صالحی: هیچ واگن باری بدون ترمزی در شبکه ریلی راهآهن سیر نمیکند
خبرگزاری میزان _ میعاد صالحی، مدیرعامل راهآهن کشور روز یکشنبه در نشست خبری درباره عملکرد این سازمان در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در سالهای گذشته حدود ۸ هزار واگن باری بدون ترمز در شبکه ریلی وجود داشت که در مهر سال ۱۴۰۲ تصمیم بر رفع این مشکل گرفتیم.
وی در ادامه افزود: در ۳ ماه توانستیم مشکلات ترمز ۸ هزار واگن را بدون کاهش عملکرد برطرف کنیم.
صالحی، تاکید کرد: در حال حاضر میتوان گفت تقریبا هیچ واگن باری بدون ترمزی در شبکه ریلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران حرکت نمیکند، این در حالی است که در سالهای گذشته حدود ۷ الی ۸ هزار واگن در سیر بوده است.
مدیرعامل راهآهن کشور همچنین اعلام کرد: در ۳ ماه پایانی سال ۱۴۰۲ بخش عمده واگنهای باری، به واگن باری کامل تبدیل شدهاند و بیش از ۹۰ درصد سیر قطارها در شبکه ریلی بهصورت قطار کامل حرکت میکنند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته راهآهن کشور در حوزه ترانزیت حدود ۱۰ درصد رشد داشته است، گفت: بیشترین میزان ترانزیت در سال گذشته با کشور روسیه بوده است.
صالحی با تاکید بر اینکه در حوزه ترانزیت مسافری، سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است، اظهار کرد: در حوزه باری سرعت سیر ۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت بازرگانی ۵ کیلومتر بر ساعت است و با قطار کامل میتوان سرعت بازرگانی را افزایش داد.
مدیرعامل راهآهن کشور همچنین به راهاندازی قطار ترکیبی ایران و کربلا اشاره کرد و گفت: این قطار ترکیبی در سال ۱۴۰۲ راهاندازی شد و هفتهای یکبار این قطار از ایران به کربلا سیر دارد.
وی در ادامه به افزایش حملونقل مسافر در سال گذشته اشاره و تاکید کرد: میزان حملونقل مسافر در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار بوده که در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر رسیده است که بهعنوان یک رکورد تلقی میشود.
صالحی همچنین یکی از دستاوردهای راهآهن کشور را پرداخت بدهیهای ارزی دانست و اظهار کرد: بهعنوان مثال در سال گذشته حدود ۴ میلیون فرانک از بدهیهای ترکمنستان پرداخت شده است.
افزایش قیمت بلیت قطار در دست بررسی است
مدیرعامل راهآهن کشور درباره افزایش قیمت بلیت قطار در سال جاری گفت: با توجه به تورم سال، پیشنهاد شرکتهای مسافری حملونقل ریلی را دریافت کردهایم و در صورتی که به تائید برسد اعلام خواهد شد.
صالحی در پاسخ به میزان درباره برنامههای راهآهن کشور برای افزایش سرعت بازرگانی ریلی اظهار کرد: تاکنون ۴۰ اقدام برای افزایش سرعت بازرگانی صورت گرفته است.
وی در ادامه افزود: در گذشته صاحبان بار، کالاهای خود را بهدلیل پایینبودن هزینهها با تاخیر از واگنها تخلیه میکردند که موجب کاهش سرعت بازرگانی میشد.
به گفته صالحی، با مدیران شرکتها که واسطه بین راهآهن و صاحبان کالا هستند مذاکراتی انجام شده است تا افزایش سرعت بازرگانی داشته باشند.
مدیرعامل راهآهن کشور با تاکید بر اینکه تاکنون ۵ مسیر بهصورت پایلوت برای افزایش سرعت بازرگانی انتخاب شده است، تاکید کرد: برای ضمانت اجرای افزایش سرعت بازرگانی آییننامهای در گذشته وجود داشت که در سال گذشته بهروزرسانی شد. براساس این آییننامه صاحبان بار باید سرعت تخلیه کالا را افزایش دهند.
انتهای پیام/