پیش همایش یعقوب لیث برگزار شد/ آثار مرتبط را با نام صاحب اثر به چاپ می‌رسانیم

9:08 - 14 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۸۸۰
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
پیش همایش یعقوب لیث برگزار شد/ آثار مرتبط را با نام صاحب اثر به چاپ می‌رسانیم
پیش همایش یعقوب لیث صفاری عصر روز گذشته، ۱۳ دی ماه توسط موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

خبرگزاری میزان- در پیش همایش یعقوب لیث صفاری عصر روز گذشته، ۱۳ دی ماه توسط موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، هوشنگ طالع پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ملی، محمود جعفری دهقی زبان‌شناس و تاریخ‌دان، غلامرضا عمرانی زبان‌شناس و نویسنده، محمد رسولی شاهنامه‌پژوه و مدیر موسسه بزرگمهر حکیم، محمدتقی رخشانی پژوهشگر و نویسنده به عنوان سخنران حضور داشتند و به موضوع زندگی، ایدئولوژی و تاثیر یعقوب لیث صفاری پرداختند.

به همین منظور با محمد رسولی مدیر موسسه بزرگمهر حکیم، شاهنامه‌پژوه و وکیل پیرامون پیش همایش یعقوب لیث صفاری به گفتگو پرداختیم.

محمد رسولی مدیر موسسه بزرگمهر حکیم درباره این رویداد عنوان کرد: یکی از نکاتی که امروزه کشور ما به آن نیاز دارد و مقامات رسمی کشور نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر آن تاکید دارند، بحث انسجام ملی است. یعقوب لیث نیز شخصی بوده است که در تحکیم انسجام ملی و حفظ هویت ملی بسیار نقش موثری داشته و این در حالی است که او در یک مسلمان معتقد و متعهد بوده است.


وی افزود: شما در این همایش شنیدید که برخی از پژوهشگران حوزه تاریخ در سخنرانی‌های خود گفتند که یعقوب لیث نه تنها به واجبات دینی پایبند بوده است بلکه حتی مستحبات را در حدی که شبانه روز ۱۷۰ رکعت نماز می‌خوانده رعایت می‌کرده است. پس این آدم یک ایرانی اصیل است و از همه مهم‌تر او در پاسداشت زیان فارسی نقش مهمی داشته و برخی معتقدند که او زنده کننده زبان فارسی بوده است.

این شاهنامه‌پژوه اذعان کرد: پس این وظیفه ما است که به چنین شخصیتی که خدمات بزرگی به ایرانیان ارائه کرده است، بپردازیم و ضمن پاسداشت مقام او، از خدمات او که در راستای سیاست‌های کلی کشور است قدردانی کنیم. شما می‌دانید که مقامات عالی رتبه نظام نیز بر نکاتی همچون حفظ زبان و رعایت زبان فارسی تاکید دارند و دقیقا پاسداشت لیث نیز متناسب با سیاست‌های رسمی کشور است.

پیش همایش یعقوب لیث برگزار شد/ آثار مرتبط را با نام صاحب اثر به چاپ می‌رسانیم
رسولی تاکید کرد: همچنین یعقوب لیث جز کسانی است که در نقش جدی در ایجاد و حفظ شاهنامه داشته است و به همین دلایل موسسه ما به او پرداخته است. دقیقا پاسداشت یعقوب لیث به نفع عموم ایرانیان خواهد بود و موسسه بزرگمهر حکیم که کارش فرهنگی است، پرداخت به او را وظیفه خود دانسته است.

وی ضمن بیان اینکه این رویداد پیش همایش بود و در مهر ماه سال آینده همایش اصلی در مکانی گسترده‌تر برگزار خواهد شد، درباره فعالیت‌های آتی این موسسه گفت: در ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ همایش بزرگمهر حکیم را که فقیه زمان خودش بوده است در خانه اندیشمندان علوم انسانی برپا خواهیم کرد.

رسولی افزود: موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم در آخرین پنجشنبه هرماه نشست‌های شاهنامه پژوهی را با رویکرد علمی مبتنی بر منافع ملی را با هدف کمک به کشور دنبال می‌کند و به طور کلی در همکاری با رادیو فرهنگ راجع به هر شاعر بزرگی که سالروزش باشد، مصاحبه، صحبت و تحقیقی دارد. همچنین در دومین پنجشنبه هر ماه نیز اشعار اخوان ثالث را بررسی می‌کنیم.

مدیر موسسه بزرگمهر حکیم در پایان گفت: از علاقمندانی که مطالبی درباره یعقوب لیث صفاری دارند، استقبال خواهیم کرد و این مطالب را با هزینه موسسه به نام صاحب اثر در قالب کتاب چاپ خواهیم کرد. علاقمندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه ما با شماره تماس ۰۹۱۰۲۲۲۱۴۰۹ یا صندوق پستی با شماره ۱۶۸۶۵-۴۸۸ ارسال کنند.

پیش همایش یعقوب لیث برگزار شد/ آثار مرتبط را با نام صاحب اثر به چاپ می‌رسانیم

 

انتهای پیام/


fati
|
France
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
0
0
درود و خسته نباشید به همه عزیزان و بزرگانی که وامدار تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی هستند خسته نباشید و پیروز باشید
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *