بهرهبرداری از فاز اول تقاطع فتح- باغستان در دهه فجر
خبرگزاری میزان- به گزارش شهر، محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه ۲۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز (دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲) در محل ساختمان شهرداری این منطقه برگزار شد، اظهار کرد: شهرهای وابسته و اقماری در اطراف تهران با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی، روز به روز جمعیت بیشتری پیدا میکنند که البته بحث اشتغال شهروندان شان در تهران است. از این روز بحث حمل و نقل آنها برای تردد به تهران اهمیت پیدا میکند. با توجه به اینکه از طریق اتوبان باغستان، شهرهای ملارد و شهریار و باغستان به تهران تردد دارند، بحث پروژه تقاطع فتح- باغستان چند سالی بود که در برنامه قرار داشت و از سال ۹۸ از محل اعتبارات جرائم راهنمایی و رانندگی آغاز شد و تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و دارای پیشرفت ۶۰ درصد بود.
بهره برداری از فاز اول تقاطع فتح- باغستان در دهه فجر
وی افزود: با توجه به ختم پیمان پیمانکار قبلی، انتهای سال ۱۴۰۰ پیمانکار جدیدی انتخاب و تجهیز کارگاه انجام شد. البته تا آن زمان حدود ۲۵ درصد هزینه کار پرداخت شده بود و در بحث فیزیکی. ۴۰ درصد کار مانده بود. کل پروژه شامل زیر گذر و روگذر است که دسترسی شرق به جنوب با احداث زیرگذر در فاز اول فراهم میشود و این پروژه در فاز اول با هزینهای در حدود ۱۲۰ میلیارد تومان در دهه فجر به بهره برداری میرسد.
پوریافر ادامه داد: با احداث این پروژه طول مسیر برای شهروندان حدود ۲ کیلومتر کاهش پیدا میکند و با توجه به ظرفیت جابجایی مسافر در این زیرگذر، حدود ۲۳ میلیون کیلومتر صرفه جویی و کاهش مسیر و حدود ۳۰۰ تن کاهش آلایندگی هوا را به دنبال دارد. همچنین ۲.۴ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین در طول سال را به دنبال دارد. ضمن اینکه این زیرگذر حدود ۸ هزار نفر در ساعت ظرفیت جابجایی دارد که اجرای آن اثرات ایمنی و کاهش تصادفات را نیز خواهد داشت.
اتمام فاز نهایی تقاطع فتح- باغستان؛۱۴۰۴
شهردار منطقه ۲۱ اضافه کرد: با افتتاح این زیرگذر این پروژه تمام نمیشود و یک پل روگذر نیز دارد که اتصال جنوب به غرب را برقرار خواهد کرد که ۴.۵ کیلومتر مسیر شهروندان را کاهش خواهد داد. قرارداد این پروژه نیز بسته شده و تجهیز کارگاه آن انجام شده و همزمان با افتتاح زیرگذر، کلنگ زنی روگذر را با اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان خواهیم داشت و اعتبار آن با تعدیلات کل پروژه در زیر گذر و روگذر، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و در سال ۱۴۰۴ کل پروژه تکمیل خواهد شد.
اتصال شبدری کامل تقاطع بزرگراههای اندیشه و شهید فهمیده
وی عنوان کرد: اتوبان مهم دیگر اتوبان اندیشه است که در بالای لشگری منقطع شده و فقط یک دسترسی فرعی به اتوبان فهمیده دارد و از آنجا که شهر قدس و اندیشه را به تهران وصل میکند، دارای اهمیت است؛ بنابراین پروژه اتصال شبدری کامل تقاطع اندیشه با شهید فهمیده در فاز اول در دستور کار است.
پوریافر در توضیح بیشتر افزود: این پروژه حدود ۷۰ هزار متر تملک با دو مالک با حجم ۱۲۰۰ میلیارد تومان دارد. البته با مالکین رایزنی کرده ایم و به توافقاتی دست یافته ایم.
محور گردشگری در روددره قوری چای
وی ادامه داد: در کنار اجرای این پروژه، نوسازی و ایجاد بافت شهری مناسب در محدوده اجرای طرح را خواهیم داشت، ضمن اینکه با استفاده از رودخانه قوریچای در این محدوده، فضای گردشگری مناسبی میتوان ایجاد کرد که امیدواریم بتوانیم محور گردشگری در روددره قوری چای ایجاد کنیم و ارتباط شهرهای اطراف به تهران را نیز سهولت ببخشیم.
