اولین نمونه‌های اتوبوس و تاکسی‌های برقی فردا وارد کشور خواهد شد

15:41 - 14 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۷۰۵
اولین نمونه‌های اتوبوس و تاکسی‌های برقی فردا وارد کشور خواهد شد
سخنگوی شهرداری تهران در نشست خبری به سوالات اصحاب رسانه در خصوص حوزه‌های مختلف عملکردی شهرداری تهران پاسخ داد.

خبرگزاری میزان _  عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران نیز در نشست خبری که بعدازظهر امروز ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ در باغ نگارستان برگزار شد گفت:  شهرداری تهران به صورت اساسی و راهبردی خودش را موظف به پاسخگویی به شورای شهر به عنوان نهاد بالادستی می‌داند و در این حدود ۳۰ ماهی که از استقرار مدیریت شهری گذشته با حداکثر هماهنگی و همراهی راه خود را طی کرده‌ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه در موضوع حمل و نقل عمومی می‌توانیم همکاری و همراهی شورا و شهرداری را شاهد باشیم، ادامه داد: ریل‌گذاری کلیدی که شورا در تصویب بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ داشت نشان می‌دهد که در مسیر طی شده اولویت اصلی مردم تهران بحث حمل و نقل عمومی است.

محمدخانی درباره حمل و نقل عمومی توضیح داد: از روز اولی که وارد مجموعه شدیم دغدغه اصلی ما حوزه حمل و نقل بود. به طوری که از روز اول به دلیل وضعیتی که مردم داشتند شرمنده مردم بودیم. ما در این دوره ناوگان ون را به صورت ۱۰۰ درصد فرسوده تحویل گرفتیم و تعداد اتوبوس‌ها در ۴ سال دوره پنجم مدیریت شهری کاهش یافته بود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ حتما تلاش‌های ما هنوز به سرانجام نرسیده، اما در مقایسه با گذشته اتفاق‌های بزرگی رخ داده و در مقایسه با دوره قبل بیش از سه برابر اتوبوس نو به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کردیم که البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه اورهال قطار‌های مترو برای اولین بار قطار‌های دی. سی که از رده خارج بود و تلقی مدیران قبلی این بود که این قطار‌ها اسقاط هستند، با تبدیل به قطار‌های دی. سی پلاس، در حال فعالیت هستند و خبر خوب اینکه روز گذشته قرارداد تکمیلی ناوگان حمل و نقل برقی را با شرکت‌های تولید کننده چینی منعقد کردیم و اولین نمونه‌های اتوبوس و تاکسی‌های برقی فردا وارد کشور می‌شود و امیدواریم با این فرآیندی که در حال طی شدن است و از اردیبهشت و خرداد سال آینده ورود این تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها و ون‌ها را به شهر تهران شاهد باشیم.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه قرارداد ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس، ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی، ۱۰ هزار ون و ۱۵۰ هزار موتور بسته شده است گفت:  اواخر بهار آینده در تهران شاهد به کارگیری این اتوبوس‌ها، ون‌ها و موتور‌ها هستیم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران درباره اتفاقات مترو در روز گذشته توضیح داد: در حوزه حمل و نقل و به ویژه مترو موضوعات توسعه‌ای زمان‌بر است، در قرارداد ما با چینی‌ها زمان تحویل اولین سری واگن‌ها ۲۴ ماه بعد است که با رایزنی‌ها به ۱۴ ماه کاهش پیدا کرد چرا که واگن‌ها متناسب با خطوط ریلی و ایستگاه‌ها به صورت سفارشی ساخته می‌شود.

سخنگوی شهرداری تهدان عنوان کرد: درباره وضعیت فعلی نیز حتما خودمان را شرمنده مردم می‌دانیم و بنده نیز به سهم خودم عذرخواه مردم شریف تهران هستم، اما باید مطالبات از مسئولان امر صورت بگیرد و باید از آن‌ها بپرسید که چرا قرارداد ساخت واگن ما ۷ سال معطل مانده و از سال ۹۵ تا ابتدای امسال این ساخت انجام نشده است.

محمدخانی بیان کرد: در سال جاری بیش از دو برابر زمان مشابه دوره قبل اورهال انجام شده است. توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل و پیگیری ساخت قطار ملی و خرید‌ها انجام شد و هر ماه در صحن شورا گزارش حمل و نقل  توسط مدیران حوزه مترو و حمل و نقل و شهردار تهران ارائه می‌شود.

وی درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای برقی سازی خودروها، تاکسی‌ها و ون‌ها توضیح داد: با طی مرحله نهایی که روز گذشته با طرف‌های چینی صورت گرفت و با سفری که نماینده بانک مرکزی به چین دارد موضوع وارد فاز عملیاتی خود شده است. طبق این قرارداد صرفه جویی مالی و ارزی خوبی به نفع مردم اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: شهرداری همچنان مدعی است که خریدار تولید با کیفیت داخل است و خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را با بخش داخلی داریم که به صورت ماهیانه با وجود کم و کاستی‌ها این اتوبوس‌ها را تحویل می‌گیریم.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: پشت برگه قبوض عوارض یک گزارش شفاف و مختصر درباره سال‌ها و ماه‌های گذشته ارائه شده و آمده که میانگین سالانه تعداد واگن‌های متروی بازسازی شده از سال ۹۰ تا ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ حدود ۳۷ واگن بوده است، اما میانگین آن در دوره جدید ۱۳۳ واگن بوده که حدود ۲۶۰ درصد افزایش اورهال را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در مورد ایده شهردار ویژه بازار باید اعلام کنم که این ایده برای بخش‌های مختلف در شهرداری در حد بررسی و کار‌های پژوهشی مطرح شده به طوری که در جا‌هایی مثل محدوده خیابان انقلاب و ری نیز این بحث‌ها وجود دارد. طبعا اگر شورا این موضوع را تبدیل به یک رویه الزام آور کند، شهرداری تابع است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *