دبیر جشنواره تئاتر بسیج:

تئاتر با بودجه فعلی تنها یک روز نفس می‌کشد

16:08 - 10 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۲۱۵
تئاتر با بودجه فعلی تنها یک روز نفس می‌کشد
سعید نجفیان، دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر بسیج با انتقاد از بودجه بسیار اندک تئاتر در برخی از شهرستان‌های کشور، این رقم را تنها برای یک روز نفس کشیدن کافی دانست.

خبرگزاری میزان - نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم و تئاتر بسیج روز یکشنبه ۱٠ دی ماه ۱۴٠۲ با حضور جواد جمیری رئیس سازمان بسیج هنرمندان، سعید نجفیان، دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر بسیج، آرش زینال‌خیری، دبیر پنجمین جشنواره فیلم بسیج در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست رسانه‌ای جواد جمیری رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور بیان کرد: سازمان بسیج هنرمندان هر ساله جشنواره‌های مختلفی را با هدف تقویت بعد آموزشی، حضور و تقویت شبکه هنری بسیج برگزار می‌کند که بخشی از تولیدات هنری این نهاد مردمی از دل این جشنواره‌ها سربرمی‌آورد.

وی نقش هنرمندان بسیجی را در انعکاس فعالیت‌های این نهاد در امر سازندگی، مواجهه با حوادث طبیعی و غیرمترقبه، محرومیت‌زدایی و… بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: در همین راستا پنجمین جشنواره فیلم بسیج و چهاردهمین جشنواره تئاتر بسیج در اواخر دی‌ماه ۱۴٠۲ در شهر مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

جمیری درباره آثار متقاضی حضور در جشنواره‌های بسیج، توضیح داد: برگزاری هر دوره جشنواره سبب ارتقا کیفیت و رشد آثارهم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان، گفت: مضاف بر کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره‌های فیلم و تئاتر بسیج از دیگر نکات حائز اهمیت امسال، معرفی چهره‌های جدید هنری است و سازمان بسیج هنرمندان معرفی چهره‌های جدید هنری را وظیفه خود می‌داند.


دبیر جشنواره تئاتر بسیج: با بودجه ۱٠میلیونی تئاتر، چه حمایتی می‌توان کرد

در ادامه این نشست رسانه‌ای سعید نجفیان دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر بسیج گفت: جشنواره سیزدهم را بعد از ۵ سال وقفه برگزار کردیم و دوره چهاردهم با استقبال قابل توجهی مواجه شد. ما به جشنواره‌های کلکسیونی اعتقادی نداریم و آثار بخش خیابانی و صحنه‌ای جشنواره اجرای عمومی خواهند داشت.

نجفیان گفت: ابداعاتی در شکل و محتوای جشنواره تئاتر بسیج ایجاد کردیم تا نسبت به جشنواره تئاتر دفاع مقدس متفاوت باشیم. سعی‌داریم چهره‌های تاثیرگذار، اما کمتر شناخته را شناسنامه‌دار کنیم. اتفاق جدید دیگر در جشنواره چهاردهم بسیج رویکرد شادی‌آفرینی است. آثار دوره‌های گذشته فقط به غم و اندوه ختم می‌شدند و در جشنواره امسال آثار کمدی باید حضور داشته باشند.

نجفیان درباره حمایت از آثار تولیدی جشنواره تئاتر بسیج گفت: تلاش کردیم گروه‌ها را قبل و بعد جشنواره حمایت کنیم که در همین راستا پنج گروه منتخب صحنه‌ای سال گذشته را نیز امسال حمایت خواهند شد.

وی رقم جوایز نقدی جشنواره را اعلام کرد: جوایز در بخش‌های مختلف ۳٠ میلیون، ۱۵ میلیون و ۱٠ میلیون اهدا خواهد شد، مضاف بر آن، کل هزینه آثار تولیدی برآورد شده و کمک هزینه‌ها صرفا جهت تشویق گروه‌های برگزیده اهدا می‌شوند. تمام گروه‌ها از سازمان‌های استانی به جشنواره اعزام می‌شوند بنابراین هزینه حمل و نقل دکور و تجهیزات نمایشی نخواهند داشت.

نجفیان درباره اقتصاد تئاتر گفت: اقتصاد تئاتر ضعیف است و عموما معیشت همه از آن تامین نمی‌شود، وقتی بودجه تئاتر یک شهر ده میلیون تومان است، چه حمایتی می‌تواند از گروه‌ها داشته باشد؟ این رقم‌ها واقعا غم‌انگیز است و ۳٠ میلیون جایزه‌ی جشنواره ممکن است از بودجه تئاتر یک شهرستان هم بیشتر باشد، این یعنی تنها یک روز می‌توان نفس کشید.
دبیر جشنواره تئاتر بسیج درباره همکاری با جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: در سال گذشته سه نمایش به جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند، امسال هم قرار است سه کار معرفی کنیم.

وی درباره چیدمان داوران بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر بسیج، تشریح کرد: داوران بخش نمایشنامه نویسی: مهدی کاموس، مهدی نصیری، ایوب آقاخانی، بهار کوروش‌نیا، بخش صحنه‌ای: دکتر فرهاد قائمیان، خیرالله تقیانی پور، محمود پاک نیت، مهوش صبرکن، جلیل فرجاد و بخش خیابانی داریوش نصیری، محمد لارتی و علی روحی هستند.
نجفیان در توضیحات تکمیلی خود، یادآور شد: ۶ اثر برگزیده جشنواره سیزدهم تئاتر بسیج هم در قالب تله‌تئاتر در حال تولید هستند که از شبکه‌های استانی و سراسری پخش خواهند شد.

دبیر جشنواره فیلم بسیج: یک پردیس سینمایی آثار جشنواره فیلم را اکران می‌کند

آرش زینال‌خیری دبیر جشنواره فیلم بسیج نیز در ادامه این نشست رسانه‌ای گفت: سعی‌مان بر این بوده که جشنواره‌ای با کیفیت برگزار کنیم تا ذره‌ای از زحمت‌های بسیجی‌های گمنام را جبران کرده باشیم.

وی افزود: برنامه‌ای تلویزیونی نیز تدارک دیده‌ایم تا آثار فیلم کوتاه حاضر در جشنواره از این طریق پخش شوند.

دبیر جشنواره فیلم بسیج توضیح داد: جشنواره فیلم بسیج به مانند جشنواره تئاتر، پس از چند سال وقفه، پنجمین دوره آن برگزار خواهد شد.

زینال‌خیری تاکید کرد: تلاش داریم تا آثار جشنواره در یکی از پردیس‌های سینمایی طی یک روز اکران شوند. همچنین برنامه‌ریزی داریم تا آثار برتر جشنواره در استان‌های مختلف نیز به نمایش درآیند.

وی با اشاره به مظلومیت مردم غزه اظهار داشت: بخش ویژه «مظلومیت غزه» را در جشنواره فیلم بسیج مدنظر قرار دادیم، اما با توجه به مدت زمان کمی که هنرمندان داشتند توجه اصلی‌مان روی محور فیلمنامه است و از برگزیده‌های این بخش برای تولید حمایت خواهد شد.

دبیر جشنواره فیلم بسیج در خاتمه اظهاراتش گفت: بخش انیمیشن و فیلم کوتاه هم هنوز در کشور ما درآمدزایی ندارد، اما در چهاردهمین جشنواره فیلم بسیج تلاش کردیم تا با همکاری چند نهاد دولتی، بتوانیم فیلمنامه‌ها را مورد حمایت تولید و ساخت قرار دهیم.

در بخش پایانی این نشست با حضور جمال شورجه از پوستر‌های چهاردهمین جشنواره تئاتر و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه بسیج رونمایی شد.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *