خنجر یمنی جایزه ویژه امسال جشنواره عمار/ اهدای جایزه به کسانی که عماری نیستند

12:32 - 18 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۵۷۰
خنجر یمنی جایزه ویژه امسال جشنواره عمار/ اهدای جایزه به کسانی که عماری نیستند
چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به کسانی که عماری نیستند و مقابل مردم ایران ایستاده و ضدمردمی‌ترین افراد هستند جایزه ویژه اهدا می‌کند. 

خبرگزاری میزان - دومین نشست خبری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار صبح روز دوشنبه ۱۸ دی ماه و با حضور سهیل اسعد (دبیر جشنواره)، محمدصادق شهبازی (قائم مقام شورای سیاستگذاری جشنواره عمار) و حمید صالحی (دبیر اجرایی جشنواره) در حسینیه هنر برگزار شد. 

در ابتدای این نشست خبری سهیل اسعد از نگاه متفاوت جشنواره عمار در آینده خبر داد و اظهار کرد: نگاه متفاوت به ساخت فیلم در آینده خیلی به نفع ما خواهد بود. ما در گذشته در جشنواره عمار بحران توزیع را داشتیم که در همان ابتدا و در جشنواره نخست، تولید در سطح ممتازی بود و خیلی‌ها با مشکل در برخورداری از مکان برای ارائه آثار خود مواجه و تنها حرفه‌ای‌ها و آماتورها وارد تولید و توزیع شدند. 

وی افزود: نوع توزیع ما درون‌گفتمانی بود و بیشترین افرادی که از آثار عمار متاثر می‌شوند بچه‌های حزب‌الهی‌ها بودند اما هدف اصلی هنر و رسانه این است که همه مخاطبان از آن استفاده کنند. فعالان عمار باید توجه بیشتری به مصرف مخاطبان داشته باشند که پس از بحران تولید و توزیع بحران مصرف را هم حل کنند. 

دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: اصل اول این است که محتوای هنری باید در سطحی ارتقا پیدا کند که حرف خود را در زمان کوتاه و با معنای عمیق بزند، دومین اصل، توجه و اهمیت دادن به جذابیت فیلم و فصل سوم تنوع آثار است. 
وی ادامه داد: احساس می‌کنم در گفتمان انقلاب تنوع کمی در آثار وجود دارد و خلاقیت اصل دیگر است که باید از حالت سنتی خارج شود. 

اسعد افزود: هیجانی و احساساتی بودن آثار است که باید به آن توجه ویژه شود. جشنواره باید به این مسئله ورود کرده و قطعا لازم است قبل از خلق اثر برای تولید و با عنوان مشاور صاحب اثر با مخاطبان در ارتباط باشند تا براساس نیازهای مخاطبان خلق اثر کند. 

ارسال بیش از ۳هزار اثر به جشنواره عمار

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم با یادی از شهدای حماس، سیدرضی و جنایت تروریستی مزار شهید حاج قاسم سلیمانی و جبهه مقاومت و کودکانی که از هفتم اکتبر تاکنون به شهادت رسیده‌اند، اظهارداشت: در این دوره، تعداد آثار زیادی به جشنواره عمار و در بخش‌های مختلف ارسال شده که تعدا آن‌ها بیش از ۳۳۰۰ اثر است که این آثار شامل مستند، داستانی، پویانمایی، تولیدات فضای مجازی، فیلمنامه و… است. بیش از ۸۰۰ اثر فیلم‌های مردمی در بخش فیلم ما ارسال شده است. 

حمید صالحی ضمن اشاره به زمان و مکان برگزاری جشنواره گفت: در بخش مستند بیشترین آثار را داریم و در بخش فیلمنامه بیش از ۴۰۰ اثر به جشنواره رسیده است. جشنواره عمار از ۲۱ تا ۲۹ دی در سینما فلسطین برگزار می‌شود و کارگاه‌ها و نشست‌هایی هم در این راستا برگزار خواهد شد. 

جایزه در حد زرشک زرین برای دشمنان مردم

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار بیان کرد: امسال جایزه ویژه‌ای داریم که جلوه ویژه‌ای به حوزه مقاومت دارد و خنجر یمنی به جشنواره اهدا شده و امسال این جایزه به هنرمند و کنشگری که با امکانات کم به نظام سلطه ضربه زده است اهدا می‌شود و خنجر یمنی نماد خیلی از اتفاقات بویژه چند ماه اخیر است. 

صالحی از رونمایی جایزه جدید دیگری در این دوره خبر داد و گفت: این جایزه در افتتاحیه رونمایی و به کسانی که عماری نیستند و مقابل مردم ایران ایستاده‌اند و ضدمردمی‌ترین افراد هستند، اهدا می‌شود، در روزهای آینده از این جایزه رونمایی می‌شود.

