مقابله با اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در سند تحول قضایی

9:49 - 10 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۲۳۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مقابله با اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در سند تحول قضایی
تبیین مبانی حقوق بشری اسلام و دستاورد‌های حقوق بشری ایران در عرصه بین‌المللی و اتخاذ رویکرد فعالانه در مواجهه با مدعیان دروغین حقوق بشر دو راهبرد سند تحول برای مقابله با تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر و ترویج اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی توسط کشور‌های نظام سلطه است.

خبرگزاری میزان - «احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع» مأموریت دوم قوه قضاییه در سند تحول و تعالی قوه قضاییه است که مورد تحلیل قرار گرفته است.

«کثرت مصادیق تضییع حقوق ایران و ایرانیان در عرصه بین‌المللی» یکی از چهار مانعی است که سند تحول قضایی در مسیر اجرای کامل این مأموریت قوه قضاییه برشمرده است.

سند تحول سه علت برای ایجاد مانع کثرت تضییع حقوق ایران و ایرانیان در عرصه بین‌المللی شناسایی کرده است. این عوامل عبارتند از: «مواجهه نامتناسب با مصادیق تضییع حقوق ایران و ایرانیان در عرصه بین‌المللی»، «دشواری دسترسی برخی از ایرانیان خارج از کشور به خدمات حقوقی»، «تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر و ترویج اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی توسط کشور‌های نظام سلطه» و برای رفع هرکدام از این علت‌ها، راهبرد و راهکار مشخص ارائه کرده است.

برنامه سند تحول برای مقابله با تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر

سند تحول و تعالی قوه قضاییه دو راهبرد یا مسیر اصلی برای مقابله با تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر و ترویج اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی توسط کشور‌های نظام سلطه، تعیین کرده است:

۱) تبیین مبانی حقوق بشری اسلام و دستاورد‌های حقوق بشری ایران در عرصه بین‌المللی

سه راه‌حل مشخص برای اجرای این راهبرد در سند تحول وجود دارد:

راهکار اول: اعطای سالانه جایزه حقوق بشر اسلامی، تدوین دانشنامه حقوق بشر اسلامی و تبیین مبانی حقوق بشری اسلام و دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر از طریق تعامل فعال با مجامع علمی و پژوهشی و رسانه‌های عمومی و تخصصی و مراجع خارجی و بین‌المللی.

ستاد حقوق بشر و امور بین‌الملل و مرکز رسانه قوه قضاییه مسئول اجرای این برنامه کوتاه‌مدت تا پایان سال ۱۴۰۳ هستند.

راهکار دوم: مقابله با اتهامات ناروا علیه ایران در مجامع بین‌المللی با مستندسازی اقدامات در زمینه رعایت حقوق بشر از جمله در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها.

متولی اجرای این طرح کوتاه‌مدت، ستاد حقوق بشر و امور بین‌الملل، مرکز رسانه، دادگستری استان‌هاست و مهلت زمان اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

راهکار سوم: تدوین و انتشار عمومی گزارش سالیانه وضعیت حقوق بشر در داخل کشور با همکاری دستگاه‌های مربوط و نهاد‌های مردمی.

مسئولیت اجرای این برنامه کوتاه‌مدت ستاد حقوق بشر و امور بین‌الملل و دادگستری استان‌ها تا پایان سال ۱۴۰۳ هستند.

۲) اتخاذ رویکرد فعالانه در مواجهه با مدعیان دروغین حقوق بشر

برای اجرای این راهبرد، دو راه‌حل مشخص در سند تحول وجود دارد:

راهکار اول: شناسایی موارد نقض حقوق بشر، تبعیض و آزادی‌های فردی در کشور‌های محوری نظام سلطه و انتشار گزارش سالیانه وضعیت حقوق بشر آن‌ها با سازوکار‌هایی نظیر زمینه‌سازی دریافت گزارش افراد و توسعه سامانه گزارش‌دهی مردمی چند زبانه، داده‌کاوی روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تدوین و انتشار آن‌ها.

مسئولیت اجرای این طرح با ستاد حقوق بشر و امور بین‌الملل و مرکز رسانه است و مهلت زمان اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

راهکار دوم: ایجاد سازوکار‌های حقوقی و قضایی مشترک با کشور‌های همسو به‌منظور طراحی و پیگیری اقداماتی از قبیل: اقامه دعوا در مجامع حقوقی و قضایی بین‌المللی، تشکیل پرونده قضایی در کشور‌های مرتبط و پیگیری موضوعات مشترک در مجامع بین‌المللی حقوق بشری به‌ویژه در حوزه‌های تحریم، تروریسم، جبهه مقاومت و قربانیان سلاح‌های شیمیایی.

متولی اجرای این طرح ستاد حقوق بشر و امور بین‌الملل و زمان اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *