‌راه انداخته‌اند، اما دانشجویان در برابر خشونت و تهدید بر سر موضع خود ایستاده‌اند و هیچ نشانه‌ای از فروکش اعتراض دیده نمی‌شود.

این در حالی است که براساس گزارش‌ها، تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به‌طور عمده صلح‌آمیز برگزار شده است.

تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا ناشی از خشم فروخفته دانشجویان است

در همین رابطه مرتضی غرقی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با میزان درباره تظاهرات دانشگاهی در سراسر آمریکا، معتقد است که جامعه آمریکا مانند دیگر کشور‌ها در حال تحول است و اعتراضی که دانشجویان آمریکا امروزه برگزار می‌کنند، خشم فروخفته دانشجویان و قشر تحصیل‌کرده آمریکا طی ۷ دهه گذشته است. 

غرقی با اشاره به اینکه فشار‌ها به بهانه هولوکاست طی ۷ دهه گذشته بر قشر دانشگاهی آمریکا باعث شده بود که آن‌ها نتوانند کوچک‌ترین حرکتی را برای احقاق حقوق فلسطینی‌ها انجام دهند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها در حال حاضر تاوان سیاست‌های رژیم صهیونیستی و تاوان منافع و جنایت‌های اسرائیلی‌ها را در منطقه می‌دهند؛ این‌ها عقده‌هایی بوده که قشر دانشگاهی آمریکا طی چند دهه گذشته جرات بروز آن را نداشتند اما اکنون فرصتی ایجاد شده که معترضان بتوانند مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده و خواسته‌های واقعی مردم آمریکا را بیان کنند. 

کارشناس مسائل آمریکا در ادامه با اشاره به سابقه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا، بیان کرد: قشر دانشگاهی آمریکا در گذشته نیز توانسته بود حرکت‌های مهمی را در موضوع رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و جنگ ویتنام انجام دهد اما دانشجویان معترض امروزه با تظاهرات خود می‌خواهند این پیام را بدهند که «ما را از زیر یوغ صهیونیست‌های نژادپرست نجات دهید». صهیونیست‌ها اعتبار، اقتصاد و هم سیاست آمریکا را تحت سلطه گرفته‌اند.

جامعه آمریکایی سلطه استعماری صهیونیسم را نمی‌پذیرد

کارشناس مسائل بین‌الملل در بخشی دیگر با اشاره به اینکه جریانی که در آمریکا به‌راه افتاده مثبت است، زیرا این موضوع نشان می‌دهد که جامعه آمریکایی سلطه استعماری صهیونیسم را نمی‌پذیرد، می‌گوید: افراد معترض مدیران آینده آمریکا خواهند بود و سران آمریکا از این موضوع نگران هستند.

غرقی، اضافه کرد: اعتراض قشر دانشجویی در حالی است که مردم آمریکا از سوی رسانه‌های صهیونیستی-آمریکایی محصور شده‌اند؛ هیچ چیز برای این رسانه‌ها مهم‌تر از منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی نیست؛ جامعه دانشگاهی آمریکا امروز بیدار شده است؛ آن‌ها نه‌تنها به دنبال احقاق حقوق مردم فلسطین، بلکه دنبال احقاق حقوق خود نیز هستند.

وی درباره خواسته دانشجویان معترض، عنوان کرد: یکی از خواسته‌های معترضان کوتاه شدن دست لابی‌های صهیونیستی از امور مالی دانشگاه‌های آمریکاست؛ به این معنا که سلطه صهیونیست‌ها بر دانشگاه‌ها باید پایان یابد.

به گفته غرقی، دومین موضوعی که دانشگاهیان آمریکا به آن اعتراض دارند موضوع جنگ غزه است؛ موضوع سومی که به اعتراض گسترده منجر شده، جداسازی نخبگان در دانشگاه‌های آمریکاست؛ نخبگان پس از جداسازی برای کار به شرکت‌های صهیونیستی معرفی می‌شوند. 

کارشناس مسائل آمریکا، تصریح کرد: ملت آمریکا در واقع ملتی تحقیر شده و به گروگان گرفته شده از سوی صهیونیست‌ها در این کشور است؛ اما اکنون قشر دانشگاهی آمریکا به‌پاخاسته و دیگر نمی‌خواهد تحت سلطه باشد و می‌خواهد این یوغ را از بین ببرد.

حقوق بشر بار‌ها از سوی آمریکا نقض شده است

غرقی با اشاره به رصد رفتار حقوق بشری جوامع غربی و نوع نگاه آن‌ها به حقوق بشر، گفت: حقوق بشر در غرب حربه‌ای بیش نیست چراکه آن‌ها از موضوع حقوق بشر صرفا علیه کشور‌های مخالف با خود استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه حقوق بشری که آمریکایی‌ها مدعی آن هستند، بار‌ها از سوی کشور‌های غربی و خود آمریکا نقض شده است، اضافه کرد: حقوق بشر در افغانستان، عراق، گوانتانامو و در خود آمریکا نقض شده است؛ به همین دلیل است که امروزه هم نقض حقوق بشر علیه قشر دانشگاهی آمریکا را می‌بینیم.

بیشتر بخوانید:

مواجهه دانشجویان معترض در آمریکا با محدودیت و پیامد‌های قانونی

خشونت علیه حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

غرقی، با اشاره به اینکه امروز پلیس آمریکا بیش از دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا حضور دارد، ادامه داد: افسران پلیس بار‌ها استادان دانشگاه را مورد ضرب‌وشتم قرار داده و حتی به آن‌ها دستبند زدند.

وی با بیان اینکه وضعیت موجود نشان می‌دهد که دولت آمریکا در زمانی که منافعش در خطر باشد همه چیز، حتی اصولش را زیر پا می‌گذارد، افزود: آنچه همیشه برای آمریکا مهم بوده حفظ اصول و جامعه لیبرال دموکراسی و منافع آن است؛ چیزی به نام حقوق بشر، حقوق کودک و حقوق زنان وجود ندارد و همه این موضوع‌ها بهانه هستند. بار‌ها دیده شده که آمریکا این حقوق را در مناطق مختلف جهان نقض کرده است. 

چهره واقعی لیبرال دموکراسی، آمریکا و رژیم صهیونیستی نمایان شده است

غرقی، خاطرنشان کرد: وضعیتی که امروزه در آمریکا می‌بینیم، چهره واقعی لیبرال دموکراسی، آمریکا و اسرائیل است. 

وی درباره قانون یهودی‌ستیزی در آمریکا، توضیح داد: در آمریکا قانونی به نام قانون یهودی‌ستیزی وجود دارد که تنها برای مقابله با مخالفان رژیم صهیونیستی در آمریکا تصویب شده است. 

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه در حال حاضر، به دانشجویان حامی فلسطین اتهام یهودی‌ستیزی زده می‌شود و سران آمریکا با تکیه بر این قانون اقدام به اعمال خشونت علیه دانشجویان و استادان و در کل مخالفان رزیم صهیونیستی می‌کنند، تاکید کرد: در دانشگاه‌های آمریکا یهودی‌ستیزی اتفاق نمی‌افتد، بلکه تمرکز بر دفاع از مردم مظلوم فلسطین است که ۷ دهه تحت ظلم و فشار قرار گرفته‌اند. 

کارشناس مسائل آمریکا در پایان گفت: از دلایلی که به‌عنوان غیر یهودی‌ستیزی بودن اعتراض‌ها می‌توان اشاره کرد، این است که دانشجویان عضو در گروه‌های یهودیان صلح‌طلب و یهودیان مخالف صهیونیسم نیز در تظاهرات ضد جنگ رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا شرکت می‌کنند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *