کابوس آمریکایی مرگ و اسلحه

15:07 - 12 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۷۱۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کابوس آمریکایی مرگ و اسلحه
مرگ، اسلحه و متمم دوم قانون اساسی برای بسیاری از آمریکایی‌ها به یک کابوس در زندگی واقعی تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – رشد سریع شمار خشونت‌های مسلحانه و متعاقب آن مرگ‌و میر‌های ناشی از سلاح در آمریکا اگرچه برای کسی شوکه‌کننده نیست، اما برای مردم این کشور یک کابوس محسوب می‌شود.

این کشور سال ۲۰۲۳ را با آمار هولناکی از تیراندازی‌های جمعی و قربانیان آن به اتمام رساند؛ نگاهی به آمار تیراندازی‌ها و خشونت‌های مسلحانه در ماه نخست سال جاری، نشان‌دهنده چشم‌انداز تیره و تاری برای مردم آمریکا در این زمینه است.

کابوس آمریکایی و سایه سنگین ناامنی

کابوس آمریکایی را می‌توان با سه کلمه مرگ، اسلحه و جنون متمم دوم قانون اساسی خلاصه کرد.

آمریکایی‌ها در حال زندگی زیر سایه کابوسی هستند که امنیت را از زندگی آن‌ها ربوده است.

مولفه اصلی این کابوس اسلحه است که تراژدی‌های مرگ‌باری را در مکان‌های مختلف سراسر این کشور به‌ویژه مدارس رقم می‌زند؛ مدارس آمریکا اکنون در صف نخست مخاطرات و خشونت‌های مسلحانه قرار دارند.

بخش مهمی از کابوس آمریکایی را می‌توان در نرخ بالای خودکشی با سلاح گرم در این کشور دید.

خودکشی با سلاح گرم و تیراندازی در مدارس فقط بخشی از خشونت و ویرانی ناشی از اسلحه در آمریکا است؛ آمار‌های مربوط به اسلحه در آمریکا با آمار‌های مربوطه در دیگر نقاط جهان بسیار متفاوت هستند.

فقط چهار کشور مکزیک، هائیتی، گواتمالا و آمریکا، داشتن اسلحه را یک حق در قانون اساسی دانسته‌اند؛ از این رو، در آمریکا به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۲۰ اسلحه وجود دارد؛ این یک واقعیت است که در آمریکا بیشتر از تعداد جمعیت اسلحه وجود دارد.

نگاه به این آمار از زاویه دیگر نیز قابل توجه است؛ آمریکا تنها ۵ درصد از جمعیت جهان را دارد، اما تقریبا ۴۰ درصد از سلاح‌های غیرنظامی جهان در اختیار این کشور است.

به همین دلیل جای تعجب نیست که خشونت و مرگ‌ومیر مسلحانه در این کشور در سیر صعودی باشد.

تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نشان می‌دهند که تاثیرات منفی تیراندازی‌های دسته‌جمعی بسیار فراتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، گسترش یافته است.

بحثی در این واقعیت که آمریکا از بحران وحشتناک اسلحه رنج می‌برد، وجود ندارد؛ در این موضوع هم که سران سیاسی این کشور وارد جنگی بی‌حاصل جهت یافتن راهی برای این بحران شده‌اند، تردیدی نیست.

آمار خشونت و مرگ‌ومیر مسلحانه در ماه نخست سال ۲۰۲۴ در آمریکا

 

کابوس آمریکایی مرگ و اسلحه؛ ثبت ۳۶ تیراندازی جمعی در یک ماه

براساس گزارش «گان ویلونس آرشیو»، در یک ماه نخست سال ۲۰۲۴ یعنی در ماه ژانویه ۳ هزار و ۴۶۳ آمریکایی جان خود را با سلاح گرم از دست دادند؛ ۲ هزار و ۱۱۲ مورد از این رقم، مرگ با سلاح گرم به دلیل خودکشی بود.

در ماه نخست سال ۲۰۲۴ آمریکا شاهد وقوع ۳۶ تیراندازی جمعی بود که ۴ مورد آن‌ها کشتار دسته‌جمعی محسوب می‌شوند.

سهم کودکان و نوجوانان از قربانیان خشونت‌های مسلحانه در ماه ژانویه سال جاری میلادی ۱۲۹ نفر بوده است؛ ضمن اینکه ۲۵۸ کودک و نوجوان نیز بر اثر تیراندازی‌های رخ داده زخمی شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *