خودروی اشتراکی به زودی در تهران/تولید ۴۰ مگاوات برق از زباله
به گزارش گروه جامعه علی نیازی در نشست خبری نخستین اجلاس فصلی فرصتهای سرمایه گذاری در تهران اظهار کرد: در یکسال اخیر مجموعه شورای شهر و شهرداری تهران تاکید زیادی بر استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اداره شهر دارند.
وی با بیان اینکه بیش از دو سوم بودجه سالانه شهرداری منابع نقد و کمتر از یک سوم منابع غیر نقد است، گفت: هزینه نگهداشت شهر هم حدود دو سوم است که همه منابع نقد را مصرف میکند.
نیازی کاهش در هزینههای نگهداشت شهر با واگذاری پروژههای مرتبط با این حوزه را راهکاری برای تامین منابع عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی شهر تهران، با تاکید بر لزوم ارایه سرویسهای بهتر به شهروندان توضیح داد: تامین منابع نقدی این حوزهها از توان بودجه شهرداری خارج است بنابراین راهکار ما استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بخشهای مختلف است.
به گفته نیازی؛ قبلا در حوزه ساخت و ساز تمایل به سرمایه گذاری زیاد بود، اما امروز باید جنس کار متفاوت باشد. به همین دلیل ۲۶ آذر در اجلاسی با مشارکت شهرداری تهران، اتاق بازرگانی تهران و کانون نهادهای سرمایه گذاری ظرفیتهای بیشتر تهران برای جلب مشارکت بخش خصوصی معرفی میشود.
وی تعداد این پروژهها را حدود ۴۰ عدد و به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این فرصتها در زمینههای حمل و نقل، پسماند و پروژههای فرهنگی و اجتماعی است. قرار است هر سه ماه یکبار فرصتهای جدید شناسایی و تعریف شود.
این مقام مسئول افزود: قانون بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران به سازمان سرمایه گذاری اجازه داده تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کند. تا امروز هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این رقم قرارداد بسته شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال بسیار رشد داشته است.
نیازی ادامه داد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هم در ظرفیتهای دیگر قرار است به کار گرفته شود. مثلا سالهاست زبالهها در آراد کوه کهریزک دفع میشود که خطرات زیادی دارد. قرار است تا سه سال آینده از این زبالهها حدود ۴۰ مگاوات برق تولید شود.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی شهر تهران، از ماشینهای اشتراکی به عنوان یکی از فرصتهای سرمایه گذاری برای جلب مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: این پروژه مانند تاکسیهای اینترنتی است و با یک اپلیکیشین کار میکند با این تفاوت که در این ماشینهای اشتراکی رانندهای وجود ندارد و خود فرد متقاضی به عنوان راننده، خودرو را میراند. این ماشینها آلودگی کمتری دارند، با اپلیکیشن در آنها باز است و فرد میتواند تا مقصد رانندگی کند و سپس هزینه را پرداخت کند. در این زمینه مطالعاتی صورت گرفته است.
نیازی با بیان اینکه تجهیز و بهره برداری از خط ۶ مترو یکی از فرصتهای معرفی شده برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است، اظهار کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا تجهیز و بهره برداری از این خط به بخش غیر دولتی واگذار شود. شرکت بهره برداری مترو در وضع موجود و تورم نیروی انسانی، یک بخش زیان ده است بنابراین تاکید داریم یک خط را به عنوان نمونه به بخش خصوصی واگذار کنیم.
نیازی درباره تعداد زیاد پروژههای نیمه کاره در شهر و زیان ده بودن برخی از آنها هم توضیح داد: سرمایه گذار خودش تصمیم میگیرد که در کدام بخش سرمایه گذاری کند. باید برای بخش خصوصی فرصت ایجاد کنیم مثلا مسابقهای برگزار کردیم که پروژه اتصال دریاچه شهدای خلیج فارس به پارک چیتگر به بخش خصوصی واگذار شود. این یک فرصت گردشگری است.
وی این را هم گفت: که؛ توسعه فاز دوم بیمارستان آتیه با مشارکت بخش خصوصی در دست اجراست و همچنین ۴۰ پروژه در نخستین اجلاس ارائه میشود.
سعید اسلامی بیدگلی رئیس کانون نهادهای سرمایه گذاری و عضو شورای عالی بورس هم در این نشست گفت: در سالهای گذشته چه در حوزه شهری و کلانشهرها و در سطح دولت مشکلات مالی و پولی به وجود آمده است که پروژهها را با چالش مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه به همین دلیل هم ایدههای دیگری برای برون رفت از این مشکلات پیش بینی شده است، افزود: نوع سرمایه گذاریها با تامین مالیهای قدیم فرق کرده است، در این صورت است که شرایط سودآوری و بازگشت سرمایه هم تغییر کرده است.
به گفته وی پروژهها با ساختار و شیوه خاص خود تامین مالی میشود. از طرف دیگر دولت و نهادهای حاکمیتی و شهرداری تهران نقش نظارتی و قانونگذاری خود را انجام خواهد داد.