روز جهانی زن و موضوع نابرابری در آمریکا

11:43 - 18 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۲۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روز جهانی زن و موضوع نابرابری در آمریکا
آمریکا در حالی خود را مدافع حقوق زنان معرفی می‌کند که براساس گزارش‌ها، نابرابری یکی از مشکلات اساسی در این کشور به شمار می‌آید.

خبرگزاری میزان - امروز ۸ مارس (۱۸ اسفند) روز جهانی زنان است. بیش از یک قرن است که ۸ مارس به‌عنوان روز جهانی زن در تقویم بین‌المللی ثبت شده است.

روز جهانی زن (IWD) برخاسته از جنبش کارگری است. بذر این روز در سال ۱۹۰۸ کاشته شدند؛ زمانی که ۱۵ هزار زن در شهر نیویورک راهپیمایی کردند و خواستار ساعات کاری کمتر، دستمزد بهتر و حق رای شدند.

ایده تبدیل این روز به یک رویداد بین‌المللی از سوی کلارا زتکین مطرح شد. او این موضوع را طی یک کنفرانس بین‌المللی زنان کارگر در کپنهاگ در سال ۱۹۱۰ مطرح کرد.

اولین روز جهانی زن در سال ۱۹۱۱ در اتریش، دانمارک، آلمان و سوئیس برگزار شد.

کشور‌های غربی از این روز برای تبلیغات رسانه‌ای خود استفاده کرده و مدعی توجه به حقوق زنان هستند.

نشریه فوربز در گزارشی با اشاره به روز جهانی زنان نوشت: نابرابری جنسیتی یک مشکل پرهزینه در آمریکا بوده که باید به آن توجه شود. 

زنان در آمریکا به‌طور متوسط تنها ۸۲ سنت به ازای هر دلار عایدی مردان درآمد کسب می‌کنند. در همین حال درآمد برای زنان رنگین‌پوست در این کشور حتی کمتر از زنان سفیدپوست است.

مشکلات زنان در آمریکا و به‌طور کلی غرب، محدود به موضوع دستمزد نیست. 

براساس این گزارش، بیش از ۳۳ درصد از زنان (در آمریکا) در طول زندگی خود خشونت مبتنی بر جنسیت را تجربه می‌کنند، اما میزان محکومیت افراد متهم برای تجاوز جنسی و خشونت خانگی بسیار پایین است. بیمه‌ها اغلب تمام هزینه‌های مرتبط با این جرایم را پوشش نمی‌دهند و سایر خلاء‌های قانون ممکن است زنان را مسئول پرداخت این هزینه‌ها کند.

این برای بسیاری از زنان دشوار است، به‌ویژه اگر محل کار آن‌ها، مانند بسیاری از محل‌های کار در آمریکا، پس از آزار جنسی یا خانگی، مرخصی با حقوق را فراهم نکند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *