ضرورت ورود قوه قضاییه در حوزه تولید مستند اجتماعی

10:13 - 04 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۷۹۶
ضرورت ورود قوه قضاییه در حوزه تولید مستند اجتماعی
محمدعلی رخشانی، نویسنده و کارگردان مستند «می مات» ورود قوه قضاییه به منظور تولید مستند در زمینه دغدغه‌های اجتماعی را ضروری دانست.   

محمدعلی رخشانی، نویسنده و کارگردان مستند «می مات» که در هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره جزئیات تولید این مستند گفت: واژه «می مات» در زبان بلوچی به معنای مادر ما است. این مستند درباره گل بی‌بی، شیرزن بلوچی است که در دوران جنگ جهانی اول زندگی می‌کرده است؛ . او یکی از نمادهای مقاومت در برابر استعمار به شمار می‌آید. 

وی ادامه داد: در سال ۱۹۱۶ میلادی، کمپانی هند شرقی ژنرال دایر را برای کنترل منطقه بلوچستان می‌فرستد. گل بی‌بی در آن دوران با هوشمندی باعث شکست  ژنرال انگلیسی می‌شود. دایر سال‌ها بعد از بازگشت به کشور خود کتابی به نام «مدافعان سرحد» نوشته و از این شکست یاد می‌کند. 

این هنرمند افزود: برای من پرداختن به نقش یک زن بلوچ در شکست سنگین ژنرال دایر بسیار جذاب بود. ما در سیستان و بلوچستان منابع مکتوب زیادی نداریم. به همین دلیل از همان کتاب «مدافعان سرحد» و تحقیقات میدانی، نوادگان گل بی‌بی و موسیقی باقی مانده از آن دوران برای رسیدن به آنچه اکنون می‌بینید، بهره بردم. 

رخشانی بیان کرد: از آنجا که تصویری برای ارائه مابه ازای تاریخی این رویداد نداشتیم از بازسازی به کمک انیمیشن بهره بردیم. در مستندهای تاریخی استفاده از انیمیشن و آرشیو بسیار اهمیت دارد. از آنجا که در مورد بسیاری از وقایع تاریخی، آرشیو موجود نیست، با کمک انیمیشن می‌توان به بازسازی و بازنمایی پرداخت. 

وی ادامه داد: اگر بودجه خوبی وجود داشته باشد، با کمک بازیگران می‌توان بازسازی تاریخی انجام داد ولی ما با توجه به آنچه برایمان امکان داشت، از انیمیشن بهره بردیم. البته باید به لزوم استفاده از این تکنیک توجه داشت تا بتوان در فرم و روایت موفق عمل کرد. 

این هنرمند در زمینه حضور قوه قضاییه در روند تولید آثار مستند گفت: قوه قضاییه برای بهبود روند تولیدات و همراهی بیشتر می‌تواند با انجمن‌های صنفی مستند ارتباط برقرار کرده و به بررسی کمک‌های دوطرفه در هر زمینه‌ای، به ویژه دغدغه‌های اجتماعی به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند. 

وی افزود: مستندساز می‌تواند با آثارش از بحران‌ها جلوگیری کند و یا بحران‌آفرین باشد. بحران‌های اجتماعی برای جامعه هزینه‌بر است، اما همراهی قوه قضاییه و حضور او در تولید می‌تواند گره‌گشا باشد. امید به اینکه قوه قضاییه تصمیم به تولید آثار مستند بزند. 

رخشانی در پایان گفت: برگزاری جشنواره، نسبت به سال‌های قبل از کرونا کمرنگ شده است اما دوستان در تلاش هستند تا جمع بزرگان و فیلمسازان این عرصه حضور داشته باشند که بسیار ارزشمند است. امیدوارم دوباره شاهد بخش‌بندی گونه‌های مستند در جشنواره باشیم و با تنوع ژانر روبه‌رو شویم چراکه قطعا در این شرایط مخاطبان و فیلمسازان بیشتری همراه خواهند بود و دلیلی برای رشد و توسعه بیشتر سینمای مستند می‌شود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *