نحوه ارزیابی عملکرد قضات در سند تحول قضایی

9:10 - 13 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۵۷۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
نحوه ارزیابی عملکرد قضات در سند تحول قضایی
ارزیابی عملکرد قضات و امتیازدهی به تصمیمات و آرای مراجع قضایی و تعیین نقاط قوت و ضعف آن‌ها، راهکار سند تحول قضایی برای استفاده بهینه از توان نظارتی بر دادسرا‌ها و دادگاه‌ها و در راستای حسن جریان امور است.

خبرگزاری میزان - «نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور»، یکی از هفت مأموریت قوه قضاییه در سند تحول قضایی است.

سند تحول در مسیر تحقق این مأموریت قوه قضاییه سه چالش یا مانع را نام برده که شامل: «اجرای ناقص برخی از قوانین مرتبط با دستگاه‌های موضوع قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور»، «استفاده غیربهینه از توان نظارتی بر دستگاه‌های موضوع قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور» و «استفاده غیربهینه از توان نظارتی بر دادسرا‌ها و دادگاه‌ها» می‌شود.

سند تحول قضایی، علت ایجاد مانع استفاده غیربهینه از توان نظارتی بر دادسرا‌ها و دادگاه‌ها را، اکتفا به روش‌های سنتی نظارت می‌داند و برای رفع این عامل، راهکار مقتضی را ذیل راهبرد «استقرار نظام ارزیابی عملکرد قضات» تعیین کرده است.

راهکار سند تحول برای استقرار نظام ارزیابی عملکرد قضات

سند تحول برای استقرار نظام ارزیابی عملکرد قضات در راستای استفاده بهینه از توان نظارتی بر دادسرا‌ها و دادگاه‌ها راهکار زیر را مشخص کرده است.

ارزیابی عملکرد قضات و امتیازدهی به تصمیمات و آرای مراجع قضایی و تعیین نقاط قوت و ضعف آن‌ها در کاربرگ‌های استاندارد برخط با رعایت ملاحظات زیر:

- تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد قضات مانند: امتیاز اتخاذ تصمیمات و صدور احکام متناسب، نرخ مصالحه، مدت‌زمان رسیدگی، برگزاری علنی و منظم جلسات دادرسی، صدور آرای متقن، میزان استفاده از نهاد‌های ارفاقی منجر به اصلاح مجرمان، میزان پذیرش تصمیمات در مراجع عالی، میزان تناسب قرار‌های تأمین، میزان استفاده از کاربرگ‌های قرار کارشناسی و کاربرگ‌های اخذ شهادت شهود و مطلعین، میزان سرعت و کیفیت در اجرای احکام، نتایج اعلام نظر برخط مراجعان و نتایج نظارت‌ها و بازرسی‌های فوق‌العاده و موردی مراجع نظارتی قوه قضاییه.

مسئولیت اجرای این امر بر عهده دادسرای انتظامی قضات، دیوان‌عالی کشور، دادگاه عالی انتظامی قضات، دادستانی کل کشور، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی و مرکز حفاظت و اطلاعات است و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

- ارزیابی و امتیازدهی به تصمیمات قضات دادسرا‌ها توسط قضات دادگاه‌ها و دیوان‌عالی کشور در «سامانه مدیریت پرونده».

دیوان‌عالی کشور، دادستانی کل کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و دادگستری استان‌ها مسئولیت اجرای این کار را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

-ارزیابی و امتیازدهی به احکام صادره قضات دادگاه‌ها توسط قضات دادگاه تجدیدنظر و دیوان‌عالی کشور در «سامانه مدیریت پرونده»

دیوان‌عالی کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و دادگستری استان‌ها متولی اجرای این کار هستند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

- ایجاد «سامانه جامع عملکرد قضات» برخوردار از دسترسی سلسله مراتبی سازمانی با امکان نظرسنجی از مراجعان نسبت به عملکرد قضات با حفظ محرمانگی هویت، قابلیت مشاهده برخط نتایج ارزیابی برای قضات و مقایسه با میانگین و رتبه‌بندی کشوری.

مرکز آمار و فناوری اطلاعات و دادسرای انتظامی قضات موظف به اجرای این امر تا پایان سال ۱۴۰۴ هستند.

- ارتقای بازرسی‌ها و نظارت‌های فعال مراجع نظارتی با اولویت‌بندی بازرسی‌های فوق‌العاده و موردی براساس نتایج حاصل از داده‌کاوی اطلاعات «سامانه جامع عملکرد قضات» و انعکاس نتایج نهایی نظارت‌ها، چکیده بازرسی‌ها در سامانه فوق.

دادسرای انتظامی قضات، دیوان‌عالی کشور، دادستانی کل کشور، مرکز حفاظت و اطلاعات و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه موظف به اجرای این امر تا پایان سال ۱۴۰۴ هستند.

- اعمال نتایج ارزیابی «سامانه جامع عملکرد قضات» در تعیین وضعیت قضات از جمله نقل و انتقال، ارتقای شغلی، جبران خدمات، ارائه خدمات رفاهی و تعیین مفاخر دستگاه قضایی.

معاونت اول، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دادسرای انتظامی قضات و معاونت مالی، پشتیبانی و امور مسئولیت اجرای این امر تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

- ارتقای کارآمدی، هماهنگی و انسجام‌بخشی مراجع نظارتی قوه قضاییه و جلوگیری از تداخل وظایف در بازرسی‌های مستمر و دور‌ه‌ای با اجرای «دستورالعمل ساماندهی نظارت و هماهنگی بازرسی از مراجع قضایی» و انعکاس نتایج در «سامانه جامع عملکرد قضات»

معاونت اول، دیوان‌عالی کشور، دادستانی کل کشور، دادسرای انتظامی قضات، معاونت راهبردی، مرکز حفاظت و اطلاعات، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و دفتر بازرسی ویژه و حقوق شهروندی مسئولیت اجرای این امور را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

اتاق شیشه‌ای برای آرا و احکام قضات

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *