از خداوند صبر و پرهیزگاری طلب کنید
حسن کشاورز کارشناس علوم قرآنی در گفتوگو با خبرگزاری میزان درباره اهمیت دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان گفت: دعاها مهمترین برنامههایی هستند که مومنان به واسطه آن خیروبرکت را از خدا طلب میکنند و نکاتی همچون پاکی از پلیدی، کثافات و صبر و تحمل در مقابل حوادث خیر و شر و دارا بودن پرهیزکاری و تقوا طلب کنید.
وی داد: در دعای روز سیزدهم بیان شده است «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیْهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالاَقْذارِ، وَصَبِّرْنِی فِیْهِ عَلى کائِناتِ الاَقْدارِ، وَوَفِّقْنِی فِیْهِ لِلتُّقى وَصُحْبَةِ الاَبْرارِ، بِعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَیْنِ المَساکِینِ.ای خدا در این روز مرا از پلیدی و کثافات پاک ساز، و بر حوادث خیر و شر قضا و قدرت صبر و تحمل عطا کن، بر تقوی و پرهیزکاری و مصاحبت نیکوکاران موفق دار و به یاری خود،ای مایه شادی و اطمینان خاطر مسکینان.»
کشاورز بیان کرد: خداوند متعال در آیات متعدد به بندگان و مومنان هشدار داده است تا از پلیدیها خود را دور بدارند در آیه ۵ سوره مدثر بیان شده است «وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْو از پلیدى دورى کن.» تا رستگار شوند. در آیه ۹۵ سوره توبه نیز بیان شده است «سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَیْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ ۖ فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ ۖ إِنَّهُمْ رِجْسٌ ۖ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ، چون شما به سوی آنها بازگردید قسمهای مؤکّد به خدا برای شما یاد کنند که از آنها چشمپوشی کنید. از آنها اعراض کنید که مردمی پلیدند و به کیفر کردار خود به آتش دوزخ مأوی خواهند یافت.» در این آیه بیان شده است که از خطاکاران دوریکنید که آنان پلیدند و به خاطر آنچه به دست خود کسب مىکردهاند، جایگاهشان دوزخ خواهد بود.
این کارشناس علوم قرآنی تاکید کرد: در قرآن نزدیک صد آیه وجود دارد که همگی به اهمیت و جایگاه صبر اشاره دارند، این مهم نشان میدهد که جایگاه این صفت تا چه اندازه با اهمیت محسوب میشود. خداوند متعال زندگی دنیا را چنان مقرر قرار دادند که لذت آن همواره با رنج و کوشش همراه باشد. در این دنیا کامیابی بدون رنج، سلامتی بدون بیماری، شادمانی بدون اندوه، رفاه، بدون دردسر، دیدار بدون فراق، وصل بدون هجران و آرامش بدون هراس وجود ندارد؛ بنابراین میتوان اینطور برداشت کرد که خداوند به همان اندازه که شدت سختی میدهد، صبر را هم به بندگان میدهد. حضرت علی (ع) در مورد اهمیت صبر فرمودند: «صبر آن است که انسان گرفتارى و مصیبتى را که به او میرسد تحمل کند و خشم خود را فرو خورد.» بنابراین باید در نظر داشت که مومنان موظف هستند تا در برابر شداید و گرفتاریها صبر پیشه کنند.
وی صبر را از نگاه پیامبر اسلام (ص) موردبررسی قرارداد و افزود: خاتم النبیا (ص) سه ویژگی برای صبر برشمردهاند و فرمودند: «صبور سه نشانه دارد: اول آن که سستى نمیکند، دوم آن که افسرده و دلتنگ نمیشود و سوم آن که از پروردگار خود شِکوه نمیکند؛ زیرا اگر سستى کند، حق را ضایع کرده، و اگر افسرده و دلتنگ باشد شکر نمیگذارد و اگر از پروردگارش شکوه کند او را معصیت کرده است.» نکاتی که لازم است تا مومنان متوجه آن باشند تا در برابر سختیها زندگی بتوانند بر پایه و اتکا بر آن مسیر درست را طی کنند. خداوند متعال در آیه ۱۰۹ سوره یونس درباره صبر میفرمایند: «وَاتَّبِعْ مَا یُوحَى إِلَیْکَ وَاصْبِرْ حَتَّىَ یَحْکُمَ اللّهُ وَهُوَ خَیْرُ الْحَاکِمِینَ، و از آنچه بر تو وحى میشود پیروى کن، و شکیبا باش (و استقامت نما)، تا خداوند فرمان (پیروزى) را صادر کند؛ و او بهترین حاکمان است!» پیروى از وحى، نیاز به صبر دارد و در عین حال نگران آینده نباشیم، که خدا بهترین داور است.
کشاورز به تقوا اشاره و تاکید کرد: پیامبر اسلام (ص) در مورد تقوا و جایگاه آن بیان فرمودند: «هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم میکند، و او را از جایی که گمان ندارد، روزی میدهد». در آیه ۱۹۷ سوره بقره خداوند متعال میفرمایند: «وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی؛ و زاد و توشه تهیه کنید که بهترین زاد و توشه پرهیزکاری است». زاد و توشه چیزی است که انسان را از مرگ و هلاکت نجات میدهد و ر این مسیر تقوا بسیار مهم است. حضرت علی (ع) فرمودند: «اهل دنیا همچون سوارانی هستند که آنها را میبرند درحالیکه در خوابند». اگرچه خیال میکنند که ایستادهاند، ولی مسافر دنیا به آخرت هستند، بنابراین زاد و توشه لازم است و بهترین زاد و توشه آنها تقوا است.
وی اهمیت دعا برای کسب تقوا و پرهیزگاری را مورد تاکید قرارداد و بیان کرد: ماه رمضان ماه خداوند متعال است ماهی که در آن باید از خداوند درخواست بهترینها مصلحتهای دنیا و آخرت را داشت تا زودتر به اجابت برسد؛ بنابراین بندگان از خداوند متعال در خواست میکنند تا آنان را به درجه پرهیزکاری نائل کند و به آنان تقوا هدیه کند، زیرا انسان موجود ناتوان و مسکین محسوب میشود.
انتهای پیام/