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: اهدای جایزه مردمی و قومیتی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره مردمی فیلم عمار بوده که در اکثر دوره‌ها با استقبال بسیار خوبی از طرف مردم مواجه شده است. 


وی ادامه داد: امسال از طرف دوستان یمنی ساکن تهران خنجری به دبیرخانه ارسال شده که ما در این دوره از جشنواره خنجر نمادین را به فلیمساز برگزیده حوزه مقاومت تقدیم می‌کنیم. این دوره از جشنواره که به نظر ما شگفتانه است، تصمیم داریم تا جایزه‌ای را رونمایی کنیم که مثل جایزه‌های معمول جشنواره‌ها نیست. این جایزه قرار است به کسانی داده شود که ضد مردمی‌ترین افراد هستند و ویژگی و غافلگیری‌هایی دارد در روزهای برگزاری جشنواره اطلاع‌رسانی می‌شود. 

صالحی در معرفی بخش‌های دیگر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم گفت: یکی از برنامه‌های ویژه جشنواره چهاردهم نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی است که ما در این زمینه ویژه‌برنامه طنز، محفل هنرمندان گرافیست، ویژه‌برنامه غزه و عملیات طوفان‌الاقصی، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان حوزه سینما و دیگر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را در ایام برگزاری جشنواره خواهیم داشت. کتاب «سینما مردم» هم که به نوعی کتاب جشنواره مردمی فیلم عمار است در این دوره از جشنواره رونمایی می‌شود. این کتاب مشتمل بر معرفی کاملی از ادوار مختلف جشنواره عمار است که قرار است در ایام جشنواره پیش روی مخاطبان قرار گیرد. ما در بخش آرمان روح الله و نظم نوین جهانی شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم که دربرگیرنده ارسال آثار بسیار خوبی به دبیرخانه بود. ما در جشنواره امسال همزمان با اکران فیلم‌های منتخب در سینما فلسطین، فیلم‌های منتخب را در سایت جشنواره هم به نمایش می‌گذاریم. البته این آثار با یک روز تاخیر در سامانه «عماریار» پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. 

 پاسداشت از محمدحسین لطیفی در جشنواره عمار

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری آیین‌های نکوداشت چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم گفت: پاسداشت مازیار بیژنی به واسطه سه دهه حضور مستمر و انجام کارهای عدالت‌خواهانه در حوزه فلسطین و جبهه مقاومت در قالب شب طنز انقلاب اسلامی، پاسداشت محمد حسین لطیفی به واسطه کارهایی که در حوزه سینمای دفاع مقدس و فلسطین داشته، نکوداشت مرحوم پروانه معصومی به واسطه پنج دهه فعالیت در عرصه هنر انقلاب، نکوداشت سیدمحمد جوزی به واسطه ثبت تصویری خاطرات والدین شهدای گرانقدر عرصه دفاع مقدس، را داریم. جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» هم در این دوره از جشنواره به یکی از هنرمندان عرصه مقاومت اهدا می‌شود که نام هنرمند مورد نظر را در مراسم اختتامیه اعلام می‌کنیم. جوایز دیگری هم در حوزه‌های مختلف داریم که از سوی مجموعه‌های دیگر به بخش جوایز جشنواره اضافه شده است که جزییات آن در روزهای آتی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. 

گدایی از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها ممنوع

محمدصادق شهبازی قایم‌مقام شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم در این نشست رسانه‌ای با قرایت متنی انتقادآمیز، از انگیزه‌های برگزاری جشنواره مردمی عمار سخن گفت. 

قایم‌مقام شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: ما به این سمت نرفتیم که از سلبریتی‌ها کاسبی کنیم. ما به سراغ هنرمندانی رفتیم که بر اساس داشته‌های مردمی و انقلاب اسلامی ایران کار تولید کنند. اگر هم اکنون به خودمان انتقاد می‌کنیم می‌بایست شرایطی را ایجاد کنیم که دایره مخاطبان را وسیع‌تر کنیم. به هر ترتیب اصل ما شناسایی ظرفیت هنرمندان است و از هر هنرمندی که حاضر باشد به داشته‌های مردم سر تعظیم فرود بیاورد، با آغوشی باز میزبانی خواهیم کرد. ما در فضای مجازی گدایی اینفلوئنسرها را هم نمی‌کنیم اما تلاش می‌کنیم تا نیروهایی را تربیت کنیم که بتوانند با مردم گفت‌وگو کنند. 

در پایان این نشست رسانه‌ای از پوستر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار رونمایی شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *