تحولات اوکراین؛ جزئیات بسته حمایتی ۵۰ میلیارد یورویی اروپا برای کی‌یف

12:45 - 14 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۹۹۴
تحولات اوکراین؛ جزئیات بسته حمایتی ۵۰ میلیارد یورویی اروپا برای کی‌یف
کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای اختصاص بسته حمایتی ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین موافقت کردند.

خبرگزاری میزان - کشور‌های عضو اتحادیه اروپا درباره تامین بسته حمایتی ۵۰ میلیارد یورویی (۵۴ میلیارد دلاری) از اوکراین طی چهار سال توافق کردند تا بر مقاومت مجارستان غلبه کنند. 

اتحادیه اروپا گفته که می‌تواند سود پرداختی از دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای تامین مالی اوکراین در طول جنگ با مسکو اعمال کند. 

اقتصاد اروپا در حال حاضر با رشد اقتصادی صفر برای دوره اکتبر تا دسامبر که از سوی آژانس آمار اتحادیه اروپا Eurostat گزارش شده، با رکود مواجه است. 

نرخ تورم منطقه یورو هنوز به آستانه هدف خود نرسیده و قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان در این منطقه همچنان بالاست. 

در مقابل این پس‌زمینه، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا یارانه‌ها، مصرف انرژی و تولید صنعتی را کاهش می‌دهند. 

از طرفی دیگر، اعتراضات کشاورزان از اوایل ژانویه این قاره را با چالش مواجه کرده است.

با این وجود، بروکسل ۵۰ میلیارد یورو (۵۴ میلیارد دلار) برای حمایت از کی‌یف برای چهار سال دیگر پیدا اختصاص داده است. 

براساس این توافق، اتحادیه اروپا تسهیلاتی را برای اوکراین بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ به ارزش ۵۰ میلیارد یورو در نظر گرفته تا اقتصاد خود را سرپا نگه دارد و خدمات ضروری مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و حمایت اجتماعی را حفظ کند.

این بسته شامل ۱۷ میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض و ۳۳ میلیارد یورو وام‌های کم‌بهره خواهد بود. بودجه این وام‌ها از سوی کمیسیون اروپا به‌صورت وام جمع‌آوری شده و بعدا از سوی اوکراین بازپرداخت می‌شود.

بروکسل این تسهیلات را در پرداخت‌های تدریجی برای تضمین تامین مالی قابل اعتماد و قابل پیش‌بینی به‌کار خواهد گرفت.

در مقابل، از کی‌یف خواسته شده تا اصلاحات ساختاری و سرمایه‌گذاری‌هایی را برای بهبود مدیریت عمومی، حکمرانی مناسب، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد و تقلب انجام دهد که همه این‌ها می‌تواند به این کشور در زمینه عضویت در اتحادیه اروپا کمک کند.

در یک امتیاز کوچک به ویکتور اوربان، نخست‌وزیر کجارستان و تنها مقام ارشد اروپایی مخالف کمک به اوکراین، سران این اتحادیه هر سال مناظره‌ای را برای ارزیابی اجرای این تسهیلات برگزار می‌کنند؛ اما این موضوع در سطح بالا مشمول رای (یا وتوی احتمالی) نخواهد بود.

بحران در کی‌‍‌یف؛ سرنوشت زالوژنی و جنگ اوکراین در دستان زلنسکی

سرنوشت والری زالوژنی، فرمانده کل نیرو‌های مسلح اوکراین هنوز مشخص نشده و این در حالی است که درگیری‌های سیاسی پشت پرده در کی‌یف ادامه دارد.

به گفته کارشناسان، اوکراین در حال گذر از یک بحران در روابط غیرنظامی- نظامی است که تاثیر فوق‌العاده‌ای بر نحوه پیشبرد درگیری‌های جاری با روسیه خواهد داشت.

والری زالوژنی از دولت ولودیمیر زلنسکی بعد از گزارش‌ها درباره تلاش رئیس‌جمهور اوکراین برای برکناری او از مسئولیت فرماندهی جنگ انتقاد کرده و گفت: دولت نتوانسته نیروی کافی بسیج کند. 

زالوژنی بر بسیج ۴۰۰ هزار نیروی ذخیره اصرار و هشدار داده جایگزین کردن او شرایط میدان جنگ را بهبود نمی‌دهد و بر نیاز به بسیج نیرو برای حفظ برابری با نیرو‌های روسیه تاکید کرده است.

به‌گفته یک منبع آگاه نزدیک به دفتر زلنسکی، او کاخ سفید را از این اختلافات آگاه و از قصد رئیس‌جمهور اوکراین برای اخراج زالوژنی مطلع کرده و در پاسخ شنیده که واشنگتن با اخراج زالوژنی مشکلی ندارد. 

براساس گزارش‌ها، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند مخالف این اقدام نیستند و خود کی‌یف باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

تحقیقات ارتش فرانسه درباره سقوط هواپیمای حامل اسرای اوکراینی

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع گزارش داد ارتش فرانسه به این نتیجه رسیده است که یک سیستم دفاع هوایی پاتریوت ساخت آمریکا برای سرنگونی هواپیمای ترابری نظامی روسیه، در حالی که حامل اسیران جنگی اوکراینی بود، استفاده شده است.

براساس این گزارش، سیستم مورد استفاده اوکراین موفق شد شناسایی نشود و سپس رادار خود را «به اندازه کافی» روشن کرد تا هواپیمای ایل-۷۶ را هدف قرار دهد.

یکی دیگر از مقامات غربی در این رابطه گفت که هواپیما به دلیل حمله موشکی و نه هر نوع نقص مکانیکی سقوط کرد. این مقام همچنین گفت که تقریبا مطمئن است که موشک از خاک اوکراین شلیک شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *