از عفو رحمت خدا ناامید نباشید/ غرور دشمن انسان در هنگام فرمانبرداری است

محمدعلی حسینی کارشناس علوم قرآنی در گفتوگو با خبرگزاری میزان درباره دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای این روز نکاتی همچون طلب فرمانبرداری مثل خاشعین و شرح صدر مطرح شده است. بدین ترتیب بندگان از خداوند متعال میخواهند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیْهِ طاعَةَ الخاشِعِینَ، وَاشْرَحْ فِیْهِ صَدْرِی بِإنابَةِ المُخْبِتِینَ، بِأَمانِکَ یا أَمانَ الخائِفِینَ. خدایا روزی کن مرا در آن فرمانبرداری فروتنان، و بگشا سینهام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت،ای امان ترسناکان.»
وی فرمانبرداری از خداوند متعال را مورد تاکید قرار داد و افزود: خدای متعال در این آیات عموم مردم، بهویژه مومنان را به اطاعت از خود و پیامبر اسلام(ص) فرا میخواند. اطاعت از خدا، عمل به احکامى است که در قرآن و یا سنت پیامبر اسلام(ص) آمده است. در آیه ۵۹ سوره نساء خداوند متعال خطاب به بندگان میفرمایند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُول؛ ای کسانى که ایمان آورده اید، از خدا و رسولش اطاعت کنید.» حتی آیه ۸۰ همین سوره بار دیگر میفرماید: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ؛ هر کس از پیامبر اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده است.» در اینجا اهمیت اطلاعات مورد تاکید قرار دارد و نشان میدهد شیطان همواره از این مسیرها به دنبال خارج کردن انسان از مسیر درست است، اگر چه برخی تفسیر به رای میکنند و شبهاتی را ایجاد میکنند که در ادامه زمینهساز فساد میشود.
حسینی بار دیگر علل توجه به دستورات الهی را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: در ابتدای امر باید بدانیم که اطاعت از پیامبراسلام(ص) اطاعت از خدا است، زیرا هر چه خاتمالنبیین(ص) مىگوید از جانب خدا است و او نباید و نمىتواند چیزى را به عنوان حکم خدا از خود بگوید و آن را به خدا نسبت دهد. دستورات ایشان همه از طریق وحى است و حضرت محمد(ص) تنها ابلاغکننده پیام الهى است، چراکه قرآن در آیه ۴ تا ۵ سوره نجم میفرمایند: «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى. إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوح و او از روى هواى نفس سخن نمىگوید. این نیست مگر وحى که به او فرستاده شده است.» بنابراین همانگونه که بیان شد، منظور از اطاعت خدا عمل به احکام خدا است که یا مستقیماً از قرآن به دست مىآید و یا از طریق سنت پیامبر معلوم مىشود و چون سخن پیامبر سخن خدا و فرمان او فرمان خدا است، اطاعت از او در واقع اطاعت از خدا است؛ بنابراین باید از خدا بخواهیم که ما را در فرمانبرداری آنهم از نوع فروتنانه و بدون هرگونه کبر و غرور از خودش یاری فرماید. افرادی بسیاری بودند که به دلیل کبر به فرمانبرداری از خداوند متعال به خود مغرور شدن و مورد خشم خدا واقع شدند، خود شیطان همینگونه از درگاه خداوند متعال رانده شد. حضرت علی (ع) فرمودند: «شادی مومن به فرمانبرداری از پروردگارش است و اندوه او بر گناه خویش است.
این کارشناس علوم قرآنی به فراز دیگری از دعا روز پانزدهم ماه مبارک پرداخت و تاکید کرد: خداوند متعال خود را در قرآن کریم با صفات زیادی به بندگان خویش معرفی فرموده است؛ صفاتی که هر کدام جلوهای از جمال و جلال الهی را به نمایش میگذارد. یکی از این صفات امان و عفو خداوند متعال از گناهان و خطاهایشان است؛ نکتهای که بندگان از خداوند و با زبان روزه میخواهند. امام صادق (ع) فرمودند: «هنگامیکه خداوند تبارکوتعالی در روز قیامت رحمتش را بگستراند، گستردگی رحمت به صورتی است که ابلیس در رحمت رحیمیه حضرت خداوند به طمع افتد» از اینرو دعا کنیم تا خداوند متعال گناهان ما را ببخشد و در عین حال زمینه رحمتش را برای ما فراهم کند، زیرا همین رحمت و عفو الهی هم نیازمند کمک و یاری از سوی خودش را دارد.
وی افزود: برخی بر اثر گناهان زیاد بر خود ستم کردهاند، اما احساس میکنند راه بازگشتی وجود ندارد، پس تمام درها را به روی خود بسته میبینند، از این جهت به سرعت ناامید میشوند، اما خداوند از طریق فرستاده خود حضرت محمد (ص) و با لحنی پدرانه و سراسر رحمت و امیدواری آنها را دلداری داده و میفرماید: «ای بندگانم «یا عِبادِیَ» از رحمت خداوند مایوس نشوید، چرا که او تمام گناهان شما را میآمرزد» و این کار به دلیل آن است که اسم «الغفور» یعنی بسیار اهل غفران گر و «الرحیم» یعنی بسیار مهربان منسوب به اوست. این امر در آیه ۵۳ سوره زمر مطرح شده که خداوند در این آیه میفرماید: «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیم؛ بگو اى بندگان من که بر خود زیادهروى و اسراف کردید، از رحمت خدا ناامید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را مىآمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است».
انتهای پیام/