چند پرده از واقعه حمله به کنگره آمریکا؛ رویدادی با پیامدهای سیاسی و اجتماعی

9:47 - 16 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۱۳۵
چند پرده از واقعه حمله به کنگره آمریکا؛ رویدادی با پیامدهای سیاسی و اجتماعی
کارشناسان معتقدند که رویداد‌های ششم ژانویه اختلافات موجود در جامعه آمریکا را آشکار کرد و این موضوع تاکنون ادامه داشته است.

خبرگزاری میزان - شیشه‌های خرد شده، درگیری با پلیس و معترضان خشمگین در حال بالا رفتن از دیوار‌های خارج از ساختمان کنگره آمریکا. تصاویر ناآرامی‌های کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱، برخی از به یاد ماندنی‌ترین تصاویر در تاریخ سیاسی مدرن آمریکا هستند. 

در آن روز هزاران نفر از حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در اعتراض به نتایج انتخابات به ساختمان کنگره یورش برده و قانونگذاران را مجبور کردند که برای حفظ جان خود فرار کنند. 

اما سه سال بعد، این کشور همچنان با پیامد‌های این ناآرامی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

روز جمعه و در آستانه سالگرد ناآرامی‌ها، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی انتخاباتی در پنسیلوانیا نسبت به تاثیرات پایدار ششک ژانویه ۲۰۲۱ بر آمریکا هشدار داد. 

به گفته وی، سه سال قبل ما با چشمان خود شاهد یورش افراد خشن به ساختمان کنگره آمریکا بودیم. برای اولین بار در تاریخ ما، «شورشیان» آمده بودند تا انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را در آمریکا متوقف کنند. 

نحوه نگرش به واقعه ششم ژانویه همچنان یک نقطه اختلاف تلخ برای آمریکا است و افکار عمومی این کشور را تا حد زیادی بر اساس خطوط حزبی دوقطبی کرده است.

 

سومین سالگرد رویداد ششم ژانویه و ادامه اختلافات در جامعه آمریکا

 

موضوعی که باعث ایجاد ناآرامی‌ها شد این بود که ترامپ در آن زمان مدعی شد که در انتخابات تقلب و نتایج آن تغییر کرده است. 

در ماه مارس سال ۲۰۲۳، ترامپ به دلیل آنچه «نقش او در تلاش برای تغییر نتایج ۲۰۲۰» خوانده شده بود، با یک کیفرخواست فدرال مواجه شد. او در حال حاضر مانند جو بایدن به‌دنبال حضور در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است.

علاوه بر پرونده ترامپ، محکومیت‌های طولانی مدت حبس برای معترضان حاضر در رویداد‌های کنگره همچنان صادر می‌شود.

کریستوفر وورل، یکی از اعضای گروه «پسران مغرور»، به دلیل نقشش در کمک به ورود به ساختمان کنگره به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

پرونده ترامپ

رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه در ماه آگوست، در پرونده تحقیق درباره تلاش‌های ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ متهم شد. این تحقیقات از سوی جک اسمیت، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا آغاز شد.

ترامپ در بخشی از کیفرخواست با چهار اتهام جنایی روبرو است؛ توطئه برای کلاهبرداری از آمریکا، توطئه علیه حقوق آمریکا، توطئه برای ممانعت از رسیدگی رسمی و ممانعت از رسیدگی رسمی به پرونده. 

 

سومین سالگرد رویداد ششم ژانویه و ادامه اختلافات در جامعه آمریکا

 

دادستان‌های آمریکا استدلال کردند که ترامپ تلاش کرد از خشونت و هرج‌ومرج در کنگره برای به تاخیر انداختن تایید نتایج انتخابات سوءاستفاده کند.

ترامپ این اتهامات را رد کرده و مدعی بی‌گناهی شده است. رئیس‌جمهور سابق همچنین دادستان‌ها را به اقدام علیه او به دلیل انگیزه‌های سیاسی در جهت منحرف کردن نامزدی دوباره او در انتخابات ۲۰۲۴ متهم کرده است.

اتهامات جنایی

در اوایل دسامبر، وزارت دادگستری آمریکا آخرین آمار خود را از اتهامات جنایی مربوط به رویداد ششم ژانویه منتشر و اشاره کرد که بیش از هزار و ۲۳۷ نفر متهم شده‌اند.

از این تعداد، بیش از ۷۰۰ نفر به اتهامات مختلف اعتراف کردند. همچنین حدود ۴۵۰ نفر به زندان محکوم شده‌اند.

تاکنون، جدی‌ترین اتهام مربوط به ششم ژانویه «توطئه فتنه‌انگیز» بوده است؛ اتهام نسبتا نادری که مربوط به دوران جنگ داخلی آمریکا است. «توطئه فتنه‌انگیز» برای پیگرد قانونی ۲ یا چند فرد متهم به توطئه برای سرنگونی دولت آمریکا، راه‌اندازی جنگ علیه آن یا ممانعت از قدرت آن استفاده می‌شود.

 

سومین سالگرد رویداد ششم ژانویه و ادامه اختلافات در جامعه آمریکا

 

پیگرد بر سر اتهام توطئه فتنه‌انگیز بسیار دشوار است. با این وجود، ۲ نفر سال گذشته به این دلیل محکوم و به ۱۸ و ۲۲ سال زندان محکوم شدند.

قطبی شدن سیاسی

در همین حال، درصد قابل توجهی از آمریکایی‌ها همچنان به این موضوع معتقدند که نتایج انتخابات ۲۰۲۰ از طریق تقلب گسترده در رای‌گیری تغییر یافته است؛ ایده‌ای که از سوی ترامپ و متحدانش عنوان شد.

منتقدان می‌گویند این باور به انگیزه هزاران معترض که در ششم ژانویه به ساختمان کنگره یورش بردند، کمک کرد. 

 

سومین سالگرد رویداد ششم ژانویه و ادامه اختلافات در جامعه آمریکا

 

نظرسنجی جدید دانشگاه مریلند- واشنگتن‎پست نشان داد که ۳۶ درصد از پاسخ‌دهندگان هنوز پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ را مشروع نمی‌دانند. 

پاسخ‌دهندگان همچنین به‌شدت درباره اینکه آیا ترامپ متهم به توطئه برای فریب دادن آمریکا است یا خیر، اختلاف نظر داشتند؛ موضوعی که او را به دروغگویی برای تلاش غیرقانونی در جهت تغییر نتایج انتخابات متهم می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *