پژوهشگر تاریخ: کشور عراق به موضوع جنایات گروهک منافقین علیه مردم این کشور ورود کند

13:28 - 19 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۱۱۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
پژوهشگر تاریخ: کشور عراق به موضوع جنایات گروهک منافقین علیه مردم این کشور ورود کند
پژوهشگر تاریخ گفت: در گروهک منافقین با افرادی مواجه هستیم که حتی اعضای خودش را هم به کشتن داده است و امیدواریم دولت عراق نیز به جنایات سازمان علیه مردم این کشور ورود کند.

خبرگزاری میزان- روز گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه) دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به‌عنوان یک شخصیت حقوقی، در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام‌والمسلمین «دهقانی» و مستشاران دادگاه «مرتضی تورک» و «امین ناصری» و «وزیری» نماینده دادستان در مجتمع قضایی امام خمینی(ره) به‌صورت علنی برگزار شد.

در جریان این جلسه دادگاه، تبراییان، پژوهشگر تاریخ با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت و به تشریح اقدامات تروریستی و جنایات گروهک منافقین پرداخت.

تبراییان در رابطه با حضور اعضای سازمان مجاهدین در عراق گفت: سال ۱۳۴۹، ۶ نفر از اعضای سازمان مجاهدین به امارات رفته بودند که در دبی توسط پلیس امارات بازداشت شدند، شاخص‌ترین فرد بین این افراد موسی خیابانی بود.

وی گفت: قرار بود این افراد به حاکمیت پهلوی دوم تحویل داده شوند. مقرر شد این افراد از طریق پروازی از دبی به بندرعباس منتقل شوند. ۳ نفر از اعضای سازمان از جمله «حسین احمدی روحانی» به کادر این پرواز نفوذ کرده بودند و هواپیما ربوده و به عراق منتقل شد.

تبراییان، پژوهشگر تاریخ گفت: سازمان دارای دو عضو به نام‌های «تراب حق‌شناس» و «حسین احمدی روحانی» بود. تراب حق‌شناس با مدرک کارشناسی ارشد حقوق، سرشناس‌ترین فرد تحصیل کرده سازمان بود. سازمان به واسطه این افراد با حزب بعث ارتباط برقرار کرد. در اواخر سال ۱۳۵۸ چندین نفر از سازمان حذف شدند. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، اعضای زندانی سازمان که توسط ساواک دستگیر شده بودند، آزاد شدند. متاسفانه اعضای سازمان به اعتمادی که به آن‌ها شده بود پشت پا زدند و هزاران نفر را شهید کردند.

وی گفت: مسعود رجوی به همراه بنی‌صدر به خارج از کشور فرار کرد. بعد از ۶ ماه در ۱۹ بهمن سال ۱۳۶۰ شاهد لو رفتن خانه زعفرانیه بودیم. این خانه توسط اعضای سازمان لو رفت تا موسی خیابانی حذف شود، زیرا نفوذ موسی خیابانی بین افراد بیشتر از مسعود رجوی بود.

قاضی گفت: به نظر شما سازمان به اعضای خود خیانت کرده است؟

تبراییان گفت: مسعود رجوی مرد حضور در میدان نبرد نبود. مسعود رجوی حدود ۱۰ ماه بعد از اتفاق خانه زعفرانیه و کشته شدن اشرف ربیعی با دختر بنی‌صدر ازدواج کرد. بعد از آن مسعود رجوی با مریم رجوی ازدواج کرد در حالی که مریم رجوی همسر یکی از اعضای سازمان بود.

وی بیان کرد: لطف‌الله میثمی باجناق حنیف‌نژاد یکی از موسسان سازمان مجاهدین بود، در زندان با مسعود رجوی در ارتباط بود. مسعود رجوی، میثمی را بعد از آزادی از زندان، از سازمان اخراج کرد.

وی گفت: زمانی که ایران با عراق در جنگ بود، مسعود رجوی به عراق می‌رود. یک سال بعد از ورود سازمان به عراق، ارتش آزادی بخش ملی را تاسیس کردند و این ارتش با دستور مستقیم صدام ایجاد شد.

وی بیان کرد: سازمان ۳ عملیات مهم انجام داده است. یکی از عملیات‌ها، عملیات آفتاب در منطقه فکه بود. این عملیات ۸ فروردین سال ۱۳۶۷ رخ داد و حدود ۲۰ روز بعد شاهد حمله آمریکا به دو سکوی نفتی ایران بودیم. عملیات دوم چلچراغ نام داشت و در شهر مهران انجام شد. 

وی افزود: عملیات مهم دیگری که انجام شد، عملیات فروغ جاویدان بود که سازمان، اعضای خود را از سراسر جهان جمع کرده بود. در این زمان سازمان حدود ۵ تا ۶ هزار عضو داشت. شاخص‌ترین فردی که در این عملیات کشته شد «علی زرکش» بود.

تبراییان گفت: در ۱۰ اسفند سال ۱۳۶۹، منطقه‌ای در عراق به نام عامریه بمباران شد. در پی این حادثه سازمان ۹۰۰ کودک را از اعضا خانواده آن‌ها جدا کرد و به اروپا فرستاد. این جنایات قابل پذیرش نیست. سازمان مجاهدین اعضای خانواده‌ها را از هم جدا می‌کرد. در این برهه زمانی سازمان مجاهدین برای اعضای خودش ۱۰ زندان در عراق تاسیس کرده بود.

وی بیان کرد: ما با افرادی مواجه هستیم که حتی اعضای خودش را هم به کشتن داده است و امیدواریم دولت عراق نیز به جنایات سازمان علیه مردم این کشور ورود کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *