بچه گانگستر‌های سوئد؛ قاتل‌هایی با قرارداد‌های ناچیز

15:35 - 18 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۶۸۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بچه گانگستر‌های سوئد؛ قاتل‌هایی با قرارداد‌های ناچیز
کودکان مناطق حاشیه‌ای در سوئد در پی جولان باند‌های سازمان‌یافته و جنایت‌کار به قاتل‌های قراردادی تبدیل شدند.

خبرگزاری میزان – سوئد در سال گذشته شاهد وقوع ۱۴۹ مورد بمب‌گذاری و ۳۶۳ مورد تیراندازی بود؛ کشته شدن ۵۳ نفر که ۲۸ نفر آن‌ها شهروند عادی بودند، آماری تکان‌دهنده برای این کشور که مدعی رفاه و امنیت نیز است، محسوب می‌شود.

اگرچه شبکه‌ها و باند‌های سازمان‌یافته و جنایت‌کار عمدتا مسئول بروز این حوادث مرگ‌بار هستند، اما شهروندان عادی سوئد به‌طور فزاینده‌ای در درگیری‌های این گروه‌ها گرفتار شده و مجروح می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند.

پلیس سوئد می‌گوید که تعداد افراد فعال در شبکه‌های جنایی در این کشور حدود ۱۴ هزار نفر است؛ تقریبا ۴۸ هزار نفر هم با این باند‌ها ارتباط دارند.

اکنون سوئد در صدر جدول جرایم مسلحانه اروپا قرار دارد، اما این همه ماجرا نیست و این بحران زوایای هولناکی دارد.

رشد خشونت در سوئد نه تنها سبب تحقیر پلیس در این کشور شده، بلکه مشروعیت دولت را نیز سوال برده است؛ چراکه دولت‌های یک صد سال اخیر سوئد مدعی بودند که موفق به تغییر فرهنگ خشونت و جنگ‌طلبانه تاریخی این کشور شده‌اند.

یکی از ناگوارترین پیامد‌های اپیدمی خشونت در سوئد درگیر شدن کودکان است؛ به گفته گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد، شبکه‌های جنایت‌کار کودکان ۱۰-۱۱ ساله را جذب می‌کنند، کودکان ۱۲-۱۳ ساله از مواد منفجره و سلاح استفاده می‌کنند و در موارد متعددی تیراندازی‌های مرگ‌بار به دست نوجوانان ۱۴-۱۵ ساله انجام می‌شود.

جدای از مسئله سهولت سربازگیری از میان کودکان و نوجوانان از سوی باند‌های جنایت‌کار، دیگر دلیل درگیر شدن کودکان در فعالیت‌های شبکه‌ای جنایت‌کارانه، مصون بودن کودکان زیر ۱۵ سال از پیگرد قانونی است.

در عین حال، تمایل کودکان به کسب اعتبار از طریق دست یافتن به اسلحه، آن‌ها را به شدت درگیر خشونت مسلحانه کرده است؛ با وجود این همه کودکان سوئدی از دست بردن به ماشه خوشحال نیستند.

برخی از آن‌ها با تهدید قتل خانواده‌شان ناچار به ارتکاب جنایت می‌شوند (تهدید‌هایی که در برخی موارد عملی می‌شوند).

شمار زیادی از این کودکان ساکنان مناطق حاشیه‌ای سوئد هستند، جایی که فرهنگ گانگستری در آن جولان می‌دهد؛ این فرهنگ حتی سبک جدیدی از موسیقی رپ را ایجاد کرده که به نوبه خود اخلاق گانگستری را توصیف و بازتولید می‌کند.

این کودکان عمدتا با امضای قرارداد‌هایی با باند‌های جنایت‌کار مسئولیت قتل افراد را به ازای دریافت مبالغی ناچیز به عهده می‌گیرند؛ آن‌ها که حتی به درستی کار با سلاح را نمی‌دانند، یا خود را زخمی می‌کنند یا سبب کشته شدن افراد بی‌گناه می‌شوند.

در حالی که تا پیش از این باند‌های جنایت‌کار با کودکان تماس گرفته و از آن‌ها برای انجام قتل به ازای دریافت پول دعوت می‌کردند، اکنون کودکان با باند‌های تبهکار در سوئد تماس می‌گیرند تا خدمات خود را به‌عنوان قاتل‌های قراردادی ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسیاری از والدین سوئدی نگران فرزندان خود هستند و به آن‌ها حتی اجازه رفتن به تمرین فوتبال را نمی‌دهند، زیرا نگران هستند که هدف تیراندازی قرار بگیرند.

براساس بررسی‌های انجام شده از سوی پلیس محلی، فقط در شهر اوپسالا یک چهارم مجرمان باند‌های جنایت‌کار زیر ۱۸ سال سن دارند؛ به گفته پلیس جوان‌ترین مجرم این شهر فقط ۱۰ سال سن دارد.

یک استاد جرم‌شناسی از دانشگاه استکهلم، در این باره گفت: وضعیت کاملا از کنترل خارج شده است.

نخست‌وزیر سوئد که برای مقابله با باند‌های جنایتکار از ارتش این کشور کمک خواسته بود، گفت: تعداد فزاینده‌ای از کودکان و افراد کاملا بی‌گناه تحت تاثیر این خشونت شدید قرار می‌گیرند؛ هیچ کشور دیگری در اروپا چنین چیزی را ندیده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *