ابراز نگرانی پلیس سوئد از گسترش شبکه جنایی در این کشور

13:59 - 04 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۱۵۷
ابراز نگرانی پلیس سوئد از گسترش شبکه جنایی در این کشور
پلیس سوئد اعلام کرد که حدود ۶۲ هزار نفر در شبکه‌های جنایی در سوئد فعال هستند یا با آن‌ها ارتباط دارند.

خبرگزاری میزان – پلیس سوئد می‌گوید که حدود ۶۲ هزار نفر از اعضای مرتبط با باند‌های سازمان‌یافته جنایت‌کار را در این کشور شناسایی کرده است.

تیراندازی‌های مرگ‌بار طی دهه گذشته در این کشور حوزه اسکاندیناوی با جمعیت ۱۰ میلیون نفری بیش از سه برابر شده است و در حال حاضر در سطوح بسیار بالاتر از کشور‌های همسایه قرار دارد.

به گزارش رویترز، کمیسر پلیس ملی سوئد در یک نشست خبری مشترک با وزیر دادگستری این کشور، گفت: ما ۱۴ هزار نفر را به‌عنوان اعضای فعال در شبکه‌های جنایی شناسایی کرده‌ایم؛ تخمین می‌زنیم که ۴۸ هزار نفر نیز با باند‌های جنایت‌کار در ارتباط هستند.

گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد هم در این باره اظهار کرد: در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۲ تیراندازی مرگ‌بار در سوئد رخ داد؛ در سال ۲۰۲۳ اگرچه تعداد تیراندازی‌های مرگ‌بار اندکی کاهش یافت، اما آمار اولیه نشان می‌دهد که سوئد ۹ برابر بیشتر از مجموع نروژ، دانمارک و فنلاند تیراندازی‌ مرگ‌بار داشته است.

وی در ادامه گفت: در عین حال، تعداد حملات شامل مواد منفجره بالاترین رکورد را در سال ۲۰۲۳ در سوئد ثبت کرد.

استرومر در مورد شبکه‌های جنایی فعال در سوئد نیز تصریح کرد: ما در مورد جنایت‌های تهدیدکننده نظام‌مند با تمایل زیاد به خشونت صحبت می‌کنیم که شاهدان را ساکت می‌کند، مددکاران اجتماعی را تهدید می‌کند، به مقام‌ها و احزاب سیاسی نفوذ می‌کند و ...

سوئد در سپتامبر (شهریور / مهر) سال گذشته شاهد ۱۱ تیراندازی مرگ‌بار بود و سبب شد این ماه مرگ‌بارترین ماه در سوئد از سال ۲۰۱۹ باشد.

این کشور در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی در نرخ جرم و جنایت داشته است و همین امر پرسش‌ها درباره چرایی و دلایل این روند را افزایش داده است؛ نرخ جرم و جنایت در سوئد به دلیل تشدید درگیری‌های میان باند‌های تجارت موادمخدر، دسترسی آسان به اسلحه، انتقام‌جویی‌های شخصی و مشکلات فزاینده در جوامع به حاشیه رانده شده، افزایش یافته و سبب شده تا این نرخ از میانگین اروپا هم بالاتر برود.

براساس اعلام شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد، این عوامل منجر به افزایش نرخ قتل با اسلحه شده است که تقریبا ۲/۵ برابر میانگین اروپا است.

خشونت در سوئد از جمله تیراندازی‌ها و بمب‌گذاری‌ها، عمدتا ناشی از فعالیت‌های جنایت‌کارانه سازمان یافته است.

جرایم مرتبط با باند‌های سازمان‌یافته، به‌ویژه تیراندازی‌ها، یکی از نگرانی‌های اصلی در سوئد است؛ در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۹۱ تیراندازی در سوئد رخ داد که ۶۲ مورد آن مرگ‌بار بود.

خشونت کشنده، از جمله قتل و حملات با پیامد‌های مرگ‌بار یکی دیگر از نگرانی‌های سوئد است؛ در سال ۲۰۲۲ در سوئد ۱۱۶ مورد تایید شده خشونت کشنده وجود داشت.

این رقم به‌طور متوسط بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ حدود ۹۸ مورد در سال بود.

در این میان، استکهلم، پایتخت سوئد جنایت‌های خشونت‌آمیز شدیدی را تجربه می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *