دلیل تفاوت آرا در چهار جشن سینمایی کشور چیست؟/آرا داوران سینما تا چه سلیقهای است؟
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، با نزدیک شدن به فصل جوایز سینمای ایران یعنی جشنواره فیلم فجر، جشن منتقدان، جشن خانه سینما و همین طور جشن حافظ تمامی افکار عمومی معطوف به اسامی نامزدها و سرآخر برندگان سینمای ایران در رشتههای مختلف میشود.
اعلام اسامی برندگان هنرمندان سینما در رشتههای مختلف در مهمترین رویداد سینمایی کشور یعنی جشنواره فیلم فجر همواره با نقدها و نظرات متفاوتی از سوی برندگان و به نوعی بازندگان روبرو بوده است اما آنچه بیش از همه همواره سوال برانگیز است آن است که به چه دلیل چهار جشن مهم سینمایی ایران همواره نظرات متفاوتی را در زمینه برندگان اعلام مینمایند.
طی تجربه سالهای گذشته سینما دوستان همواره شاهد این قضیه بودهاند که برگزیدگان سینمای ایران از سوی جشنواره فیلم فجر به طور معمول با برگزیدگان سه جشن دیگر متفاوت بودهاند و همواره این شائبه پیش میآید که چگونه بهترین های سینما از سوی داوران جشنواره فجر و داوران سه جشن دیگر تا این حد از یکدیگر فاصله دارند.
اینکه در اکثر مواقع بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر از سوی منتقدان سینمایی و یا داوران جشن خانه سینما به عنوان بهترین فیلم انتخاب نمیشود این گمانه زنی را به وجود می آورد که داوریها در این چهار جشن سینمایی به نوعی کاملاً به سلیقه داوران بستگی داشته و اصول استانداری برای ارزیابی آثار وجود ندارد.
به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی ، با توجه به برگزاری دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نگاهی با اختلاف آرا در ادوار مختلف این جشن با جشنواره فیلم فجر انداخته است:
دوره اول جشن منتقدان: چهارشنبه سوری/جشنواره فیلم فجر ۲۴: به نام پدر
دوره دوم جشن منتقدان: به همین سادگی، جشنواره فیلم فجر ۲۶: به همین سادگی
دورهٔ سوم جشن منتقدان: درباره الی/جشنواره فیلم فجر ۲۷: تردید
دوره چهارم جشن منتقدان: کیفر/جشنواره فیلم فجر ۲۸: به رنگ ارغوان
دوره پنجم جشن منتقدان: جدایی نادر از سیمین/فجرجشنواره فیلم فجر ۲۹: جرم
دوره ششم جشن منتقدان: برف روی کاج ها، فجر۳۰: روزهای زندگی
دوره هفتم جشن منتقدان: دربند/جشنواره فیلم فجر ۳۱: استرداد
دوره هشتم جشن منتقدان: خانه پدری/جشنواره فیلم فجر ۳۲: آذر، شهدخت، پرویز و دیگران
دوره نهم جشن منتقدان: در دنیای تو ساعت چند است/جشنواره فیلم فجر ۳۳: رخ دیوانه
دوره دهم جشن منتقدان: ابد و یک روز/جشنواره فیلم فجر ۳۴: ایستاده در غبار
دوره یازدهم جشن منتقدان: رگ خواب/جشنواره فیلم فجر ۳۵: ماجرای نیمروز
همانطور که در آمار دیده میشود تنها در یک مورد و آن هم در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر مصادف با دومین دوره از جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران آرا داوران فجر و منتقدین در خصوص بهترین فیلم یکی بود است.
حال باید دید در دوازدهمین دوره از جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران آیا تنگه ابوقریب که جزو نامزدهای این دوره محسوب میشود به عنوان بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر میتواند نظر مثبت داوران جشن منتقدان را نیز به خود جلب کند و یا باز هم شاهد تفاوت آرا خواهیم بود. اتفاقی که تا پایان امشب در سالن ایوان شمس تهران و همزمان با برگزاری جشن منتقدان سینما مشخص خواهد شد.