خرید اتوبوسهای برقی از نظر اقتصادی فعلا بهصرفه نیستند/ساخت تراموا منطقی به نظر نمیرسد
سید جعفر تشکری هاشمی در جریان حضور در غرفه خبرگزاری میزان در نمایشگاه رسانههای ایران درباره خرید اتوبوس برقی گفت: فناوری برقی در دنیا فناوری جدیدی است و چند سال است که مورد استفاده قرار میگیرد و به همین دلیل فناوری گرانی محسوب میشود، برای مثال قیمت یک اتوبوس برقی ۱۲ متری ۳ برابر گرانتر از یک اتوبوس دیزلی ۱۲ متری است و اگر قرار باشد این اتوبوسها را از لحاظ اقتصادی بررسی کنیم فعلا به صرفه نیست.
وی ضمن اشاره به اینکه فرایند برقی سازی به گونهای است که این فناوری به تدریج در حال ارزان شدن است، ادامه داد: در رابطه با خودروهای سواری برقی این سیر طی شده و امیدواریم برای اتوبوسهای برقی نیز این اتفاق رخ دهد البته برای کاهش آلودگی هوا لازم است به سمت استفاده از وسایل نقلیهای که کمترین آلودگی را دارند، برویم و حتما یکی از گزینههای ما اتوبوس برقی است، اما ترجیح میدهیم که استفاده از اتوبوسهای برقی به صورت تدریجی انجام شود.
تشکری هاشمی درباره احتمال بررسی طرح ساخت تراموا در صحن شورای اسلامی شهر تهران در هفتههای آینده بیان کرد: برای ایجاد تراموا در درجه اول باید مطالعههای فنی، اقتصادی، اجتماعی و به طور کلی هر آنچه که باید در رابطه با این طرح بزرگ مورد بررسی شود، صورت گیرد و این مطالعهها باید در اختیار شورای شهر تهران قرار گیرد تا آنها را بررسی کنیم و اگر شاهد این موضوع باشیم که تراموا یک مد برتر حملونقلی است حتما از آن استقبال میکنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر این اطلاعات به دست ما نرسد و همچنین با توجه به شواهدی که در حال حاضر در اختیار داریم و نشان میدهد که تراموا یک وسیله نقلیه لوکس و در عین حال بسیار گرانقیمت و با کارآمدی در حد اتوبوس است، در آن صورت هیچ دلیلی برای استفاده از سرمایههای ملی صرفا برای کارهای نمایشی نداریم، ولی اگر شهرداری مستنداتی را ارائه و ما را قانع کند که استفاد از تراموا به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فنی و ترافیکی یک مد مطلوب است حتما از آن حمایت میکنیم.
وی توضیح داد: طبق بررسیهایی که انجام دادیم قیمت یک قطار ۳ ماژوله تراموا چرخ لاستیکی که ۲۰ درصد نیز ارزانتر از چرخهای آهنی است حدود ۴ونیم میلیون دلار است و این مبلغ تنها قیمت قطار است و زیر ساختهای دیگر نظیر سیستم برق زیر زمینی و یا بالا سری، تقاطعهای غیر همسطح و ساخت پلها، پایانههای ویژه در ابتدا و انتهای خط، تعمیرگاه، شارژ قطعات و آموزش نیروهای متخصص برای تراموا نیز لازم است و همچنین مشکلات ایمنی در تصادفها را نیز دارد و این در حالی است که اگر بخواهیم همین مقدار جا به جایی را با بهترین اتوبوس انجام دهیم حدود ۲۵۰ هزار دلار هزینه دارد و به علاوه اتوبوس زیر ساخت دیگری نیاز ندارد و با توجه به این اطلاعات داشتن تراموا برای ما مزیت نیست.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: البته برای کشورهایی که ۱۵۰ سال است تراموا دارند و دارای دانش فنی و زیر ساخت لازم هستند و توانستند از نظر اجتماعی و ترافیکی مشکلشان را حل کنند شاید گزینه خوبی باشد اگر چه آمارهایی که داریم نشان دهنده این است که سیر تولید تراموا در دنیا نزولی است و هم اکنون به عنوان مد برتر مورد توجه نیست و با این اطلاعات محدودی که در دسترس داریم ساخت تراموا منطقی به نظر نمیرسد مگر با اطلاعات جدیدی که شهرداری در اختیارمان قرار دهد و ما را متقاعد کند و در آن صورت حتما از آن حمایت میکنیم.
تشکری هاشمی در رابطه با تاکسیهای اینترنتی که قرار بود توسط شهرداری ایجاد شود، گفت: در مصوبههای بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری را مکلف کردیم که زیرساختهای ایجاد تاکسیهای اینترنتی وابسته به شهرداری، نظام پرداخت الکترونیکی و محاسبه قیمت را ایجاد کند و تلاشهایی نیز در این مورد صورت گرفته و نمونههای محدودی ایجاد شده، اما نسبت به برنامه عقب هستیم و امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر رخ دهد و تاکسیها به جای اینکه در سطح شهر بگردند و یا مسافران به دنبال تاکسی باشند مردم از تاکسیهای برخط شهرداری استفاده کنند و امیدواریم سال آینده نتیجه دهد.
انتهای پیام/