اسلامی و گروسی در کنفرانس مشترک چه گفتند؟

12:13 - 18 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۸۷۱
اسلامی و گروسی در کنفرانس مشترک چه گفتند؟
رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار دوجانبه در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

خبرگزاری میزان - نشست خبری محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‎شنبه، ۱۸ اردیبهشت در اصفهان برگزار شد.

اسلامی در ابتدا ضمن قدردانی از حضور گروسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، گفت: بدخواهان با سیاه‌نمایی و تشکیک قصد بی‌اثر کردن بیانیه اسفند ۱۴۰۱ را داشتند.

 

 

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: در این سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو‌های سازنده و روبه‌جلویی داشتیم؛ بدخواهان جمهوری اسلامی ایران که همواره از تعاملات و ارتباطات ایران و آژانس ناخرسند هستند، تلاش کردند تا در بیانیه اسفند ۱۴۰۱ تشکیک کرده یا با سیاه‌نمایی و ادبیات مخرب این اقدام‌ها و تصمیم‌ها را بی ارزش جلوه دهند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه طرفین بیانیه یاد شده را مبنای خوبی برای تعامل‌های فیمابین می‌دانند، اظهار کرد: ما این دور از مذاکرات خود را بر مبنای بیانیه مشترک اسفند قرار داده و پیشرفت آن را یک خط مبنای مثبت ارزیابی کردیم؛ اگرچه این ملاحظه هم وجود داشت که به دلیل شرایط حادث شده در فرآیند تعاملات آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران حرکت‌ها تا حدی کند شده است و طرفین از این کندی ناخرسند هستند.

معاون رئیس‌جمهور  ابراز امیدواری کرد که براساس مرور انجام شده بر دستاورد‌های بیانیه اسفند، این خط مبنا برای فعالیت‌ها و تعاملات فیمابین طرفین ادامه داشته باشد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، تعاملات و فعالیت‌های مشترک ایران و آژانس در سه زمینه دنبال می‌شود؛ بخش اول موارد گذشته است، مواردی که در سند برجام در قالب پی‌ام‌دی بسته شده بود؛ این موارد ملاحظات خاص خودش را دارد، زیرا با مسائل بیرونی و سیاسی درهم آمیخته است؛ ما انتظار داریم این موارد به دیگر بخش‌ها تسری نیابد.

اسلامی در ادامه اظهار کرد: بحث‌های ناترازی مواد در این چارجوب حل شده و تعداد مکان‌های مورد بحث از چهار مورد به ۲ مورد رسیده است؛ با همکاری می‌توان پرونده ۲ مکان دیگر را نیز بست و ما برای تحقق این امر تلاش می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی بخش دوم را وضعیت موجود اعلام و اظهار کرد: باید در شرایط حاضر در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی برای تداوم دانش و ملاحظات آژانس روی آن برنامه داشته باشیم؛ انتظارات و کاستی‌هایی وجود دارد که نیازمند داشتن برنامه هستند و باید اقدام‌های هماهنگ را برای پیشبرد وضعیت موجود در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی انجام داد.

وی در توضیح بخش سوم نیز گفت: این بخش نگاه به آینده دارد و درباره انتظار‌های متقابل است؛ نکته حایز اهمیت در این بخش نقش مدیرکل آژانس است که به موجب وظایف قانونی می‌تواند به‌عنوان یک تسهیل‌کننده و تسریع‌کننده تاثیرگذار برای برداشتن موانع و حل‌وفصل مسائل مربوطه که عمدتا سیاسی است، باشد.

اسلامی در پایان گفت که توافقی برای تهیه پیش‌نویس از سوی معاون سازمان انرژی اتمی و معاون آژانس انجام شده است و جلسه‌های مربوط به آن هم اکنون در جریان هستند؛ آن‌ها باید در زمان بندی‌ها و آیتم‌های این سه بخش کار انجام دهند تا به شکل متقابل نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم؛ البته این موضوعی نیست که الان اتفاق افتاده باشد و آغاز یک فرآیند است که در حال تنظیم آن هستیم.

 

 

 

گروسی در ابتدای سخنان خود در کنفرانس خبری مشترک ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و شهر اصفهان، گفت که طی ۲ دور روز حضور خود در ایران نشست‌های مهمی با مسئولان کشور از جمله وزیر امورخارجه داشت.

وی گفت: ما در مرحله حساسی قرار داریم که این آغازی برای این مسیر است؛ شب گذشته رایزنی‌های زیادی را برای گام‌های متقابل داشتیم؛ ما سال گذشته بر صدور بیانیه‌ای که تاکنون ادامه دارد، توافق کردیم تا مسیر آینده را ترسیم کنیم؛ آن توافق، سند مهمی بود که به سطح همکاری ایران و آژانس در حوزه نظارتی و پادمانی اشاره دارد؛ برای حل و فصل موارد باقی مانده و راستی آزمایی نیازمند تلاش دو طرف است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه این سند گام‌های اضافی که طرفین برمی دارند، مشخص می‌کنند، گفت: این گام‌ها در طی یک سال گذشته برداشته شده و با وجود کاستی‌ها و پستی و بلندی‌هایی که وجود داشته، ما توافق کردیم این سند ادامه پیدا کند و این سند پابرجا است و براساس بند‌های آن نیاز است گام‌های عملیاتی برداریم؛ من به ایران پیشنهاد برداشتن مجموعه‌ای ازگام‌های عملیاتی که مسیر ما را به جلو مشخص می‌کند، دادم و هم اکنون تیم‌های طرفین در نشست‌های گوناگون برای تعریف این عناصر گام‌های عملیاتی هستند.

 

 

اسلامی و گروسی در ادامه این نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه موضوع حایز اهمیت در شرایط کنونی که برای ما از هر زمان دیگری ضرورت بیشتر دارد این است که القا‌های خصمانه‌ای را که علیه موضوع هسته‌ای ایران پایه‌گذاری شده و منشا آن صهیونیست‌ها هستند، گفت: باید بتوانیم بیشتر از گذشته و قوی‌تر مراقبت کنیم که این القا‌ها در تعاملات و روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس تاثیرگذار نباشد؛ این موضوع مهم است که در امپراتوری رسانه‌ای القا می‌شود که رژیم صهیونیستی سردمدار این اقدام‌ها است؛ در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم برای جهانیان معرفی شده و جامعه کثیری از نخبگان و مردم ما در سراسر نقاط جهان این ماهیت را آشکار کردند و نسبت به آن اعتراض دارند، ما باید توجه داشته باشیم که همین ماهیت جنایت کار پشتیبان این جریان مخرب علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و بیش از این نباید مطالب مطروحه از سوی این رژیم ملاک عمل سازمان‌های بین‌المللی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل امروز توافق کردیم که این‌ها از هم تفکیک شوند و ما از گذشته، حال و آینده و هماهنگ و مشترک به سوی آینده گام برخواهیم داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بیانیه اسفند ۱۴۰۱ نیز تصریح کرد: سال گذشته این سند را نقشه راه خودمان قرار دادیم و مبنای ریل‌گذاری برنامه‌های سازمان قلمداد می‌شود؛ ۲ محور مهم این سند یکی احداث ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در ایران است؛ ایجاد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور نسبت برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور را حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد داد؛ محور دوم در ۲ بخش توسعه تولید رادیودارو‌ها است که یک گام موثر در بخش سلامت و خدمت به جامعه ایرانی و دیگر کشور‌ها است؛ بحث دوم موضوع پرتودهی است؛ ما در جمهوری اسلامی ایران ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی داریم که با کمک پرتودهی از آفات و سموم پاک شده که تاثیر زیادی در سلامت جامعه و جلوگیری از تولید ضایعات دارد.

 

 

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره سند احتمالی در پی مذاکره جدید گفت: قرار نیست سند رسمی جدیدی منتشر کنیم؛ مبنای ما بیانیه مارچ (اسفند) است و روی گام‌های عملیاتی آن بابت برنامه مشترک توافق کردیم؛ مهم این است که برنامه مشترک را بدون تغییر ادامه دهیم، زیرا ظرفیت حل‌وفصل مسائل باقی مانده بین آژانس و ایران را داشته و به همکاری‌های دو جانبه تاکید دارد؛ همچنین بر انجام گام‌های اضافی در چارچوب ان‌پی‌تی، پادمان، قانون مجلس و اجرایی کردن بیانیه مشترک توافق کردیم.

وی درباره نگرانی‌های ایران در موضوع نقش مخرب رژیم صهیونیستی برای موضوع هسته‌ای این کشور و اقدام‌های آژانس نیز گفت: ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و مخاطب ما ایران و نقش آن در امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی است؛ با ایران همکاری می‌کنیم تا هر شک و شبهه‌ای برطرف شود؛ ما از این آگاه هستیم و در مسیر درستی با ایران حرکت خواهیم کرد.

گروسی در پاسخ به پرسشی درباره پایبندی ایران به تعهدات خود و بدعهدی طرفین دیگر نیز اظهار کرد: این مشکلی است که باید حل‌وفصل شود؛ این مشکل از قبل آمده و وضعیت نامشخص باقی مانده است؛ باید با ایران همکاری کنیم تا به این مسیر برگشته و اجرای سند برجام را تسهیل کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه اظهار کرد: ما به‌عنوان آژانس ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم و خوشحال می‌شویم تا این نقش را ایفا کنیم.

پرسش دیگر درباره نتایج سفر گروسی به ایران بود که رئیس سازمان انرژی اتمی به آن پاسخ داد و گفت: حضور آقای گروسی در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی و روند جاری ارتباط سازمان انرژی اتمی و آژانس انجام می‌گیرد؛ ایران از برجام خارج نشده است، بلکه آمریکا از آن خارج شد و کشور‌های اروپایی طرف برجام تعهدات خود را عملی نکردند؛ ایران با حسن نیت در این معاهده مانده و یک‌طرفه به آن عمل کرد و اکنون هم در حال کاهش اجرای تعهدات است؛ ملاک عمل ما برجام و ماده ۲۶ این سند است که حق حقوقی و قانونی را می‌دهد که اگر طرفین به تعهدات عمل نکنند، کاهش تعهدات انجام می‌شود؛ نکته مهم دیگر قانون اقدام راهبردی مجلس است که ملاک عمل ما بوده و مدیرکل هم از ملاحظات ما آگاه است؛ خود وی هم به لحاظ جایگاه حقوقی و هم به لحاظ ظرفیت شخصی می‌تواند نقش سیاسی هم ایفا کند و یکی از بخش‌های گفت‌وگوی ما در بخش سوم رویکردی که در پیگیری بیانیه مشترک انجام می‌گیرد، همین بحث تعاملات سیاسی است که می‌تواند اثرات متقابل داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *