آییننامه اجرایی بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانشبنیان
خبرگزاری میزان - هیئت وزیران در جلسه ۱۳ شهریور، ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانشبنیان (مصوب ۱۴۰۱) آییننامه اجرایی بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانشبنیان را تصویب کرد.
آییننامه اجرایی بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانشبنیان
ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱- قانون: قانون جهش تولید دانش بنیان – مصوب ۱۴۰۱-.
۲- شورا: شورای راهبری فناوریها و تولیدات دانش بنیان موضوع ماده (۲) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات – مصوب ۱۳۸۹- با اصلاحات بعدی آن.
۳- سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.
۴- اشخاص مشمول: شرکتها و مؤسسات متقاضی اعتبار مالیاتی در چهارچوب ماده (۲) این آیین نامه.
۵- طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه: طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه که در چهارچوب ضوابط مصوب شورا با هدف تولید محصولات یا خدمات جدید، ارتقای محصولات یا خدمات فعلی و یا بهبود فرآیندهای تولید یا عملیات با به کارگیری فناوری و نوآوری در قالب طرح مشخص و حاوی زمان بندی و به تأیید دبیرخانه شورا میرسد.
ماده ۲- شرکتها و مؤسسات تولیدی و خدماتی که دارای پروانه بهره برداری یا مجوز فعالیت از وزارتخانهها و نهادهای ذی ربط هستند، میتوانند مشمول این آیین نامه قرار گیرند.
تبصره ۱- در اجرای تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات، شرکتها و مؤسساتی که از حمایتهای مالیاتی موضوع این آیین نامه بهره مند میشوند، در چهارچوب مصوبات شورا در همان سال مالی امکان استفاده از حمایتهای مالیاتی موضوع مواد (۳) و (۹) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات ندارند.
تبصره ۲- در اجرای تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات، در صورتی که اشخاص مشمول موضوع این آیین نامه از اعتبار مالیاتی این آیین نامه برخوردار شده باشند، بابت کالاها و خدمات تولید شده از نتیجه طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مذکور، در چهارچوب مصوبات شورا مشمول مشوقهای مالیاتی موضوع مواد (۳) و (۹) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات نمیباشند.
تبصره ۳-هزینههای مشمول حمایتهای بند (س) ماده (۱۳۲) قانون مالیاتهای مستقیم - مصوب ۱۳۶۶- و اصلاحات بعدی آن به عنوان هزینههای مورد تأیید این آیین نامه محسوب نخواهد شد.
ماده ۳- معادل هزینههای انجام شده در طول برنامه زمان بندی و تا سقف هزینههای مندرج در طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مصوب بر اساس راهبردها و اولویتهای اعلامی و در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم - مصوب ۱۳۹۴- و سایر مقررات مرتبط به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به اشخاص مشمول اعطا میشود و معادل آن از مالیات قطعی موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیاتهای مستقیم مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر میشود. راهبردها و اولویتها و ضوابط مربوط به فرآیند تصویب و چهارچوب تدوین طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه توسط شورا تعیین میشود.
تبصره ۱- اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه مشمول جایزه خوش حسابی موضوع ماده (۱۹۰) و خسارت و استرداد موضوع ماده (۲۴۲) قانون مالیاتهای مستقیم و تهاتر با بدهی سنوات گذشته قبل از سال انجام هزینه و سایر منابع مالیاتی نخواهد بود.
تبصره ۲-هزینههایی که در اجرای بند (ب) ماده (۱۱) قانون به عنوان اعتبار مالیاتی از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر میشوند، مجددا به عنوان اعتبار مالیاتی یا هزینه قابل قبول مالیاتی از جمله هزینه استهلاک پذیرفته نخواهد شد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده بابت کالا و خدمات موضوع این آیین نامه مشمول اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه نیست.
تبصره ۳- در صورت اظهار خلاف واقع هزینههای طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه، اشخاص مشمول از حمایتهای مالیاتی این آیین نامه محروم شده و سازمان مکلف است نسبت به مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و جرایم متعلقه قانونی اقدام نماید.
ماده ۴- سرفصلهای هزینه کرد تحقیق و توسعه طرح (پروژه)های موضوع این آیین نامه از جمله هزینههای منابع انسانی، مواد، ملزومات، تجهیزات و خدمات مورد نیاز تحقیق و توسعه و شرایط پذیرش هریک از آنها با رعایت مفاد این ماده توسط شورا تعیین میشود و باید در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) قانون مالیاتهای مستقیم صورت گرفته باشد و در سرفصلهای جداگانه در دفاتر قانونی ثبت و نگهداری شود.
تبصره ۱- هزینه خرید زمین و ساختمان و یا احداث آن جزء سرفصلهای مورد پذیرش هزینه کرد تحقیق و توسعه نیست.
تبصره ۲- هزینه خرید و نگهداری خودرو به عنوان سرفصل هزینه کرد مورد پذیرش نبوده و صرفاً در صورتی که برای مهندسی معکوس و اجرای طرح (پروژه) تحقیق و توسعه به کار رود، با تأیید دبیرخانه شورا به میزان استهلاک سالیانه و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم – مصوب ۱۳۹۴- به عنوان هزینه کرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.
تبصره ۳- هزینه خرید ماشین آلات و تجهیزات به میزان استهلاک سالیانه در طرح (پروژه) تحقیق و توسعه در چهارچوب مصوبات شورا و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم به عنوان هزینه کرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.
تبصره ۴- هزینه خرید مواد اولیه در چهارچوب مصوبات شورا و صرفاً به میزانی که در طرح (پروژه) استفاده شده است، به عنوان هزینه کرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.
ماده ۵- اشخاص مشمول موظفند طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه پیشنهادی خود را همراه با مستندات مورد نیاز در چهارچوب مشخص شده توسط شورا به دبیرخانه شورا ارائه نمایند.
تبصره - دبیرخانه شورا باید امکان دسترسی برخط به طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مصوب را که در برگیرنده نام شرکت، موضوع طرح (پروژه)، میزان هزینههای طرح، مدت زمان و همچنین فهرست طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه موضوع این آیین نامه و تأییدیههای مربوط را برای سازمان فراهم آورد.
ماده ۶- به منظور تحقق اهداف مندرج در صدر ماده (۱۱) قانون، طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه موضوع این آیین نامه منوط به فعالیتهای فناورانه، نوآورانه و دانش بنیان و رعایت چهارچوب تعیین شده توسط شورا، از مشوقهای موضوع این آیین نامه بهره مند میگردند.
ماده ۷-تعیین و تأیید میزان هزینه کرد مجاز در طرح (پروژه)های اعلامی مصوب اشخاص مشمول برای اقلام طرح (پروژه) تحقیق و توسعه بر عهده دبیرخانه شورا خواهد بود. دبیرخانه شورا موظف است مجموع هزینه کرد مورد تأیید اشخاص مشمول را در هر سال مالی حداکثر تا چهارماه پس از پایان سال مالی در اختیار سازمان قرار دهد. سازمان موظف است با بررسی اسناد هزینهای معتبر نسبت به راستی آزمایی هزینه کرد اعلامی دبیرخانه شورا اقدام کرده و میزان هزینه کرد تحقیق و توسعه نهایی را از سر جمع مالیات عملکرد اشخاص مشمول در آن سال مالی یا سنوات آتی کسر نماید.
تبصره - سازمان موظف است نسبت به درج جدول / جداول ویژه اظهار هزینههای تحقیق و توسعه و استفاده از اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه و انتقال به سنوات بعد موضوع بند (ب) ماده (۱۱) قانون در اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۱ به بعد اقدام نماید. دستگاههای اجرایی مکلف به همکاری، ارائه اطلاعات و دسترسیهای لازم به دبیرخانه شورا به منظور ارزیابی و شناسایی هزینههای تحقیق و توسعه هستند.
ماده ۸- صرفاً هزینه انجام شده در طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه با رعایت مفاد این آیین نامه به عنوان اعتبار مالیاتی قابل کسر از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه یا سنوات آتی اشخاص مشمول خواهد بود. اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه قابل تسری به سایر هزینههای اشخاص مشمول نمیباشد.
ماده ۹- اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه، صرفاً برای طرح (پروژه)هایی که پس از لازم الاجراشدن قانون به تأیید دبیرخانه شورا میرسند قابل اعمال میباشد.
تبصره - در تعیین مصادیق طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه، دبیرخانه شورا در فرآیند تأیید در صورت لزوم نظر تخصصی دستگاه اجرایی مربوط را دریافت نماید.
ماده ۱۰- دبیرخانه شورا موظف است دستورالعملهای لازم برای اجرای این آیین نامه را با همکاری سازمان تهیه و به تصویب شورا برساند. نظارت بر حُسن اجرای این آیین نامه بر عهده شورا خواهد بود و شورا موظف است گزارش عملکرد آن را سالیانه تهیه و به هیئت وزیران ارسال نماید.
ماده ۱۱- قراردادهای تحقیق و توسعه موضوع ماده (۱۳) قانون در چهارچوب ضوابط این آیین نامه مشمول بهره مندی از اعتبار مالیاتی میباشد.
قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب
قانون اساسی +متن کامل قوانین و اصول
قانون مجازات اسلامی + متن کامل قوانین
انتهای پیام/