اجرای صددرصدی پروژههای طرح «من شهردارم۱»
پوریافر با پرداختن به طرح من شهردارم یادآور شد: در این طرح نیز پروژههای انتخابی مردم و پروژههای توسعه محلهای سال گذشته به صورت صد در صد اجرا شده است. برای سال آینده در بحث بودجه پیش بینی رشد حدود ۹۰ درصدی خواهیم داشت و میزان بودجه منطقه به حدود هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
۷۴ هزار تن آسفالت ریزی در معابر منطقه ۲۱ از ابتدای سال
شهردار منطقه ۲۱ گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۵ هزار مترمربع اصلاح هندسی در منطقه ۲۱ انجام شده است. در بحث آسفالت از ابتدای سال تا الآن حدود ۷۴ هزار تن آسفالت ریزی انجام شده است. همچنین ۱۳ خیابان را با اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان احداث و تعریض کرده ایم.
بازسازی ۱۳مجموعه ورزشی طی ۱۰ ماه اخیر
پوریافر ادامه داد: درمانگاه منطقه نیز تا اوایل سال بعد افتتاح خواهد شد. همچنین در سال جاری حدود ۱۳ مجموعه ورزشی با اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان بازسازی شد.
وی بیان کرد: در خصوص احداث دو تصفیه خانه با آب و فاضلاب به تفاهم رسیدیم و در کنار آن انتقال آب از تصفیه خانه فیروز بهرام نیز به ما برای آبیاری فضای سبز کمک میکند. همچنین ایجاد بوستان بانوان در فضایی ۵.۵ هکتاری و ایجاد بوستان خانواده، مجموعه شهربانو و قرائتخانه در منطقه در دست اقدام است.
عبور خط ۱۰ مترو از زیر بزرگراه لشگری
پوریافر افزود: در بحث مترو رایزنیهایی انجام دادیم که خط ۱۰ را به زیر بزرگراه لشگری و دل منطقه برسانیم چرا که این مسأله در مطالعات اولیه دیده نشده بود.
وی به اهمیت فضای پارک پرداخت و گفت: بحث احداث پارکینگ ماشینهای سنگین برای جلوگیری از پارک این ماشینها در بافت شهری دیگر موضوعی است که در دستور کار داریم.
شهردار منطقه ۲۱ تصریح کرد: این منطقه حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و باید برای استفاده از زمینهای خالی در جهت اسکان کارگران مجموعههای صنعتی و سایر شهروندان و افزایش سرانهها برای آنها اقدام کرد.
وی درخصوص آخرین وضعیت پیگیری حادثه بوستان زیتون هم توضیح داد: حادثه بوستان زیتون از طریق قانونی و مراجع قضایی در حال پیگیری است و در بحثهای ایمنی و HSE، عدم انطباقات در منطقه بررسی و احصا شده و اقدامات لازم در بحث ایمن سازی در بوستانها و سایر فضاهای مورد نیاز صورت گرفته است.
صدور پایان کار برای حدود ۲۳۰۰ واحد مسکونی «مسکن ویژه»
پوریافر اظهار کرد: مسکن ویژه، پروژهای چند ساله است که در محدوده شهری قرار دارد، بحث سند و تامین سرانه ها، مشکل اصلی مالکان آنهاست که با کمک مدیران راه و شهرسازی بحث نظام مهندسی آنها حل شده است و در بحث سرانه آموزشی نیز زمینی برای احداث مدرسه در اختیار قرار دادیم. در بحث مسکونی در مراحل نهایی صدور پایان کار برای حدود ۲۳۰۰ واحد هستیم، اما برای پایان کار واحدهای تجاری هنوز مشکلاتش پابرجا است.
شهردار منطقه ۲۱ در پایان با اشاره به شهرکهای منطقه گفت: این شهرکها تا زمانی که محصور هستند باید خودگردان اداره شوند، اما با این حال شهرداری برای کمک، به آنها خدماتی ارائه میکند.
انتهای پیام/