اعتراضات گسترده علیه احزاب راست‌گرای افراطی آلمان؛ دور جدید اعتصاب‌ها آغاز می‌شود

13:04 - 02 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۹۲۸
اعتراضات گسترده علیه احزاب راست‌گرای افراطی آلمان؛ دور جدید اعتصاب‌ها آغاز می‌شود
آلمان که در هفته‌های گذشته با اعتصاب‌های گسترده روبرو بوده، از روز جمعه تا آخر شب یکشنبه نیز شاهد تظاهرات‌های گسترده علیه احزاب راست‌گرای این کشور بود.

خبرگزاری میزان - رسانه‌های آلمانی گفتند که حدود ۱.۴ میلیون نفر در این کشور از جمعه تا یکشنبه علیه حزب راست‌گرای افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) تظاهرات کردند.

از جمعه تا آخر یکشنبه، تظاهرات‌ها در حدود ۱۰۰ نقطه در سراسر آلمان برگزار شد. روز یکشنبه، تجمعاتی در شهر‌های بزرگ آلمان مانند کلن، مونیخ و برلین برگزار شد.

چندین شهر دیگر آلمان، از جمله کوتبوس، درسدن و کمنیتس در شرق این کشور نیز برای برگزاری تظاهرات برنامه‌ریزی کرده‌اند.

براساس آمار پلیس، در برلین حدود ۱۰۰ هزار نفر در خارج از بوندستاگ (مجلس سفلی پارلمان) تجمع کردند. 

اعتراضات گسترده علیه احزاب راست‌گرای افراطی آلمان؛ دور جدید اعتصاب‌ها آغاز می‌شود

پلیس مونیخ اعلام کرد که حدود ۸۰ هزار نفر در تظارات این شهر شرکت کردند. این در حالی است که سازمان‌دهندگان این تعداد را ۲۰۰ هزار نفر اعلام کردند. به دلیل ازدحام جمعیت، تظاهرات متوقف و از شرکت‌کنندگان خواسته شد که متفرق شوند.

در همین حال، منابع پلیس در کلن تعداد معترضان را حدود ۱۰ هزار نفر اعلام کردند. 

تظاهرات‌های بزرگ در سراسر آلمان 

براساس تخمین‌های یک شبکه تلویزیونی دولتی، حدود ۲۵۰ هزار معترض روز شنبه در شهر‌های سراسر آلمان تجمع کردند و تابلو‌هایی مانند «نازی‌ها را بیرون کنید» را حمل کردند.

حدود ۳۵ هزار نفر روز شنبه در فرانکفورت برای تظاهرات موسوم به «دفاع از دموکراسی» تجمع کردند.

در روز جمعه، یک تظاهرات گسترده در هامبورگ به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت متوقف شد.

اعتراضات گسترده علیه احزاب راست‌گرای افراطی آلمان؛ دور جدید اعتصاب‌ها آغاز می‌شود

پلیس اعلام کرد که بزرگترین تظاهرات از این دست تاکنون، تجمعی ۵۰ هزار نفره بود و سازمان‌دهندگان تعداد معترضان را ۸۰ هزار نفر اعلام کرده و اشاره کردند که تجمع پیش از آن‌که بسیاری بتوانند در آن حضور پیدا کنند، به پایان رسید.

تخمین پلیس از تعداد جمعیت در سایر تظاهرات‌ها عبارت است از: ۱۲ هزار نفر در کاسل، ۷ هزار نفر در دورتموند و ووپرتال، ۲۰ هزار نفر در کارلسروهه، دست‌کم ۱۰ هزار نفر در نورنبرگ، ۵ هزار نفر در کوبله و چندین هزار نفر در کوبلتز. 

دلیل برگزاری تظاهرات‌ها

موج اعتراضات علیه حزب راست‌گرای افراطی آلمان با گزارشی در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) از سوی رسانه تحقیقاتی کارکتیو آغاز شد. این پایگاه فاش کرد اعضای AfD در ماه نوامبر با افراط‌گرایان در پوتسدام دیدار کرده بوداند تا درباره اخراج مهاجران و آن‌چه «کهاجران غیر ادغام شده» خوانده شده، گفتگو کنند. براساس گزارش ها، اعضای محافظه‌کار اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU)، حزب اصلی مخالف دولت نیز در این دیدار حضور داشتند. 

شرکت‌کنندگان در این نشست درباره «مهاجرت معکوس» بحث کردند؛ اصطلاحی که اغلب در محافل راست‌گرا‌های افراطی به‌عنوان تعبیری برای اخراج مهاجران و اقلیت‌ها استفاده می‌شود.

خبر برگزاری این نشست بسیاری را در آلمان شوکه کرد. این در حالی است که AfD در نظرسنجی‌ها پیش از سه انتخابات منطقه‌ای مهم در شرق آلمان، پیشتاز بود.

اعتصاب‌ها ازسرگیری می‌شوند

اتحادیه کارگری GDL آلمان که بیشتر اعضای آن راهبران قطار هستند، اما سایر کارکنان شبکه ریلی را نیز دربرمی‌گیرند، در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه برنامه اعتصاب شش روزه را اعلام کردند.

اعتصاب برنامه‌ریزی شده از ساعت ۲ بامداد چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۱۸ دوشنبه بعد ادامه خواهد داشت. 

گفته می‌شود ممکن است این اعتصاب گسترده در ادامه تمدید شود.

اپراتور راه‌آهن آلمان به نام دویچه بان (DB) با پیشنهاد جدیدی در مورد دستمزد و شرایط تلاش کرده بود این اتحادیه را دوباره به میز مذاکره بازگرداند که GDL اعلام کرد این پیشنهاد را رد کرده است. 

این اتحادیه کارگری در بیانیه مطبوعاتی خود گفت: دویچه بان با پیشنهاد سوم و ظاهرا بهبود یافته خود، دوباره نشان داد که به روند قبلی خود در عدم انطباق و رویارویی با معترضان ادامه می‌دهد.

این اعتصاب در حالی آغاز خواهد شد که آلمان طی هفته‌های گذشته، و به‌ویژه از زمان آغاز سال ۲۰۲۴ شاهد برگزاری اعتراضات و اعتصاب‌های گسترده بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *