فرازونشیب همکاری ایران و آژانس؛ رمزگشایی از پشت پرده ادعا‌های بی‌سند غرب

7:30 - 28 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۴۲۶
فرازونشیب همکاری ایران و آژانس؛ رمزگشایی از پشت پرده ادعا‌های بی‌سند غرب
ایران در سال‌های اخیر توانسته است با عبور از فضاسازی‌ها و اتهام‌زنی‌ها مسیر همکاری با نهاد ناظر سازمان ملل را امکان‎پذیر کند.

خبرگزاری میزان – پیشرفت ایران در صنعت هسته‌ای در دهه‌های اخیر سبب شده تا کشور‌هایی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی برای کارشکنی و مانع‌تراشی در مسیر پیشرفت ایران کرده بودند، سویه دشمنی خود را تیز‌تر کنند.

آن‌ها در این مسیر علاوه بر استفاده از ابزار‌های سیاسی، تلاش کردند تا موضوع‌های غیرمرتبط را وارد روند اقداماتشان کرده تا به‎زعم خود سد موانع در مسیر حرکت روبه‌جلو صنعت هسته‌ای ایران را تقویت کنند.

رابطه ایران و در معنای جزیی‌تر آن سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های اخیر با وجود ورود مسائلی از حوزه سیاسی همواره روبه‌جلو بوده است.

تلاش برخی از کشور‌ها و در راس آن‌ها تروئیکای اروپایی به‌عنوان کشورهای امضاکننده برجام برای تحت فشار قرار دادن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون نتوانسته است جز ایجاد فرازونشیب در رابطه ایران و آژانس، موفقیت دیگری کسب کند.

دلیل اصلی بروز فرازونشیب‌ها در رابطه ایران و آژانس، سیاسی کردن موضوعات معمول ایران با این نهاد است؛ در حالی که این بحث‌های معمول در همه جای دنیا وجود دارد و موضوعی خارج از قاعده نیست، اما پرداختن به این موضوع‌ها از دیدگاه و رویکرد سیاسی سبب می‌شود تا گزارش‌های آژانس گاه‌وبی‌گاه از طریق ورود این رویکرد به ابزار سوءاستفاده تبدیل شود.

اظهارنظرهای مغرضانه و ابراز نگرانی ادعایی کشور‌های غربی درباره روند ورود و فعالیت بازرسان آژانس در ایران، یکی از راه‌های آن‌ها جهت مانع‌تراشی در روند روابط تهران و نهاد ناظر سازمان ملل است.

یکی از وجوه اقدام‌های کارشکنانه صورت گرفته، تلاش برای تخریب روابط ایران و آژانس به بهانه‌های واهی، طرح ادعا‌های بی‌سند و خبرسازی‌های دروغین است؛ با وجود گستردگی و استمرار رویه مذکور، جمهوری اسلامی ایران موفق شده هر بار از موضوعات مطرح‎شده موفق خارج شود و روابط خود را با آژانس حرفه ای‌تر و تخصصی‌تر جلو ببرد.

در حالی که گزارش‌های آژانس درباره ایران عمدتا تحت فشار برخی از کشور‌ها به سمت انتقاد و اعتراض از فضای موجود و تاکید بر ادعای بی‌سند پایبند نبودن ایران به اصول و توافق موضوعه سوق می‌یابد، ایران همواره توانسته در فضای آرام پس از کاهش غبار‌های خبرسازی‌های دروغین با ارائه اسناد و مدارک، ماهیت واقعی پشت ادعا‌های مطرح‎شده را در گزارش‌ها، آشکار و حقانیت خود را ثابت کند.

موضوع دیگری که همواره در مسیر همکاری و تعامل‌های ایران با آژانس مطرح می‎شود، برخی اظهارات سیاسی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی است؛ ضمن اینکه اظهارات فراقانونی وی تحت تاثیر فشار‌های مختلف در برخی مواقع سبب بروز چالش‌های موقتی در رابطه ایران و آژانس می‌شود.

مدیرکل آژانس تاکنون بار‌ها نشان داده که تحت تاثیر فشار‌های برخی از کشورها، موضوع‌های کاملا فنی و تخصصی در حوزه هسته‌ای ایران را سیاسی می‌کند؛ یکی از این موارد ادعای او درباره اخراج بازرسان از ایران براساس ملیت آن‌ها بوده است.

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به‎تازگی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۰ بازرس آژانس برای ورود به کشور تایید شده‌اند؛ برخی از بازرسانی که تایید نشدند، افرادی هستند که سال‌ها به ایران نیامده‌اند؛ ضمن اینکه به موجب ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان میان ایران و آژانس ما حق قانونی برای پذیرش یا نپذیرفتن بازرس‌های معرفی شده را داریم.

تلاش ایران در سال‌های اخیر در میانه اقدامات کارشکنانه برخی از کشور‌ها برای تداوم تعامل با آژانس و تداوم گفت‌وگو‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

خبرسازی‌های دروغین یکی از اصلی‌ترین وجوه تلاش‌های کشور‌های غربی برای به چالش کشیدن رابطه ایران و آژانس است؛ آن‌ها در این مسیر از بازو‌های رسانه‌ای خود استفاده می‌کنند.

به تازگی شبه‌رسانه اینترنشنال با تغییر سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی تلاش کرد تا موجی را علیه موضوع هسته‌ای ایران به راه بیندازد.

تلاش‌های مذبوحانه این شبه‎رسانه برای یافتن تناقض‌های ادعایی بار دیگر ناکام ماند؛ این شبه‌رسانه همچنین با تقطیع اظهارنظر دو مسئول ایرانی درباره آلودگی رود ارس، تلاش کرد تا به زعم خود افشاگری کند.

موضوعی که شبه‌رسانه مذکور به آن توجهی نداشت، این بود که همان‌طور که رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، آلودگی اتمی در رود ارس وجود ندارد و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز گفته است که آلودگی رود ارس برطرف خواهد شد و سخنی از اتمی یا پرتوی بودن این آلودگی به میان نیاورده است.

با وجود این اقدامات شیطنت‎آمیز، ایران همزمان توانسته است حدود ورود آژانس به حوزه انرژی و صنعت هسته‌ای خود را تنظیم و تدبیر کند؛ این هوشیاری و هدفمندی را می‌توان در اقدام‌های مختلف از جمله اخراج برخی از بازرسان آژانس مشاهده کرد.

تاکید گزارش‌های آژانس بر اینکه «ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد» در میانه اتهام‌زنی‌های کشور‌های غربی به ایران در این باره، نیز نتیجه اقدام‌های مذکور است.

در مجموع و ورای همه اتهام‌زنی‌ها، خبرسازی‌ها و فرافکنی‌های کشور‌های غربی و شبه‌رسانه‌هایی که به‌عنوان پیاده نظام آن‌ها علیه ایران حرکت می‌کنند، ایران همواره تاکید داشته که برای مسیر پر فرازونشیب همکاری با آژانس ضمن حفظ خطوط قرمز خود از هیچ‌گونه همکاری خودداری نمی‌کند.

اسلامی به‎تازگی در حاشیه نشست هیئت دولت درباره روند همکاری‌ها و تعاملات ایران و آژانس، گفت: تعاملات با آژانس برقرار است و معاون گروسی اخیرا در تهران بود؛ مذاکرات و هماهنگی‌های میان ایران و آژانس رو به پیشرفت است.

وی تاکید کرد: امیدواریم همین رویه تداوم داشته باشد و بتوانیم فضایی را که دشمنان علیه صنعت هسته‌ای کشور ایجاد می‌کنند، از این طریق بشکنیم.

این رویکرد نشان دهنده صداقت ایران برای تداوم تعامل و همکاری با آژانس است؛ ضمن اینکه تاکید دستگاه دیپلماسی بر رویه مورد نظر نشان‌دهنده هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف کشور برای ارتقا صنعت هسته‌ای و همکاری با آژانس است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز پیشتر در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در این باره تصریح کرد: رابطه ما و آژانس روبه‌جلو است؛ رابطه ایران و آژانس یک رابطه توام با مسائلی است که بعضا از ناحیه سیاسی به آن وارد می‌شوند؛ ما تلاش کردیم که رابطه‌ای متوازن با آژانس داشته باشیم که فراز و نشیب‌های خاص خودش را داشته و دارد، اما به‌صورت کلی ما در حال حرکت رو به جلو هستیم

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *