گفت‌وگو|

پیام‎های عملیات وعده صادق؛ تغییر صبر استراتژیک به بازدارندگی

7:45 - 17 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۶۶۶
پیام‎های عملیات وعده صادق؛ تغییر صبر استراتژیک به بازدارندگی
تحلیلگر مسائل بین‌الملل، گفت که مهم‌ترین وجه عملیات وعده صادق این بود که ایران از موضع قدرت عمل کرد.

عملیات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران بازتاب گسترده‌ای را در سطح جهان داشت و علاوه بر رسانه‌ها، کارشناسان و مقام‌های کشور‌های مختلف به این اقدام پرداخته‌اند.

رسانه‌های بین‌المللی در توصیف این عملیات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران، نوشتند که ایران نخستین حمله مستقیم خود را علیه رژیم صهیونیستی اجرا کرد.

تغییر استراتژی ایران در قبال رژیم صهیونیستی

در همین رابطه زهیر اصفهانی، تحلیل‎گر مسائل بین‌الملل در گفت‎وگو با خبرگزاری میزان ضمن اشاره به ابعاد سیاسی و نظامی عملیات موشکی و پهپادی وعده صادق، گفت: اگر بخواهیم به مهم‌ترین وجه حمله موشکی و پهپادی ایران اشاره کنیم، تغییر استراتژی ایران در قبال رژیم صهیونیستی از صبر استراتژیک به بازدارندگی است.

اصفهانی، اظهار کرد: تجاوز به خاک ایران و حمله به کنسول‎گری کشورمان در دمشق، رد شدن علنی و گستاخانه رژیم صهیونیستی از خط قرمز‌های استقلال و تمامیت ارضی ایران بود.

کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه ایران در زمینه سیاست بازدارندگی و پایان دوران «بزن دررو» سعی کرد واقعیت مسائل را در نظر بگیرد و در زمین دشمن بازی نکند، بیان کرد: مهم‌ترین وجه عملیات وعده صادق این بود که ایران از موضع قدرت عمل کرد.

اهمیت عملیات وعده صادق از نظر سیاسی و بین‌المللی

تحلیل‎گر مسائل بین‎الملل در ادامه با برشمردن یکی دیگر از ابعاد عملیات وعده صادق، عنوان کرد: این عملیات از نظر سیاسی و بین‌المللی حائز اهمیت بود؛ ایران در این عملیات توانایی نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی را محک زد، اما از طرف دیگر توانایی سیاسی و نظامی خود را بروز نداد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین پیام‌های این عملیات این بود که ایران یک قدرت در منطقه و کشوری تاثیرگذار در جهان است، اضافه کرد: این عملیات نشان داد که ایران حرف‌هایی برای گفتن دارد و هرگونه تحولاتی در منطقه بدون حضور ایران ارزش نخواهد داشت. 

پاسخ ایران کارشناسان حوزه سیاسی و نظامی را غافل‎گیر کرد

اصفهانی با بیان اینکه پاسخ ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی بسیار غافلگیرکننده و پیچیده بود و حتی کارشناسان حوزه سیاسی و نظامی را غافل‎گیر کرد، گفت: ایران تمام دست خود را در این عملیات باز نکرد؛ توان موشکی و پهپادی که ایران در این عملیات به نمایش گذاشت تمام چیزی که ایران در اختیار دارد نیست؛ یک اصل مهم در مسائل سیاسی و نظامی این است که همیشه باید برای مراحل بعدی گزینه‌هایی را در اختیار داشت.

وی درباره نگرانی صهیونیست‌ها پس از عملیات وعده صادق، اظهار کرد: ترسی که مقام‎های صهیونیست در حال حاضر با آن مواجه هستند، این است که ایران از نظر نظامی در جهان رشد کرده است؛ چیزی که آن‌ها در این عملیات دیدند فراتر از انتظارات بود. 

به گفته کارشناس مسائل منطقه، موضوعی که در حال حاضر بسیار مورد توجه اسرائیل است، این است که ایران در حمله به اراضی اشغالی از تمام توان نظامی خودش و حتی مسائل نظامی پشت پرده خود استفاده نکرد و این برای رژیم صهیونیستی بسیار واهمه‌انگیز و ترسناک است.

رژیم صهیونیستی بدون حمایت آمریکا و غرب قدرتی ندارد

اصفهانی درباره وابستگی رژیم صهیونیستی به حمایت‌های آمریکا و غرب، گفت: رژیم اسرائیل بدون حمایت آمریکا و کشور‌های غربی هیچ قدرت و برآیندی در عرصه سیاسی و نظامی ندارد.

وی تاکید کرد: جنگ غزه در ماه‌های گذشته نشان داد که رژیم صهیونیستی بدون حمایت‌های آمریکا عروسک خیمه‌شب‌بازی بیش نیست. 

تمایل آمریکا به کاهش تنش‌ها در منطقه

اصفهانی در ادامه درباره ظاهرسازی آمریکایی‌ها درباره اینکه خواهان کاهش تنش در منطقه هستند، توضیح داد: این موضوع که آمریکا نشان می‌دهد خواستار کاهش در منطقه است به این دلیل است برای جو بایدن، آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بسیار خطرناک است که علاوه بر جبهه اوکراین و غزه، جبهه دیگری گشوده شود. 

کارشناس مسائل منطقه، تصریح کرد: بایدن در ۴ سال دوره ریاست‌جمهوری خود نتوانسته در منطقه غرب آسیا به دستاوردی بزرگ برسد چراکه حتی پیمان مرده آبراهام هم نتوانسته به جایی راه پیدا کند. 

تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پایان گفت: تمایل آمریکا به کاهش تنش‌ها در منطقه براساس سیاست صلح‌طلبی این کشور نیست، بلکه منافع واشنگتن ایجاب می‌کند که سیاست خارجی آن در آستانه انتخابات بیش از این مخدوش نشود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *