راضی به رضای حق باشیم/ از رحمت پروردگار غافل نباشید
محمد جعفر اصغری، کارشناس علوم قرآنی در گفتوگو با خبرگزاری میزان درباره دعای روز نهم ماه مبارک رمضان، گفت: ماه رمضان، ماه نزول جمیع خیرات است، و زمان میهمانی خدایی که بهترین اکرام کننده است؛ بنابراین از رحمت و مغفرت خداوند غافل نشوید، اما در روز نهم ماه مبارک بندگان از خداوند متعال میخواهند که تا آنان را هدایت کند و در مسیر خشنودی پروردگار قدم بردارند.
وی درباره مضمون دعای روز نهم ماه مبارک رمضان بیان کرد: در این دعا بندگان از خداوند متعال میخواهند «اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیْهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ، وَاهْدِنِی فِیْهِ لِبَراهِینِکَ السَّاطِعَةِ، وَخُذْ بِناصِیَتِی إِلى مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ، بِمَحَبَّتِکَ یا أَمَلَ المُشْتاقِینَ. خدایا قرار ده برایم در این روز بهرهای از رحمت وسیعت، و راهنماییام کن در این ماه به سوی دلیلهای درخشانت، و مرا به سوی موجبات خوشنودی همه جانبهات سوق ده، به حق محبتتای آرزوی مشتاقان.» بنابراین نکاتی همچون بهره بردن از رحمت وسیع خدا و راهنمایی به سوی دلیلهای درخشان و سوق به سوی موجبات خشنودی همه جانبه خدا است.
اصغری درباره فراز نخست دعا و رحمت الهی، بیان کرد: هنگامی که خداوند را با صفات رحمان و رحیم میخوانیم یعنی با رحمانیت به رحمت عام ایشان اشاره شده که شامل همه دشمنان و مومنان میشود؛ اما رحیم بودن نشانه رحمت خاص پروردگار بوده و اختصاص به مومنان دارد. در بسیاری از نقاط قرآن کریم کلمه رحمان آمده است به علاوه رحمان از اسامی مختص خداست و در غیر او بکار نمیرود. اما رحیم علاوه بر خدا بر خلق هم گفته شده است. به هر حال از خداوند میخواهیم در تا ماه مبارک رمضان رحمت عمومی و خاص خود را شامل حال همه بندگان کند. بنابراین، روزی دادن و احسان به بندگان و عفو و بخشش از گناهان را از خداوند متعال خواستار میشویم. درخواست رحمت و آمرزش برای درگذشتگان، بویژه هنگام زیارت قبور آنان را مد نظر داشته باشیم. همچنین طلب رحمت را بهتر است در قنوت نماز به جا آوریم.
این کارشناس علوم قرآنی عوامل خشنودی خداوند را مورد بررسی قرار دادو تاکید کرد: در روایات نیز داریم که بهترین حالات بنده هنگامی است که آن بنده در مقابل ذات اقدس الهی سجده مینماید، پس از خداوند میخواهیم که پیشانی ما را فقط جایگاه سجده به ذات اقدسش قرار دهد، نه سجدهگاه شیطان (نه فرمان برداری از شیطان...) در دعا از خداوند میخواهیم «من را به سمت موجبات خوشنودی و رضایت خودت ببر.» از من راضی باش، هرچند که بد کردم و عمرم را به بطالت مصرف کردم. حالا آمدهام و من را به سمت رضایت خودت راهنمایی کن و از من خشنود باش. در این مسیر باید تمام عیبها را از خود دور کرد و با غیبت نکردن، حلال کردن مال و... تا این دعا در موردمان به استجابت برسد.
وی افزود: تسلیم شدن محض در برابر فرمان خدا و رسول، که همان خشنودی به رضای خداست وجود دارد. خداوند متعال در آیه ۳۶ سوره احزاب بیان شده است. «وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لامُؤْمِنَۀٍ إذا قَضَی اللهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَۀُ مِنْ أَمْرِهِم، هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد.» خدا مانند طبیب است، مصلحت مریض در نسخه طبیب است نه آنچه بیمار تمایل دارد، پس تسلیم امر خدا باشید تا رستگار شوید. اگر مسلمانان تسلیم این آیه بودند، پس از آنکه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در غدیر خم به فرمان خداوند حضرت على (ع) را به جانشینى خود و رهبرى امت اسلام معرفى کردند و فرمودند: «من کنت مولاه فهذا على مولاه» و در ادامه دیگرى را بر امیرالمومنین علی (ع) ترجیح نمىدادند.
اصغری تاکید خداوند در آیات قرآن کریم را مطرح کرد و گفت: درآیه ۴۶ سوره بقره در مورد خشوع آمده است «الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ، آنان که میدانند به پیشگاه خدا حاضر خواهند شد و بازگشتشان به سوی او خواهد بود.» این مهم اشارهای به رویکرد امام حسین (ع) و خشوع و راضی شدن به رضا خداوند دارد؛ و نتیجه این خشوع و رضایت ماندگاری نام و هدف ایشان بر تارک تاریخ جهان شد. هرکس راضی به خواست خداوند باشد، پروردگار نیز او را خشنود میکند.
انتهای پیام/