رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اسلامی: رفت‌وآمد‌ها و گفت‌وگو‌ها به تقویت روابط با آژانس در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی منجر می‌شود

11:39 - 12 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۹۷۷
اسلامی: رفت‌وآمد‌ها و گفت‌وگو‌ها به تقویت روابط با آژانس در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی منجر می‌شود
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز هستند که در ایران برای بازرسی حضور داشته باشند و بازرسی‌های آژانس به‌صورت مستمر از سایت‌های هسته‌ای ایران در حال انجام است.

خبرگزاری میزان – محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست هیئت دولت، درباره سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و روند همکاری با آژانس توضیحاتی ارائه کرد.

وی درباره تعامل و همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: براساس تعریف و وضع مسائل پادمانی ما همواره درباره آن‌ها با آژانس در حال تعامل و گفت‌وگو بودیم؛ این مسائل با طرح چهار مکان آغاز شد، که ۲ مکان آن حل‌وفصل شد و تبادل نظر و گفت‌وگو درباره ۲ مکان باقی‌مانده ادامه دارد که امیدواریم به‌زودی حل شود؛ با توجه به اینکه از نظر ایران بیانیه اسفند ۱۴۰۱ پابرجا است، ما در چارچوب آن بیانیه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعامل داریم؛ با وجود این، تعامل براساس این بیانیه مورد پرسش هم قرار گرفت، زیرا جریان مخربی در غرب علیه این بیانیه فعالیت می‌کند و آن را زیر سوال می‌برد؛ جریان یاد شده درباره پایدار بودن بیانیه اسفند ۱۴۰۱ و اعتبار آن تشکیک می‌کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سفر هفته آینده گروسی به ایران، گفت: پس از اعلام خبر سفر گروسی به ایران از سوی ما، گروسی این خبر را تایید کرد؛ وی در سفر به ایران با ما مذاکراتی خواهد داشت؛ وی دیدار‌هایی نیز با مقام‌های کشور خواهد داشت؛ مطمئن هستیم این رفت‌وآمد‌ها و گفت‌وگو‌ها به رفع هرچه بیشتر ابهام‌ها کمک می‌کند تا ما بتوانیم در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی روابط خود را با آژانس تقویت کنیم.

اسلامی درباره موضوع بازرسان آژانس نیز تصریح کرد: ما ورود هیچ‌کسی را ممنوع نکردیم؛ در حال حاضر بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز هستند که در ایران برای بازرسی حضور داشته باشند؛ بازرسی‌های آژانس به‌صورت مستمر از سایت‌های هسته‌ای ایران در حال انجام است؛ این یک روند طبیعی است که هر عضو آژانس از حقوق مسلم خود استفاده کند؛ این یکی از مسائل طبیعی و بدیهی بوده و اصلا سیاسی نیست و ما در فرآیند‌های همکاری خود با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کردیم و آن‌ها هم به این موضوع اذعان داند.

به گفته معاون رئیس‌جمهور در هفته آینده نخستین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران برگزار خواهد شد؛ در این کنفرانس از حدود ۴۷۷ مقاله ارائه و ارزیابی شده ۱۸۰ ارائه وجود دارد که ۷۰ مورد آن‌ها توسط شرکت‌کنندگان غیر ایرانی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این تعداد مقاله برای این نوع کنفرانس یک اتفاق بزرگ به‌ویژه در این مقطع تاریخی است، گفت: دشمنان ایران همواره علیه موضوع هسته‌ای ایران ابهام ایجاد می‌کنند؛ در این کنفرانس گروسی به‌عنوان مهمان ویژه حضور خواهد دشت و ما از سخنرانی وی در برنامه استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: ما در المپیاد مخترعین جهان که این هفته در سوئیس برگزارشد از مدارس انرژی اتمی شرکت‌کننده داشتیم و پنج دانش‌آموز ما یک مدال طلا و یک نقره و سه برنز را کسب کردند که سبب شد ایران در بخش دانش‌آموزی مقام نخست را کسب کرد.
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *