رئیس کل دادگستری خوزستان: نظرات تخصصی و مستدل کارشناسان نقش قابل توجهی در اتقان آرای قضایی دارد

11:01 - 17 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۳۴۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خوزستان: نظرات تخصصی و مستدل کارشناسان نقش قابل توجهی در اتقان آرای قضایی دارد
رئیس کل دادگستری خوزستان بر نقش قابل توجه نظرات کارشناسان در آرای قضایی تاکید کرد و گفت: هرچه این نظریات مستدل‌تر، تخصصی‌تر و مستندتر باشد، به اتقان آراء کمک می‌کند. 

خبرگزاری میزان - علی دهقانی در نشست با رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه و اعضای هیئت مدیره این مرکز در استان، با محکوم کردن حادثه تروریستی کرمان در مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: این اقدام معاندین و دشمنان نظام جمهوری اسلامی که به شهادت و زخمی شدن جمع کثیری از مردم ولایتمدار کرمان منجر و موجب انزجار و تألم بسیار ملت شریف ایران شد، نشانه ضعف و استیصال دشمنان نظام اسلامی است.

وی اضافه شدن ۲۴۰ نفر کارشناس جدید در رشته‌های مختلف به مرکز کارشناسان استان را اقدامی موثر در راستای دسترسی و رفع نیاز به کارشناس در حوزه‌های گوناگون برشمرد و افزود: بخش قابل توجهی از پرونده‌های مسن و معوق به دلیل کمبود کارشناس است که پراکندگی جغرافیایی به این مشکلات دامن زده است و امیدواریم با اضافه شدن کارشناسان جدید به ویژه در رشته‌های مورد نیاز و تقسیم کارشناسان، شاهد رفع این مشکل در آن حوزه‌های قضایی باشیم.

دهقانی با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین، صیانت در راستای تعهد، تقویت علمی و تجربی و افزایش تعداد کارشناسان به ویژه در رشته‌های مورد نیاز استان، گفت: آنچه در دستگاه قضایی به دنبال آن هستیم، تکریم ارباب رجوع، رسیدگی عادلانه، احقاق حق و اتقان آرای قضایی است که با نظرات مستدل و مستند کارشناسان بخشی از این امر محقق می‌شود. 

وی اظهار داشت: در برخی رشته‌ها نیاز به کارشناسان بیشتری در استان است و در برخی رشته‌ها نیز استان فاقد کارشناس رسمی است که این کمبود‌ها باید با قید فوریت و با در نظر گرفتن نیاز استان، جبران شود. 

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: امروزه نقش کارشناسان در سرنوشت افراد مراجعه‌کننده به دستگاه قضایی بیش از گذشته اهمیت یافته و انکارناپذیر است بنابراین انتظار می‌رود نظارت بر آنان نیز افزایش یافته و در راستای اجرای برنامه‌عملیاتی قوه قضائیه، ارجاعات به صورت الکترونیک و سیستمی انجام گیرد. 

دهقانی تصریح کرد: اظهار نظر کارشناسان در برخی پرونده‌ها نقش آنان را به داوری نزدیک می‌کند و این امر که در ذیل تجربه، تعهد و تخصص آنان است، برای اصحاب پرونده و قضات اهمیت قابل توجهی دارد. 

وی گفت: کارشناسی از دیدگاه دستگاه قضایی شغل نیست بلکه یک حرفه و مهارت است که نیاز به بازآموزی مستمر و تسلط به علم روز دارد. 

دهقانی افزود: مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه نهادی است که به‌منظور تسهیل در دسترسی وکیل و کارشناس، بالا بردن آگاهی‌های حقوقی جامعه و رفع اطاله دادرسی تاسیس شد و با حضور  عبدلیان‌پور رئیس مرکز وکلا نیز شاهد پویایی این نهاد و نقش موثرتر آن در فرایند دادرسی عادلانه و منصفانه هستیم. 

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه نیز در این دیدار گفت: ۴۰۰ کارشناس در استان مشغول به خدمت بودند که با تحلیف ۲۴۱ کارشناس دیگر این رقم به ۶۴۱ نفر رسید و تحولی را در این حوزه شاهد خواهیم بود. 
 
حسن عبدلیان پور افزود: رشته‌های دارای کارشناس رسمی استان نیز از ۳۱ رشته به ۴۵ رشته رسید و در تلاشیم تا استان خوزستان در آینده نزدیک در ۸۰ رشته تعریف شده، صاحب کارشناس رسمی شود. 

وی از اجرای طرح «با وکلا در مساجد و کلیساها» و راه‌اندازی سامانه مسیر «مشاوران خانواده قوه قضاییه» به عنوان اقدامات مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه در سال‌های اخیر نام برد و گفت: هدف این مرکز تسهیل در امور قضایی است و این موفقیت جز در سایه همکاری به دست نمی‌آید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *