مرور بخشی از تاریخ حزب توده در «فرار از قصر»

14:08 - 17 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۴۰۶
مرور بخشی از  تاریخ حزب توده در «فرار از قصر»
مستند «فرار از قصر» به کارگردانی احسان عمادی بخشی از تاریخ حزب توده در ایران را بررسی می‌کند. 

خبرگزاری میزان - «فرار از قصر» ساخته احسان عمادی، یکی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره مرور و نقد فعالیت های حزب توده در ایران است. تهیه کنندگی این مستند را حسام اسلامی بر عهده دارد که خود مستندساز است و پیش از این با مستند «پروژه ازدواج» که اکران آنلاین شد، مورد توجه قرار گرفت.

«فرار از قصر» برای دوستداران تاریخ معاصر مستند جذابی است، اگر چه کمی طولانیست و به شیوه اغلب مستندهای تاریخی پرگوست، حجم اطلاعات بالاست و با وجودی که کارگردان کوشیده روایتی جذاب را انتخاب کند، فیلم گاهی خسته‌کننده می‌شود، اما ابتکار استفاده از تصاویر آرشیوی و مصاحبه‌های دیده نشده (از جمله گفت‌وگو با عزت الله انتظامی) و بهره گرفتن از تصاویر کمیک موشن، به فیلم حال و هوا و حس داده است.

«فرار از قصر» در حوزه مستندهای تاریخ معاصر که در یک دهه اخیر توسط نهادها و ارگان‌های مختلف ساختشان، ترویج داده شده و جدی گرفته شده یک فیلم سرپا و جذاب است. فیلمی که به فرار سران حزب توده از زندان قصر می‌پردازد، اما این نقطه آغاز ورود به تاریخ و بررسی حضور این حزب در فعل و انفعال‌های سیاسی است. از این منظر، «فرار از قصر» کوششی برای نقب زدن به دل تاریخ و تاثیری است که این حزب، بر جامعه روشنفکری ایران داشته است.

این روزها که سینمای ایران در حال و هوای شروع جشنواره فیلم فجر است و سینماها در تسخیر کمدی‌هاست، تماشای «فرار از قصر» برای دوستداران سینمای متفاوت تجربه جذابی است؛ فیلمی که به اکران «هنر و تجربه» رسیده و پس از آن قرار است به صورت آنلاین نمایش داده شود. 

«فرار از قصر» به واسطه حضور احسان عمادی که روزنامه‌نگار است، رویکردی ژورنالیستی (نه به معنای سطحی) بلکه از منظر دسته‌بندی اطلاعات و ارائه آن به شکل موجز دارد. از سویی دیگر، تلاش برای رسیدن به فرم زبانی جذاب برای فیلم، باعث شده «فرار از قصر» با فاصله گرفتن از نمونه‌های مشابه که اغلب در تلویزیون دیده‌ایم، به اثری هنری نزدیک‌تر شود. فیلمی که با سلیقه ساخته شده و تماشاگر را تا انتها با خود همراه می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *