قطارهای باری با واگنهای مربوط به یک شرکت تشکیل میشوند
خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون عالی گراف که با حضور اعضای هیات مدیره و معاونین و مدیران عملیاتی ستاد و مدیران و اعضای کمیسیون گراف مناطق (به صورت ویدیو کنفرانس) برگزار شد، نکاتی در خصوص اهم اقدامات لازم به منظور رسیدن به راهآهن توانمند را تشریح کرد.
مدیر عامل راهآهن در خصوص ممنوعیت سیر واگنهای باری با شیر بسته (بدون ترمز) بیان کرد: با پیگیری مستمر چندماهه و همکاری مناطق موضوع حذف واگنهای شیربسته که به یک رویه غلط در سالهای طولانی در راه آهن تبدیل شده بود اجرایی شد و دیگر هیچ واگنی با شیربسته حرکت نمیکند و تمامی واگنهای در سیر دارای سیستم ترمز فعال هستند.
معاون وزیر راه افزود: در آینده نزدیک دیگر هیچ سازمان قطاری به صورت مخلوط تشکیل نمیگیرد و همه قطارها باید به صورت کامل و با واگنهای مربوط به یک شرکت ایجاد شوند.
مدیرعامل راه آهن افزود: در روزهای گذشته توانستیم با انضباط بخشی مالی، بخشی از مطالبات را از مالکان واگن و بخشهای دیگر وصول کنیم و پرداختهای خوبی در حوزه تعمیرات لکوموتیو و مالکان لکوموتیو بخش خصوصی داشتیم و بخشی از بدهیهای مناطق به پیمانکاران را نیز پرداخت کردیم.
این مسیر برای تحقق شعار راه آهن توانمند است تا مدیران مناطق با قدرت بتوانند سیاستهای کلان راه آهن را محقق کنند.
صالحی افزود: به لطف الهی در آبان و آذر ۱۵ جلسه چند ساعته برگزار کردیم تا وصول مطالبات در راه آهن به صورت سیستمی و سامانهای شود. در حالی که کسی باور نمیکرد موضوع لغو سیر واگنهای شیربسته و همچنین وصول مطالبات شدنی باشد، نه تنها اجرایی شد بلکه همزمان با آن اقدامات اساسی نیز صورت گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این باعث شد که الان برای شرکتها به صورت مستمر پیامک میزان بدهی میرود و آنها تراز مالی خودشان را میدانند و بر اساس آن عمل میکنند.
مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: این درخواست مالکان لکوموتیو بخش خصوصی بود و میگفتند ما به هیچ وجه راضی نیستیم لکوموتیو ما به واگنهای شرکتهایی متصل شود که هزینه آن را نمیدهند.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به ضرورت ارتقای بهرهوری و همچنین سرعت سیر شبکه با توجه به اقدامات زیرساختی انجام شده بیان کرد: لازم است با محاسبه برای واگنهای خالی و پر و البته شیر باز، طراحی لازم صورت گیرد که سرعت سیر در برخی مسیرها با توجه به شیب و فراز و قوسها به مرور افزایش پیدا کند.
معاون وزیر راه در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اصالت ایمنی در سیر و حرکت گفت: درست است که با تلاشهای صورت گرفته، سوانح راهآهنی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است، اما به این میزان قانع نیستیم و لازم است همگی ارتقای ایمنی را سرلوحه کار خود قرار داده و تلاش کنیم روز به روز در این زمینه پیشرفت داشته باشیم.
انتهای پیام/