طحان نظیف: قانون انتخابات مجلس همچنان نیازمند به‌روزرسانی است

23:48 - 21 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۴۹۶
طحان نظیف: قانون انتخابات مجلس همچنان نیازمند به‌روزرسانی است
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، مورد تاکید سیاست‌های کلی انتخابات است.

خبرگزاری میزان - هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در شامگاه روز برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی (جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) در استودیو شبکه خبر حضور یافت و به بیان سخنانی در رابطه با انتخابات پرداخت.

وی ابتدا با قدردانی از رسانه ملی اظهار داشت: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه انتخابیه به دور دوم رفت و امروز شاهد برگزاری مرحله دوم انتخابات در ۱۵ استان و ۴۷ شهرستان بودیم.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: امروز در ۸ حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار شد. در مرحله گذشته در ۴ حوزه انتخابیه قم، رشت، آبادان و ملایر انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار شد. با تمهیداتی که اندیشیده شد و رضایتی که مردم داشتند، برگزاری انتخابات الکترونیک برای مرحله دوم توسعه پیدا کرد و در تهران نیز انتخابات برای نخستین بار با این شیوه از انتخابات برگزار شد.

طحان‌نظیف خاطرنشان کرد: موضوع برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در بند ۱۲ سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری آمده است. در این بند آمده است «بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جهت حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج.»

این عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان داشت: این موضوع از سال‌های قبل مطرح بود؛ و اطمینان از وجود مولفه‌های مذکور در این سیاست‌ها یعنی سلامت، سرعت و شفافیت از سال‌ها قبل مورد توجه اعضای شورای نگهبان بود.

وی در همین رابطه گفت: از سال گذشته برای برگزاری انتخابات الکترونیک، جلسات هماهنگی با وزارت کشور داشتیم که در مرحله اول در ۴ حوزه انتخابیه، انتخابات بدین صورت برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: امروز در طول مسیر که به صدا و سیما می‌آمدم از یکی از شعب اخذ رای بازدید کردم. در گفتگو‌هایی که با مردم و دست‌اندرکاران داشتم، از برگزاری انتخابات الکترونیک رضایت خوبی داشتند و تاکید داشتند که فرآیند اخذ رای به شیوه الکترونیک نسبت به روش دستی روان‌تر و راحت‌تر صورت می‌گیرد.

طحان‌نظیف ابراز امیدواری کرد: با توجه به تجاربی که از برگزاری انتخابات الکترونیک در مراحل اول و دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به دست آمده، در انتخابات‌های بعدی تصمیم‌گیری‌های گسترده‌تری صورت بگیرد. سلامت، سرعت و صحت در انتخابات مورد تاکید ماست و امید است که با بررسی‌های لازم در انتخابات‌های بعدی این شیوه از انتخابات توسعه یابد.

عدم امکان مشاهده آرای کاندیدا‌ها در صندوق‌های الکترونیکی تا قبل از آغاز شمارش

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این ویژه برنامه تلویزیونی عنوان کرد: بعد از اتمام فرآیند رای‌گیری در شعب اخذ رای، شمارش آرا آغاز خواهد شد. در حوزه‌های انتخابیه که انتخابات به صورت دستی برگزار شده، شمارش آرا همچون گذشته انجام خواهد شد. در حوزه‌هایی هم که انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شده، بعد از اتمام رای‌گیری، آرا شمارش خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سیستم‌های اخذ رای آفلاین و امکان دسترسی به تعداد آرای داوطلبان نیست. اما سیستم احراز هویت آنلاین است؛ بنابراین به دلیل آفلاین بودن سیستم‌ها کسی تا پایان رای‌گیری نمی‌داند که در هر صندوق رای، هر کدام از کاندیدا‌ها چه تعداد رای دارند.

طحان‌نظیف همچنین در خصوص مهلت دریافت اعتراضات بیان داشت: قانون مهلت یک هفته‌ای برای مردم و داوطلبان در نظر گرفته تا چنانچه اعتراض و شکایتی نسبت به روند برگزاری انتخابات دارند، همراه با اسناد و مدارک برای ما ارسال کنند. از صبح تاکنون تخلفات جدی گزارش نشده است. اما داوطلبان می‌توانند با استفاده از سامانه «داوطلب» و مردم نیز با استفاده از سامانه «مردم ناظر»، موارد موردنظر خود را به ما منعکس کنند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه مهلت قانونی ۷ روزه دریافت اعتراضات داوطلبان و مردم به اتمام برسد، ما در شورای نگهبان به بررسی‌ها درباره صحت انتخابات خواهیم پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: مجلس دوازدهم در روز هفتم خرداد آغاز به کار خواهد کرد. تا آن زمان، بررسی‌ها در مورد صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه به پایان می‌رسد و نتیجه صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه اعلام می‌شود تا مجلس جدید شکل بگیرد و آغاز به کار کند.

اصلاح قانون انتخابات در راستای حقوق مردم و داوطلبان بود

طحان‌نظیف در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی در خصوص راهبرد‌های اعلامی مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات مبنی بر سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت گفت: از همان ابتدا که مقام معظم رهبری چهار راهبرد را در خصوص انتخابات اعلام کردند، جلسات مختلفی با نهاد‌ها و دستگاه‌های درگیر در امر انتخابات داشتیم و تلاش کردیم تا متناسب با این راهبردها، اقدامات و فعالیت‌ها را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: مشارکت و رقابت راهبرد‌های مهمی برای شورای نگهبان هستند. در خصوص هر یک از راهبردها، دستگاه‌های مختلف دخیل هستند و باید تلاش خودشان را داشته باشند. ما سعی کردیم در جلسات برای تحقق راهبرد‌های انتخاباتی و آسیب‌شناسی انتخابات‌های گذشته تلاش کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در خصوص اصلاح قانون انتخابات مجلس بیان داشت: با اصلاح قانون انتخابات ظرفیت‌ها و بستر‌هایی در راستای دفاع از حقوق مردم و داوطلبان به وجود آمد. از جمله اینکه در این دوره فرصت بیشتری پیش آمد تا دلایل داوطلبان شنیده و دفاعیات آن‌ها با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد. در این دوره از انتخابات حدود ۱۰ هزار تماس و ارتباط با داوطلبان داشتیم که بسیار مفید بود.

وی عنوان کرد: همچنین در انتخابات مجلس دوازدهم مرحله پیش ثبت‌نام برای نخستین بار اجرا شد. در گذشته افراد ثبت‌نام می‌کردند، اما به دلیل عدم برخورداری از صلاحیت‌های شکلی مانند مدرک تحصیلی یا وضعیت نظام وظیفه با ردصلاحیت و پیامد‌های آن روبرو می‌شدند. در این دوره با اجرای مرحله پیش ثبت‌نام از این موضوع جلوگیری به عمل آمد و افرادی که متقاضی داوطلبی بودند، در ارتباط مستقیم با دستگاه‌ها در خصوص مدارکشان استعلام می‌گرفتند.

قانون انتخابات همچنان نیازمند اصلاحات است

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اظهار داشت: سیاست‌های کلی انتخابات در مهر ۱۳۹۵ ابلاغ شد. ما به عنوان یکی از نهاد‌های مرتبط در موضوع انتخابات از ابتدا تاکید داشتیم که سیاست‌ها باید به زبان قانون تبدیل شود تا مبنای عمل قرار بگیرد. اصلاحیه اخیر قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تلاشی در راستای تحقق سیاست‌های کلی انتخابات بود. این سیاست‌ها محور‌های متعددی دارد و قانون انتخابات مجلس همچنان بر مبنای این سیاست‌ها نیازمند بروزرسانی دارد.

وی با اشاره به سخنان مجری این برنامه گفت: همان طور که شما اشاره کردید زمان تبلیغات انتخاباتی مجلس در گذشته یک هفته بود که در اصلاحیه جدید تغییری نکرد و همان یک هفته باقی ماند. اگرچه در اصلاحیه قانون انتخابات مجلس نسبت به موضوع تبلیغات اصلاحاتی داشتیم، اما در خصوص بازه زمانی تبلیغات تغییراتی به وجود نیامد.

طحان‌نظیف به موضوع فعالیت قانومند و مسئولانه احزاب در انتخابات که مورد تاکید مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی انتخابات بود، اشاره کرد و گفت: در این رابطه باید قوانین بروزرسانی و احزاب در انتخابات فعال شوند.

وی اصلاح قانون انتخابات را یک حرکت رو به جلو تلقی کرد و گفت: اگر گفته شود در اصلاح قانون انتخابات مجلس به شکل صد درصد سیاست‌های کلی انتخابات عملی شده است، درست نیست و اینگونه نمی‌باشد. امیدواریم نمایندگان مجلس دوازدهم موضوع به‌روزرسانی قانون انتخابات مجلس را در ماه‌های نخست در دستور کار قرار بدهند و به ماه‌های پایانی مجلس موکول نکنند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: انتخابات خوب زیرساخت‌های متعددی دارد که یکی از آن‌ها قانون انتخابات است. سیاست‌های کلی انتخابات دارای ۱۸ بند است که هر کدام از بند‌ها دارای احکام متعددی است. این فرصت در اختیار مجلس دوازدهم است تا به تکمیل اصلاح قانون انتخابات بپردازد.

طحان‌نظیف در پایان از حضور مردم پای صندوق‌های رای و زمان‌سنجی آن‌ها قدردانی کرد و به عوامل اجرایی و نظارتی توصیه داشت که آرای تمامی رای‌دهندگان باید اخذ شود و ما در شورای نگهبان به مردم اطمینان می‌دهیم که از آرای آنان حفاظت کنیم و پاسدار نتیجه‌ای که براساس آرای آن‌ها به دست می‌آ‌ید، باشیم.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *