گفت‌وگو|

حمایت آمریکا از تنها رژیم آپارتاید باقی‌مانده در جهان؛ اقدامات صهیونیست‌ها در فلسطین مصداق آشکار نقض حقوق بشر است

7:45 - 24 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۰۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمایت آمریکا از تنها رژیم آپارتاید باقی‌مانده در جهان؛ اقدامات صهیونیست‌ها در فلسطین مصداق آشکار نقض حقوق بشر است
کمیسر ایرانی کمیسیون حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی از بُعد حقوق بین‌الملل ضعف‌های شدیدی دارد، گفت: زمان هم در عرصه میدانی به ضرر این رژیم و به‌نفع مردم مظلوم فلسطین می‌گذرد.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه که از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر سال گذشته) آغاز شد، در حال تبدیل شدن به یک نسل‌کشی یک‌ساله است؛ نسل‌کشی که تاکنون براساس آمار‌ها حدود ۵۰ هزار شهید برجای گذاشته است.

جنگ یادشده با برجای گذاشتن حدود ۱۰۰ هزار مجروح، ۱۷ هزار کودک قربانی، صد‌ها قطع عضو، ۲ میلیون آواره، تخریب گسترده به‌ویژه مکان‌های غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها و مدارس، ۱۷۲ خبرنگار شهید، ... و موارد متعدد دیگری از جنایت‌ها هولناک در حال تبدیل شدن به یک جنایت کم‌سابقه جهانی است؛ با وجود این، کشور‌های حامی و متحد رژیم صهیونیستی همچنان مسیر این جنایت را هموار و تسلیحات مورد نیاز آن را تامین می‌کنند.

پرونده جنایت در غزه اکنون به یکی از خشونت‌بار‌ترین و غیرانسانی‌ترین پرونده‌های جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نسل‌کشی در محاکم بین‌المللی تبدیل شده است که پست سد حمایت‌های جنایت‌کارانه مدعیان غربی حقوق بشر از رژیم صهیونیستی گرفتار شده و نمی‌تواند به پایان دادن به این جنایت منجر شود.

درهمین رابطه حسین رضوانی، کمیسر ایرانی کمیسیون حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به تاثیر سیاست‌های تفرقه‌افکنانه غرب در منطقه غرب آسیا، می‌گوید که امیدوار است کشورهای عربی و اسلامی بتوانند از طریق پایان‌دادن به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، دِین خود را به مردم فلسطین ادا کنند.

رضوانی با اشاره به اینکه آنچه امروز جهان شاهد آن است، مصادیق آشکار و نظام‌مند بی‌سابقه از نقض حقوق بشر در عرصه‌های مختلف زیست انسان در کل فلسطین است، اظهار کرد: به‌کارگیری ابزار حقوق بین‌الملل به‌عنوان ابزاری موثر و کارآمد علیه جنایت‌های رژیم کودک‌کش و غاصب صهیونیستی ازسوی برخی از کشور‌ها به پیشگامی آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد و شماری از کشور‌های دیگر نیز به پیروی از آفریقای جنوبی آن را دنبال کردند؛ کشاندن ماجرا به دیوان بین‌المللی کیفری هم به‌صورت موازی رخ داده است.

مقام کمیسیون حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از بُعد حقوق بین‌الملل ضعف‌های شدیدی دارد و زمان هم در عرصه میدانی به ضرر این رژیم و به نفع مردم مظلوم فلسطین می‌گذرد، عنوان کرد: جهان شاهد خیزش بی‌سابقه قشر فرهیخته غربی در این موضوع است که در راس آن‌ها دانشگاهیان اروپا و آمریکا قرار دارند.

کمیسر ایرانی کمیسیون حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی با  اشاره به اینکه اعتراض‌‎های دانشگاهی به‌ویژه در آمریکا به وضوح یادآور تلاش‌های مشابه در زمان حمله این کشور به ویتنام است، تاکید کرد: در حالی که لابی صهیونیستی در سراسر آمریکا و بخش‌های علمی، آکادمیک و رسانه‌ای این کشور نفوذ گسترده‌ای دارد، شاهد خیزش گسترده جامعه دانشگاهی این کشور هستیم.

به گفته وی، بعد از جنگ ویتنام و جنایت‌های گسترده آمریکا در آن کشور اکنون واشنگتن در حال حمایت از تنها رژیم آپارتاید باقی‌مانده در جهان یعنی رژیم صهیونیستی است.

وی در بخشی دیگر با اشاره به انفعال برخی از کشور‌های اسلامی در موضوع پایان‌دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، اضافه کرد که این موضوع از عدم اتحاد و انسجام کشور‌های اسلامی ناشی می‌شود.

رضوانی با اشاره به اینکه منطقه خلیج فارس و غرب آسیا جولانگاه تلاش‌های تفرقه‌انگیز غرب به‌ویژه آمریکاست، می‌گوید: در حالی که برخی از کشور‌های منطقه از وضعیت پیشین خود خارج شده و در حال دفاع از فلسطین هستند، کشور‌هایی نیز در منطقه وجود دارند که کماکان با رهنمود‌های کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا در این موضوع، موضع‌گیری می‌کنند.

رضوانی با تاکید بر اینکه تلاش کشور‌های مستقل برای طرح شکایت علیه جنایت رژیم اشغالگر در محاکم بین‌المللی و کیفری و نیز قیام دانشجویان و فرهیختگان در کشور‌های غربی به شدت فضا را از جهات سیاسی و بین‌المللی برای حاکمان تل‌آویو و اعضای کابینه نتانیاهو پرفشار کرده است، اظهار کرد: نتانیاهو برای ادامه حیات سیاسی خود به جنگ ادامه می‌دهد، زیرا به‌محض متوقف‌شدن جنگ با ادامه روند محاکمه به دلیل فساد اقتصادی مواجه می‌شود؛ با تاسف باید گفت که جنگ غزه خوراک رویکرد او و چالشی که در آن گرفتارشده، است.

کمیسر ایرانی کمیسیون حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی در پایان با بیان اینکه مجموعه قرائن با درنظر داشتن رسیدن رژیم صهیونیستی به نقطه ضعف و مخالفت جهان با رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد که کشور‌های مخالف رژیم صهیونیستی دست برتر را در موضوع جنگ غزه دارند و می‌توانند از موضع قدرت این جنگ را متوقف کنند، گفت: امیدوارم با حفظ و تقویت اتحاد میان کشورهای اسلامی و عربی، موفق به انجام رسالت پایان‌دادن به جنگ غزه شویم.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *