گفت‌وگو|

آشتیانی: قهرمانی در جام ملت‌ها را مُفت از دست دادیم/ تیم ملی باید هرچه زودتر جوان شود

0:15 - 24 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۴۶۹
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
آشتیانی: قهرمانی در جام ملت‌ها را مُفت از دست دادیم/ تیم ملی باید هرچه زودتر جوان شود
کارشناس فوتبال گفت: در ایران ابتدا باید مدیرانی به سرکار بیایند که بتوانند به فوتبال کمک کنند.

اردلان آشتیانی در گفت‌وگو با میزان، درباره ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا، اظهار داشت: تیم ملی قبل از حضور در این رقابت‌ها هدفش قهرمانی بود و اکثر بازیکنانی که به این مسابقات بردند، تجربه بالایی داشتند. انتظار مردم هم این بود که قهرمان شوند، چون تیم ملی برای یک نفر نیست که تصمیم بگیرد که قهرمان نشود. تیم ملی برای همه مردم ایران است؛ برای کارشناس، مربی، فوتبالیست، کسی که فوتبال را از تلویزیون می‌بیند و همه مردم در نتیجه گرفتن تیم ملی سهیم هستند.

وی ادامه داد: همه مردم ایران حق دارند که روی تیم ملی کشورشان تعصب داشته باشند. اما استراتژی که برای بازی‌های تیم ملی در نظر گرفته شده بود، حداقل در دیدار با قطر مناسب نبود و متأسفانه قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را مُفت از دست دادیم.

*در فوتبال قطر مدیریت حرف اول می‌زند

آشتیانی در مورد قهرمانی قطر در جام ملت‌های آسیا، عنوان کرد: کشوری مثل قطر که ۲ دوره پشت سر هم قهرمان آسیا می‌شود، از سالیان دور، روی فوتبال‌ پایه سرمایه‌گذاری کرده‌ و ساختار و زیر ساخت ساختند. در فوتبال قطر مدیریت حرف اول را می‌زند و این مربی نبوده که یک تنه تیم را قهرمان کرده. تیم ملی قطر روی مسیری قرار گرفته که فدراسیون فوتبال این کشور برای بازیکنان و مربیان طراحی و ترسیم کرده بود و آنها روی آن قدم برداشتند. 

کارشناس فوتبال ادامه داد: در فوتبال ایران هم ابتدا باید مدیرانی بگذارند که بتوانند به فوتبال کمک کنند. شخصی مثل صفایی فراهانی مرکز ملی فوتبال ایران را ساخت و بعد از سال‌ها نیز نامش روی این مرکز ماندگار است. ابتدا باید فلسفه فوتبال ایران مشخص شود که دنبال چه چیزی است و می‌خواهد با چه نوع سبکی بازی کند. از الان هم باید مدیران فوتبال ایران به دنبال زیرساخت باشند و به نظرم ساختن استادیوم و زمین تمرینی کار آنچنان مشکلی برای کشوری مثل ایران نیست. 

*اگر در جام ملت‌ها نتیجه می‌گرفتیم اتفاقی بود

وی در ادامه تصریح کرد: فوتبال ایران این توانایی را داشته که ۳ دوره متوالی قهرمان جام ملت‌های آسیا شود و هم اکنون نیز می‌توانیم به راحتی حرف اول را در فوتبال آسیا بزنیم، اما با این نوع زیر ساخت و امکاناتی که نداریم، اگر در جام ملت‌ها نتیجه می‌گرفتیم اتفاقی بود.

آشتیانی درباره ابقای امیر قلعه‌نویی در سرمربیگری تیم ملی خاطرنشان کرد: قلعه‌نویی مربی باتجربه‌ای است و می‌تواند به اهداف مورد نظر فوتبال ایران دست پیدا کند. رفتن به رقابت‌های جام جهانی که کار راحتی است و اولین هدف صعود تیم ملی از گروهش به مرحله بعد جام جهانی خواهد بود. سپس تیم ملی باید هرچه زودتر جوان شود و جوانانی بیایند که به فوتبال ایران کمک کنند. انتخاب استعداد در کشوری که کلی بازیکن دارد، آنچنان کار سختی نیست و در اکثر پست‌ها می‌توانند بهترین‌ها را به تیم ملی معرفی کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *