افشای پنهانکاری فیسبوک؛ وقتی که فیسبوک اطلاعات شخصی کاربران را با ۱۵۰ شرکت و سازمان به اشتراک میگذارد
نیویورک تایمز در گزارشی مفصل اعلام کرد سالها است که فیسبوک به برخی از بزرگترین شرکتهای فناوری، اطلاعات اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران را داده است.
به گزارش گروه بین الملل ، نشریه نیویورک تایمز در گزارشی مفصل نوشته است که سالها است که فیسبوک به برخی از بزرگترین شرکتهای فناوری، اطلاعات اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران را داده است.
براساس سوابق داخلی و مصاحبهها، فیسبوک شرکای تجاری خود را از رعایت قوانین معمول حفظ حریم شخصی معاف کرده است.
براساس اسنادی که در این ارتباط به دست نیویورک تایمز رسیده، مشخص میشود چگونه اطلاعات شخصی افراد به کالای پر ارزش عصر دیجیتال تبدیل شده که در مقیاس وسیعی توسط شرکتهای قدرتمند سیلیکون وَلی و دیگر شرکتها مورد معامله قرار میگیرد.
در همین راستا فیسبوک نیز از قدرت فوق العاده اطلاعات شخصی ۲.۲ میلیارد کاربر خود در فقدان و ضعف شفافیت و نظارتهای بیرونی برای کسب درآمد بیشتر استفاده کرد.
به گزارش نیویورک تایمز، نتفلیکس و اسپاتیفای از جمله شرکتهایی بودند که اجازه دسترسی و خواندن پیامهای خصوصی کاربران فیسبوک را داشتهاند. مایکروسافت، آمازون و یاهو از دیگر شرکتهای برخوردار از این امکان بودند.
در این رابطه: تاثیرات مخرب رسانههای اجتماعی بر سلامت روان
در مجموع فیسبوک با ۱۵۰ شرکت در این مورد همکاری داشته است. از خرده فروشان آنلاین و سایتهای سرگرمی تا شرکتهای خودروسازی و رسانهای از شرکای تجاری فیسبوک بودهاند. براساس اطلاعات به دست آمده درخواست دسترسی به اطلاعات کاربران به صدها میلیون نفر در ماه میرسیده است. قدیمی ترین اسناد مربوط به سال ۲۰۱۰ بوده است. این معاملات تا سال جاری ادامه داشته است.
سخنگوی فیسبوک با تایید این خبر میگوید که این شرکت شواهدی دال بر سوءاستفاده از اطلاعات شخصی توسط شرکایش را پیدا نکرده است.
فیسبوک در دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اطلاعات چند ده میلیون کاربر آمریکایی را در اختیار کمپین ترامپ قرار داده بود. در پی رسواییهای اخیر، سهام فیسبوک به شدت کاهش یافت. کاربران عصبانی این شبکه اجتماعی نیز جنبشی را با هشتگ "فیسبوک را پاک کنید" #DeleteFacebook آغاز کردند.
نیویورک تایمز نوشت فیسبوک که همواره ادعا کرده هیچگاه اطلاعات کاربران خود را به فروش نرسانده است، راه حل بهتری برای مخفی کردن این موضوع از کاربران و رقبای خود و نیز تامین منافع پیدا کرد؛ اعطای دسترسی به شرکتها و رسانههای اجتماعی.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *