تعیین گروه‌های فرعی خون در ۸ استان کشور انجام می‌شود

12:08 - 08 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۹۸۵
تعیین گروه‌های فرعی خون در ۸ استان کشور انجام می‌شود
یکی از کار‌های مهم و نوین سازمان انتقال خون در سال جاری تعیین فنوتیپ در اهداکنندگان خون است که برای تهیه سازگار‌ترین خون برای بیماران تالاسمی که نیاز به تزریق مکرر خون دارند در ۸ استان کشور انجام می‌شود.

خبرگزاری میزان- به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون، معاون فنی و فن آوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران، ضمن اعلام این مطلب افزود: هم اکنون در ۱۶ استان کشور دستگاه‌های اتوماتیک تعیین فنوتیپ و شناسایی گروه‌های فرعی خون، مستقر شده است که به زودی این استان‌ها آماده انجام این فرآیند می‌شوند.

عباداله سالک مقدم در مورد ضرورت انجام این فرآیند توضیح داد: غیر از آنتی ژن‌های اصلی که گروه‌های اصلی خونی شامل (AB,O,B,A) هستند، گروهی دیگر از آنتی ژن‌ها وجود دارند که گروه فرعی را تشکیل می‌دهند و برای اینکه بتوانیم بهترین خون سازگار را در اختیار بیماران قرار بدهیم، لازم است بتوانیم فنوتیپ گروه‌های فرعی را نیز تعیین کنیم.

وی افزود: هم اکنون انتقال خون استان‌هایی که بیشترین بیماران تالاسمی را دارند به این سیستم تجهیز شده اند و در ۸ استان، برای این بیماران که نیاز به تزریق مکرر خون دارند این امکان دیده شده است.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان افرود: ۸ استان دیگر که دارای این سیستم هستند نیز به زودی انجام این فرآیند را آغاز می‌کنند و در فاز بعدی به فراخور بودجه سازمانی این طرح را گسترش خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم برای کل کشور تعیین فنوتیپ گروه‌های فرعی را امکان پذیر کنیم.

سالک مقدم افزود: پس از بیماران تالاسمی و بیماران سیکل سل (کم خونی داسی شکل)، تامین خون شناسایی شده با گروه‌های فرعی، برای بیمارانی که شیمی درمانی می‌کنند و بیماران نیازمند به تزریق خون مکرر در اولویت قرار خواهد گرفت.

وی از فراهم شدن ۵۲۰ هزار تست در سال برای تعیین فنوتیپ خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا با تامین شرایط لازم و حمایت‌های مورد انتظار برای کل کشور این فرایند در مورد خون‌های اهدایی انجام شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *