گفت‌وگو|

همبستگی و پیوستگی عاملی برای پیروزی انقلاب اسلامی بود

8:00 - 22 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۱۵۵
همبستگی و پیوستگی عاملی برای پیروزی انقلاب اسلامی بود
یک نویسنده کتاب، نوع تصمیم گیری و اهداف افراد را عاملی برای رقم زدن رویداد‌های بزرگ دانست و دلیل پیروزی انقلاب اسلامی را همراهی اقشار مختلف همانند همافران و سایر کسبه با حرکت مردمی خواند.

دانیال قاسمی‌پور، نویسنده کتاب «آبی آتشین» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره مضمون این اثر گفت: این رمان مستند تاریخی داستانی از ماجرای پیوستن همافران نیروی هوایی به انقلاب اسلامی را مطرح می‌کند. ماجرای چندین شخصیت از سال‌های قبل از انقلاب را به قلم کشیده و در چندین برش قصه، به روز سرنوشت‌ساز می‌رسیم و در آن تمام این شخصیت‌ها به یکدیگر می‌پیوندند تا تاریخ را رقم بزنند.

وی ادامه داد: این اثر به سفارش حوزه فرهنگی ستاد ارتش در سال ۹۹ به رشته تحریر درآمد اگرچه به دلایلی نامشخص ادامه انتشار این کتاب با موانعی روبرو شد و این حوزه غیر فرهنگی برخلاف وعده خود عمل کرد، اما پس از مدتی کتاب «آبی آتشین» را به انتشارات شهید کاظمی دادم و خوشبختانه کتاب منتشر شد.

قاسمی پور در مورد شیوه نگارش کتاب «آبی آتشین» افزود: این اثر برای اینکه اطلاعاتی تاریخی و کامل را به مخاطب انتقال دهد با اتکا به مصاحبه‌های میدان همافرانی که آن دوره حضور داشتند و رویداد‌ها را به خوبی در خاطر نگهداشته بودند انجام شد. حتی برای دیدن فضای و مکان به دوشان تپه رفتم و از تمام ساختمان‌ها و نکاتی که به رویداد‌های پیروزی انقلاب اسلایم اشاره داشت و یا از آن نام برده بودند را از نزدیک دیدن کردم. به همین دلیل به تعداد شخصیت‌های داستان اضافه کردم تا بتوانم ذات واقعی رخداد‌ها و ابعاد مختلف پیروزی انقلاب اسلامی را از دید چندین شخصیت همافر مطرح کنم.

وی به بخش‌هایی از کتاب پرداخت و بیان کرد: یکی از مهم‌ترین وقایع سال ۱۳۵۷ و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی پیوستن همافران نیروی هوایی به انقلاب و دیدار تاریخی آن‌ها با حضرت امام خمینی (ره) است. در آن روز‌ها شایعه‌ی کودتای ارتش، روز به روز فراگیرتر می‌شد و همه نگران اوضاع و احوال بودند. اگرچه اعتصابات پراکنده در برخی از واحد‌های ارتش گسترش و موضوع به روزنامه‌ها نیز کشیده شده بود، اما هنوز مردم، ارتش را در مقابل خود می‌دیدند و نگران آینده‌ای مبهم و در هراس از روزی که درگیری نهایی ارتش و مردم بخواهد سرنوشت نهایی انقلاب را رقم بزند، بوده و عده‌ای هم آماده‌ی نبرد مسلحانه برای حصول پیروزی نهایی می‌شدند.

این نویسنده کتاب گفت: در این شرایط نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی به این نتیجه رسیدند که باید دست به کار بزرگی زده و وظیفه‌ی ملی و مذهبی خود را انجام دهند. به همین‌خاطر با یک حرکت متهورانه به سیل خروشان ملت پیوستند و در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در مدرسه‌ی علوی سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگ‌های زرین تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسانیدند.

قاسمی پوراشاره‌ای به جذابیت‌های کتاب «آبی آتشین» داشت و تاکید کرد: در طی تحقیقات و پژوهش‌هایی که در روند تولید این اثر داشتم متوجه شدم خانم‌های نیز به همراه همافران پرداخته بودند و با همافران همکاری می‌کردند که عکس آنان بر روی جلد کتاب هم چاپ شده است. این مهم نشان می‌دهد که انقلاب خواسته همه اقشار و افراد بوده است.

وی به نامگذاری کتاب «آبی آتشین» اشاره و تصریح کرد: نام «آبی آتشین» نقطه مقابل آتش خشم مردمی است که در مقابل استبداد ایستادگی می‌کند در عین حال رنگ لباس همافرانیز آبی بود از این رو عنوان کتاب را «آبی آتشین» گذاشته ام.

این نویسنده در مورد فصل‌های کتاب «آبی آتشین» بیان کرد: کتاب دارای ۸ فصل است. اما یک فصل به آخر مانده جذابیت ویژه‌ای برای مخاطبان دارد در این فصل یکی از شخصیت‌ها به دلیل محبوس شدن در زندان امیدی به زنده مان ندارد، اما احساس آزادی را در تمام وجودش موج میزند. احساسی که یک ملت نیز با شکست دادن ظلم و ستم آن را لمس می‌کردند. امیدواری در کنار احساس ناامیدی تجربه‌ای ویژه را برای مخاطب در زمان مطالعه این کتاب به همراه دارد.

قاسمی پور افزود: در کتاب «آبی آتشین» فضایی از یک رویداد بزرگ تاریخی و آدم‌هایی که حق انتخاب دارند بامسیر‌های مختلفی پیش رو معرفی شده که انتخاب‌های آن‌ها مسیر و در نهایت دنبال پیروزی انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد، به عبارت دیگر خواست آدم‌ها و نوع تصمیم گیری آنان در این اثر مطرح شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *