اقدام پژوهشی، بردن پژوهش به کلاس درس است/نباید دچار دوقطبی مدارس سمپاد باشد یا نباشد شویم
به گزارش خبرنگار گروه جامعه فرهاد کریمی در نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته پژوهش اظهار کرد: پژوهش و خبر هردو منجربه آگاهی و بهبود وضع موجود میشود. ستاد هفته پژوهش درسال جاری برنامههای متنوعی داشت که دو برنامه به نتیجه رسید.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: یک بخش به عنوان یک مرکز پژوهشی است که به تولد پژوهش میپردازند و تبیین نقاط مبهم و کور یک مسئله و ازسوی دیگر این بازوی پژوهشی آموزش و پرورش وظایفی از جمله شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش ارسال ۶۷ تاسیس شد و کمیتههای پژوهشی را تاسیس کرد و بعدا همین شورا پژهشگده تعلیم و تربیت در سال ۷۴ را تشکیل داد.
وی افزود: این پژهشگده عهده دار فعالیتهایی است که منجر به برنامه ریزی و گسترش فعالیتهای پژوهشی در استانها را بر عهده داشت. به دنبال این هستیم که پژوهش را برجسته کنیم و طرحهایی از جمله معلم پژوهنده را داریم.
کریمی گفت: اقدام پژوهشی دوره ۲۱ بود و در این سالها حدود ۳۵۰ هزار گزارش اقدام پژوهشی در دو نوع کیفی و کمی طراحی شده که اقدام پژوهشی در حوزه کیفی است. اقدام پژوهشی بردن پژوهش به کلاس درس است.
وی گفت: پژوهشگده اقدام پژوهشی از سال ۷۵ آغاز به کار کرده و به دنبال این است که پژوهش از دانشگاه فاصله بگیرد و به مدرسه برود. ۵۳ هزار نفر در کل کشور در این اقدام پژوهشی شرکت کردند و ۱۳۴ هزار اثر به تهران آمد و بهترینها مورد تقدیر قرار گرفتند. گسترش فرهنگ پژوهش و تفکر و پرسشگری محور اقدامات کمیته پژوهش است.
کریمی ادامه داد : پژوهشکده از پایان نامهها حمایت میکند، اما با این وجود با محدودیت بودجه رو به رو هستیم. بودجههای پژوهشی به دلیل تحریمها کاهش یافت، اما با این وجود از پایان نامههای قوی حمایت میکنیم. شورای تحقیقات وظیفهی این کار را دارد و میتواند پایان نامهها را مورد حمایت قرار دهد. علاقه مندیم چرخ پایان نامهها بهتر بچرخد.
کریمی گفت: بالغ بر ۳۰۰ نفر از صاحبنظران مطرح دانشگاهها با پژوهشگاه ما در حال فعالیت هستند. اگر مدرسه رها شود موضوع پژوهشی دیگری وجود ندارد. سرکشی از کف مدارس جزو برنامههای ما است و اصرار داریم که ارتباط پژوهشکده با مدارس تقویت شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: باید دانش آموزان تولید مطلب کنند و شوق نوشتن و قوه نوشتن در دانش آموزان تقویت شود. گاهی مواقع درباره انجام مواردی طرح پژوهشی وجود ندارد که در این زمینه از نخبگان برای شروع کار استفاده میشود.
کریمی افزود: مدارس سمپاد یک موضوع سیاستی است و جدا و جدا کردن دانش آموزان با اصل پژوهش و ایدههای خلاق همخوانی ندارد و با اصول روانشناسی هیچ گونه تطابقی ندارد. وزارت آموزش و پرورش در پی این است که دانش آموزان در یک فضای سالم و امن و خلاق فعالیت کنند. کتابهای کمک درسی و حل المسائل خلاقیت دانش آموز را میگیرد.
وی در ادامه گفت: فرهنگ اقدام پژوهشی به معلمان آموزش داده شده و به معلمان آموخته ایم که میتوانند به مسائل کلاس درس خود به صورت علمی نگاه و آنها را حل کنند. اقدام پژوهشی توانسته جایگاه خود را پیدا کند. شرکت ۵۳ هزار معلم در این اقدام داوطلبانه نشان دهنده مورد توجه قرار گرفتن آن است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ادامه به حجم بالای کتابهای درسی انتقاد کرد و افزود: برای معلم پژوهنده وقت زیادی گذاشتیم و تلاش کردیم راه را برای این معلمان باز کنیم. معلم پژوهنده پژوهشکده و متفکر است. معلم باید یک شغل داشته باشد و اینکه معلم نباید فقط در مدرسه تدریس کند بلکه باید ساعاتی را به حضور در کنار دانش آموزان طی کند. معلم تمام وقت یک ایده است و هنوز هیچ مصوبهای نداریم.
نباید دچار دوقطبی مدارس سمپاد باشد یا نباشد شویم
کریمی در پاسخ به سوال خبرنگار میزان گفت: در پژوهشگاه ما از نخبگان وای ای درباره استفاده میشود. تجارب جهانی نشان میدهد هر کشور با توجه وضعیت خود درباره مدارس روشی را انتخاب کرده است و وجود مدارس استعدادهای درخشان تابع سیاستهای خاصی است، اما در کشور ما مدارس سمپاد وجود دارد و باید در حوزه تعلیم و تربیت استعدادهای خاص دیدگاههای متفاوتی وجود دارد و نباید دچار دوقطبی مدارس سمپاد باشد یا نباشد شویم چرا که به کشور آسیب میزند و تفکیک و تطبیق تابع شرایط کشور و مدیریت است. مدارس خاص باعث تضعیف مدارس دولتی میشود و ممکن است دانش آموزان نیز ضربه بخورند.
کریمی افزود: پژوهشگاه باید ارتباط محکم با حوزه ستادی برقرار شود، زیرا طرح پژوهشی ما تصویب نمیشود مگر نمایندگان ستادی درخواست کنند، در حوزه نیاز سنجی و اولویتها کارهای زیادی انجام دادیم، قوی شدن ارتباط با مدرسه، طرح معلم پژوهشی و انجام ۳۵ مورد عملیات در پژوهشگاه مطالعات از اقدامات این پژوهشگاه است.